"Nechceme, aby hudební ceny Echo byly považovány za platformu pro antisemitismus, opovrhování ženami, homofobii a banalizaci násilí," uvedl německý Svaz hudebního průmyslu v prohlášení. Značka Echo podle něj byla v uplynulých dnech natolik poškozena, že je potřeba začít úplně znovu. Echo fungovalo od roku 1992.
NEUANFANG FÜR DEN DEUTSCHEN MUSIKPREIS Den „ECHO“ wird es nicht mehr geben. Das hat der Vorstand des Bundesverbandes Musikindustrie gestern in einer außerordentlichen Sitzung in Berlin beschlossen. Der ECHO sei viele Jahre ein großartiger Preis und zugleich zentrales Branchenevent mit vielen bewegenden Momenten und herausragenden Künstlerinnen und Künstlern gewesen. Auch steht für den Vorstand außer Frage, dass Deutschland als drittgrößter Musikmarkt der Welt zur genre- und generationsübergreifenden Auszeichnung von Künstlerinnen und Künstlern weiterhin Musikpreise mit Leuchtturm-Charakter braucht. Man wolle jedoch keinesfalls, dass dieser Musikpreis als Plattform für Antisemitismus, Frauenverachtung, Homophobie oder Gewaltverharmlosung wahrgenommen wird. Das um den diesjährigen ECHO herum Geschehene, wofür der Vorstand sich entschuldigt habe, könne zwar nicht mehr rückgängig gemacht werden, man werde aber dafür sorgen, dass sich ein solcher Fehler in Zukunft nicht wiederhole. Die Marke ECHO sei so stark beschädigt worden, dass ein vollständiger Neuanfang notwendig sei, der auch eine Neuaufstellung bei ECHO KLASSIK und ECHO JAZZ nach sich ziehe. In dieser Überzeugung nennt der Vorstand bereits erste konkrete Schritte: Er wird die drei Preise in eine eigene Struktur überführen. Im Zuge dessen werden auch die bisher involvierten Gremien ihre Tätigkeit einstellen. Die Kriterien der Nominierung und Preisvergabe werden dabei vollständig verändert. Wie beim ECHO KLASSIK und ECHO JAZZ, die von Anfang an reine Jury-Preise waren, soll beim neuen Musikpreis auch für den Pop-Bereich die Jury stärker in den Vordergrund rücken. Für die Konkretisierung der Änderungen wird sich der Vorstand die erforderliche Zeit nehmen. Mit dem erklärten Ziel, den neuen Preis im Sinne aller Künstler sowie der gesamten Branche zu gestalten, soll es im Juni einen Workshop geben, um möglichst viele Ideen und Erwartungen aus der Branche beim Prozess der Neugestaltung einzubeziehen. Gleichzeitig ist der BVMI bereits an Institutionen herangetreten, um die gesellschaftlich notwendige Debatte über die Kunstfreiheit und ihre Grenzen mitzugestalten. Ausführliche Informationen zu den Verleihungen in den Bereichen Jazz und Klassik folgen in Kürze. Die Jazz-Preise werden am 31. Mai in Hamburg in kleinerem Kreis ohne TV-Inszenierung verliehen. Im Fokus stehen die Künstlerinnen und Künstler und ihre Musik. ▸ http://www.echopop.de/neuanfang/
Zveřejnil(a) ECHO dne 25. April 2018
Skandál kolem cen vyvolalo ocenění raperů Kollegaha a Farida Banga za album Jung, Brutal, Gutaussehend 3 (Mladý, brutální, pohledný). Na něm jsou i skladby s verši bagatelizujícími hrůzy holokaustu: "Mé tělo je vyrýsovanější než vězňů z Osvětimi" nebo "Udělej zas nějaký holokaust, přijď s Molotovovým koktejlem".
Ocenění alba, které podle časopisu Respekt s třiceti miliony streamy v prvním týdnu po vydání strhlo německý rekord na Spotify a stalo se nejúspěšnějším žánrovým albem roku, vyvolalo vlnu kritiky.
Už během předávání ocenění se do raperů opřel zpěvák kapely Die Toten Hosen Andreas Frege alias Campino, později na internetu kolovalo jeho vyjádření: "Provokace mi v principu přijde v pořádku, když však jde o homofobii, pohrdání ženami, sexuální násilí, antisemitismus nebo když se porušuje svoboda náboženství, je hranice překročená."
Vzkaz Campina z Die Toten Hosen sdílel i loňský vítěz cen Echo v kategorii Poprockový německý umělec roku, skladatel a bubeník Udo Lindenberg
zum peinlich-echo-18 : verhöhnung von menschen, die in lagern wie auschwitz verhungert sind und ermordet wurden, ist n absolutes no go. n echo für solche schwachmaten, darf in deutschland nicht passieren. einzig gut: campinos rede!! unterschreib ich voll! udo L . #echo #echo2018 #Campino
Zveřejnil(a) Udo Lindenberg dne 13. April 2018
Své hudební trofeje později vrátil například rocker Marius Müller-Westernhagen, ale i osobnosti z oblasti klasické hudby - pianista Igor Levit, dirigent Christian Thielemann nebo světoznámý argentinsko-izraelský dirigent a klavírista Daniel Barenboim.
Ke kritice se přidal i německý ministr zahraničí Heiko Maas. Jeho twitterový komentář, v němž podepisoval výrok hudebníka Campina, rapeři sdíleli na svém facebookovém profilu se shovívavým smajlíkem.
😊
Zveřejnil(a) KOLLEGAH dne 13. April 2018
V České republice si porci kritiky pravidelně odnášejí ceny popularity Český slavík. V posledních ročnících totiž díky poslušné fanouškovské základně masivně zabodovala krajně pravicová skupina Ortel zpěváka Tomáše Ortela, která například v písni Mešita zpívá: Cítím se podveden, když ti, co vedou zem, diskutovat chtěj s arabským vrahem. Xenofobní strach bije na poplach. Řeknu jen pár vět: nechci multi-kulti svět.
Před pěti lety měl titul Hvězda internetu na Slavících získat raper Řezník, jenž se věnuje žánru označovanému jako horrorcore. Pořadatelé ho ale z ankety nakonec vyškrtli. Oficiálním důvodem byla skutečnost, že jeho násilnické a sexistické texty jsou v rozporu s principy soutěže. První místo nakonec získal "nezávadný" youtuber Johny Machette, na což reagovali zpěváci Matěj Ruppert či Tomáš Klus kritikou organizátorů a jejich obviněním z cenzury.