Nově zrekonstruovanému patru pražského Uměleckoprůmyslového musea vévodí designové předměty a také modré podstavce a sukno, pod kterým to bublá, pulzuje a vře.
Kurátorský tým pražské umělecké školy UMPRUM, která sídlí naproti budově muzea na Palachově náměstí, chtěl návštěvníkům na multimediální výstavě čtyřiadvaceti nejzajímavějších prací, jež na škole vznikly za poslední dva roky, ukázat, že tato instituce v centru hlavního města je hnízdem neutuchající inspirace a dobrých nápadů. Vystavené předměty vnímají jako součást kreativního přetlaku.
Přetlak na Open Square
Přetlak v Uměleckoprůmyslovém museu bude v sobotu 28. dubna k vidění zdarma jako součást pátého ročníku Open Square, který se koná na náměstí Jana Palacha. Kromě musea se do festivalu zapojí také Rudolfinum či Filosofická fakulta Univerzity Karlovy. Návštěvníky čekají výstavy, přednášky, workshopy, koncerty, komentované procházky nebo plavby lodí.
Na přehlídce, pojaté jako bienále - jeden rok je toto best of vystavené v Praze, druhý rok v zahraničí -, kurátoři spolu s autory nainstalovali po jednom "výstupu" z každého ateliéru.
Výběr vzešel z osmdesáti prací doporučených jednotlivými ateliéry a katedrami. Kurátoři se podle svých slov zaměřili na věci, které "mají smysluplný charakter a fungují takzvaně na první dobrou". Ostatní nominované projekty jsou pak k vidění formou projekce zabudované v modré stěně.
Model elektrobusu od Darka Zahálky, studenta průmyslového designu, je možné prohlédnout si v 3D brýlích. Zručnost studentky malby Kláry Čermákové ilustruje její barevný vyšívaný objekt Rok lana. Filmovou a televizní grafiku zase zastupuje multimediální hokejový projekt Štvanice od Michaly Režové, jehož příprava zahrnovala i důkladnou textovou rešerši.
"Výstavu Přetlak tedy můžeme označit nejen jako přetlak kreativity, ale i za zájem školy netvořit jen výtvarné umění, ale řešit obecné problémy, reagovat na ekologickou situaci a potřeby lidí," vysvětluje jedna z kurátorek, teoretička umění Johana Lomová, princip, podle kterého se svými kolegy z UMPRUM Romanem Vrtiškou, Vladimírem Žákem a Petrem Hákem vystavené artefakty vybírala.
Důraz na myšlenkový přesah je na celé výstavě znát, kurátoři ho použili nejen při výběru objektů z ateliérů jako intermediální konfrontace, kde studenti často přicházejí s jen těžko čitelnými nápady.
Například z oddělení keramiky a porcelánu vybrali projekt Veroniky Hankeové, která na výrobě hrnků - svých i těch vyrobených keramičkami - zkoumala vztah mezi časem stráveným při výrobě, náklady a prodejní cenou. Týmovou práci Ateliéru tvorby písma a typografie zase prezentuje projekt Pivovar s "vintage" etiketami pivních lahví.
Výstavní projekt Přetlak je možné vnímat i jako protiváhu tradičních artsemestrů, které v pololetí a na konci školního roku v jednotlivých ateliérech představují práci všech tamních studentů na všech kvalitativních úrovních. UMPRUM má v současné době okolo 500 studentů včetně doktorandů.