Herci museli před kamerou předstírat interakci s modely nebo dubléry. Slona, který ve filmu vystupuje, v tu dobu teprve modelovali animátoři v počítačích.
"Je zvláštní natáčet film s tolika skvělými herci a nemít na place hlavní postavu," říká režisér Tim Burton, který nového Dumba natočil. Obsadil do něj herce Colina Farrella, Evu Greenovou, Dannyho DeVita nebo Michaela Keatona.
Snímek vypráví o tom, jak se v komerčně uvadajícím cirkusu narodí slůně. Zpočátku je vysmívané kvůli příliš velkým uším, pak se s nimi ale naučí létat a naopak se stává hlavním tahákem cirkusu. Tím však přitáhne pozornost jistého podnikatele.
Colin Farrell ve filmu ztvárnil otce dvou dětí, které Dumba adoptují. Za celou dobu, co snímek natáčel, žádného slona neviděl. "Prostě tam žádný nebyl. Měli modely, zvlášť jeden velký, krásný, světle zelený, to byl model Dumbovy maminky Jumbo," popisuje Farrell.
Některé modely, s nimiž štáb pracoval před kamerou, byly nehybné. Jindy režisér pracoval s herci, kteří byli oblečeni do celotělového zeleného obleku. "Aby co nejvíc připomínali slona, někdy třeba jako pomůcku využívali chůdy. Hýbali se úžasně," konstatuje Farrell.
Jednou takto před kamerou Dumba suploval sám herec Burton. "Měli jste mě vidět, když jsem chodil po čtyřech a mával jsem kolem chobotem," směje se Burton.
Colin Farrell tak slona poprvé viděl až jako divák, když přišel na projekci hotového filmu. "Dumba upadne, zmizí ve slámě, a pak se z ní vynoří jeho uši. Vidím to poprvé a je to nádherné," vzpomíná Farrell.
Nová verze Dumba může být pro některé diváky poněkud temná. Stejně jako v původním příběhu také v nynějším remaku dojde na scénu, kdy je Dumbo násilně odtržen od své matky. "To je v podstatě výchozí bod příběhu. Oba sloni čelí stejným problémům jako rodiny, děti a dospělí na celém světě," říká Colin Farrell a vyjmenovává ztrátu blízkého, zármutek, vinu nebo stud. "Přesto je to udělané tak, aby se na to mohly dívat děti, a aby to nebylo moc," dodává.
Danny DeVito, který ztvárnil majitele cirkusu Maxe Mediciho, avizuje, že snímek má silný emocionální účinek. "Podíváte se na to malé slůně a hned roztajete. Až půjdete do kina, vezměte si s sebou kapesníky, budete smrkat jako diví," varuje herec, podle nějž je nový Dumbo "dobrý, zábavný a veselý film".
Embargo na recenze Dumba končí tuto středu večer, některá anglickojazyčná média však své texty již zveřejnila. "Je to nádherný a zvláštní film, s trikovým slonem, který má neuvěřitelně velké srdce," napsal třeba redaktor zábavního časopisu Gamespot.
"Zároveň se jedná o poněkud jednoduchý příběh. Nečekejte, že by postavy šly do příliš velké hloubky," dodal redaktor, který si film přesto užil a označuje ho za nejlepší dílo režiséra Burtona z posledních let.
Filmař, který vloni oslavil šedesáté narozeniny, je také autorem pohádek Karlík a továrna na čokoládu z roku 2005 nebo o pět let mladší Alenky v říši divů. Cirkusové prostředí, v němž se odehrává nový Dumbo, není Burtonovi cizí - režisér s cirkusáky pracoval roku 1992 ve filmu Batman se vrací, kde figurovala zločinecká banda artistů vedená postavou přezdívanou Tučňák.
V Burtonově snímku Velká ryba z roku 2003 zase účinkoval ředitel cirkusu a zároveň vlkodlak hraný právě Dannym DeVitem.
Podle kritika časopisu Slash Film se nový Dumbo vydařil mnohem víc než nedávné remaky Disneyho klasik jako Kráska a zvíře nebo Mary Poppinsová.
Dumbo je součástí vlny nových hraných adaptací klasických pohádek, které Walt Disney Company začala natáčet před lety. Studio trend nastartovalo roku 2010, kdy právě Tim Burton podle knihy Lewise Carrolla vyrobil novou Alenku v říši divů. V kinech film následně celosvětově utržil přes miliardu dolarů.
Od té doby Disney uvedl novou Popelku, jejíž tržby překročily 500 milionů dolarů, Knihu džunglí, která utržila 966 milionů dolarů, nebo Krásku a zvíře, která je s 1,2 miliardy dolarů zatím komerčně nejúspěšnější.
Přespříští měsíc studio do kin pošle nového Aladina, v červenci bude následovat remake Lvího krále a výhledově také nová Lady a Tramp, Legenda o Mulan, Pinocchio, Zvoník u Matky Boží nebo Malá mořská víla.
I enjoyed #Dumbo. Fantastic art/production design, a surprising/necessary pro-animal rights message. One of the best live action films Burton has directed in years. Unlike most Disney adaptations, its in the unique position to be 35% an adaptation and 65% a sequel, which is cool. pic.twitter.com/Yqzbl7uY3Q
— Peter Sciretta (@slashfilm) March 12, 2019
What I think it has going for it most is it’s not simply a live action remake. The animated original is an hour long and light on humans. This has people like Danny DeVito and Michael Keaton playing over-the-top, and plenty of other characters. #Dumbo
— Chris E. Hayner (@ChrisHayner) March 12, 2019
DUMBO stole my heart. I'm totally cool with it. Congrats to everyone behind this beautiful, surprising & visually mindblowing film. pic.twitter.com/cekRIzTOcc
— Julia Hart (@juliahartowitz) March 12, 2019
#Dumbo has a blessedly surprising pro-animal rights agenda wrapped in a subtle, rebellious meta-commentary on a band of outsiders shaking up a corporate establishment. Its aesthetic design is dazzling, gorgeous & meticulous. The CG elephant is absolutely adorable. pic.twitter.com/hN0gjHUiv4
— Courtney Howard (@Lulamaybelle) March 12, 2019
Watched #Dumbo last week. Despite some great visuals, a very fun Michael Keaton performance, and an adorable baby pachyderm, the movie never really gets you caring as much about what's going on as the original. The human stories feel undercooked and it really rains on the parade.
— Tom Jorgensen (@Tom_Jorgensen) March 12, 2019