Paříž – Slavný obraz od Leonarda da Vinciho není tím, čím se zdá být. Tvrdí to alespoň vědec Pascal Cotte, který v uplynulých 10 letech analyzoval se souhlasem galerie Louvre Monu Lisu.
Teď oznámil, že pod vrstvou malby je ukrytá další sedící postava. Přišel na to díky nové technologii (metoda zesílené vrstvy). Louvre podle informací BBC zatím odmítl Cotteho tvrzení jakkoli komentovat.
Pascal Cotte využil k analýze reflexní světelnou techniku (LAM), která na obraz promítá sérii intenzivních světel. Ta pak snímá kamera, která umožňuje rekonstruovat jednotlivé vrstvy malby.
"Teď je můžeme oloupat jako vrstvy cibule, které lze rekonstruovat a vidět tak chronologii vniku obrazu," řekl Cotte BBC s tím, že jeho metoda je účinnější než detekce infračerveným zářením nebo multispektrální skenování.
Leonardo pracoval na obraze mezi lety 1503 až 1517 v italské Florencii a později i ve Francii. Odborníci vedou debaty o skutečné identitě záhadné ženy a věří, že se jedná o Lisu Gherardini, manželku florentského obchodníka s hedvábím. Tuto teorii ovšem Pascal Cotte svým výzkumem zpochybnil.
"Výsledky zbořily mnoho mýtů a změnily náš pohled na Leonardovo mistrovské dílo. Navždy," komentuje svůj objev Cotte. Pod obrazem mají být další dvě malby – stínový obrys portrétu s mnohem větší hlavou, nosem i rukou. Ten další v duchu Leonardovy techniky má být žena s perlovou čelenkou.
Odborníci s teorií více obrazů nesouhlasí
Cotteho výzkum ale rozděluje odborníky, kteří se dílem Leonarda da Vinciho zabývají. Profesor dějin umění na univerzitě v Oxfordu, Martin Kemp, je toho názoru, že výsledky francouzského vědce jsou skvělou ukázkou pochodu Leonardových myšlenek. V žádném případě ale nesouhlasí s tím, že by obraz pod povrchem skrýval další malbu.
"Nemyslím si, že tam jsou tyto nenápadné fáze, které ukazují na různé portréty. Vidím to jako kontinuální proces evoluce. Jsem naprosto přesvědčen, že Mona Lisa je Lisa," řekl Kemp. Historik umění Andrew Graham-Dixon, který stojí za novým dokumentem stanice BBC s názvem Tajemství Mony Lisy, je Cotteho závěrům otevřený.
Graham nemá pochyby o tom, že jeden z nejzáhadnějších příběhů výtvarného umění skrývá mnohem více, než se doposud předpokládalo. Vrstvy obrazů jsou podle něj reálné a neochota zástupců Louvre komentovat Cotteho výzkum prý tkví v tom, že nehodlají přejmenovat své nejcennější dílo.