Fenomén Favorit v obrazech. Příběh kol, která byla tak vzácná, že je nešlo sehnat

Fenomén Favorit v obrazech. Příběh kol, která byla tak vzácná, že je nešlo sehnat
Foto z aktuální výstavy Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu v Praze. Pojďte se podívat na zajímavé modely z historie značky.
Předchůdcem favoritů byla kola Tripol z 30. let.
Detailní pohledy na model kola značky Tripol vyrobeného v 30. letech minulého století.
Kolo Helyett Grand Prix postavil Zdeněk Štantejský v roce 1938. Po válce začal pracovat pro Favorit a využil tam své zkušenosti se stavbou závodních kol. Zobrazit 57 fotografií
Foto: Archiv / PhDr. Jan Králík
Dan Poláček Tomáš Vocelka Dan Poláček, Tomáš Vocelka
Aktualizováno 7. 10. 2019 11:54
Mít kolo Favorit byl po desetiletí sen téměř každého kluka v Československu. Splnit si ho však bylo velice těžké. Byla to vzácná kola, která se dala sehnat obvykle jen takzvaně pod pultem, díky známosti s prodavačem nebo s velkou protekcí. Rokycanský výrobce bohužel nyní oznámil, že už potřetí zkrachoval. Připomeňte si tento fenomén tak, jak ho loni ukázala výstava v Národním technickém muzeu.

Ne že by se Favority nějak extrémně lišily od jiných sportovních kol vyráběných v Evropě, ale v socialistickém Československu se nic jiného koupit nedalo a státem řízená továrna nebyla schopná vyrobit jich více. 

Výstava byla loni součástí projektu Národního technického muzea ke 100. výročí vzniku československého státu. Nesla název Made in Czechoslovakia - aneb průmysl, který dobyl svět.

Jak připomněl ředitel Muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal, kořeny značky Favorit spadají už do doby před druhou světovou válkou a jsou spjaty s rokycanským podnikatelem Františkem Heringem (1887-1961). "Snaha vyrábět kola se Heringovi splnila spoluprací s chebskou firmou Eska. Její majitelé Ambros Swetlik (1871-1932) a Heinrich Kastrup (1860-1929) vytvořili s Heringem v roce 1923 společnost s ručením omezeným, změněnou v roce 1929 na Tripol-Hering, továrna na velocipedy," vysvětluje Nezmeškal.

V roce 1934 se Hering s Eskou rozešel a vyráběl kola už pod svou vlastní značkou. Po druhé světové válce o podnik přišel, továrna přešla pod národní správu, kterou zajišťovala Česká zbrojovka ve Strakonicích.

Ke zrodu značky Favorit přispěl slavný cyklistický Závod míru, který si v zemích socialistického bloku získal podobnou pověst, jako měla na Západě Tour de France. Zároveň to ovšem byla pro komunisty i akce s velkým politickým nábojem. Závod míru se vyvinul z původního závodu Praha-Varšava, jenž se jel poprvé v roce 1948. A závodní kola pro české cyklisty se začala vyrábět právě v Rokycanech.

Původně se kola měla jmenovat Borec

"Někdo na ministerstvu tehdy navrhl značku Borec," vysvětluje Arnošt Nezmeškal z NTM. Tento nápad se však neujal (naštěstí). V rámci strakonické zbrojovky se v té době vyráběly řetězy Favorit a kola tuto značku převzala. "Design značky i její písmo vytvořil výtvarník František Freiwillig," připomíná Nezmeškal.

Se závodními silničními koly neměl nikdo v Rokycanech žádné zkušenosti. Přivedli si tedy Zdeňka Štantejského, který s otcem stavěl závodní kola už před válkou, a společně s ním přišli dva mechanici vyškolení u dalšího experta na stavbu závodních kol - Antonína Periče. Od roku 1951 už se v Rokycanech zaměřili výhradně na sportovní kola a českoslovenští cyklističtí reprezentanti na nich jezdili až do pádu režimu v roce 1989.

Po revoluci Favorit měnil majitele a v podstatě téměř zanikl, dnes však značka opět existuje. V roce 2011 koupil originální ochranné známky původního Favoritu podnikatel Richard Galovič. Jeho firma se snažila navázat na tradici a dodávala špičková ručně vyráběná kola.

Slovenský podnikatel Galovič koupil značku Favorit za pět milionů korun. Produkci kol rozjel po téměř čtyřech letech příprav díky státní dotaci. Letos v lednu ale jeho firma Favorit Manufacture přestala vyplácet mzdy. Galovič krátce nato prodal výrobu favoritů podnikateli Pavlu Sedlákovi, který ovšem téměř 20 zaměstnancům hned rozdal výpovědi.

 

Právě se děje

Další zprávy