Tanec Praha je tu. Začíná klíčová taneční událost roku, uvede Kyliána i korejské seniorky

Jana Návratová
30. 5. 2018 12:40
Páteční inscenací světově proslulého choreografa Jiřího Kyliána začne další ročník festivalu Tanec Praha. Letos nese podtitul "na věku nikdy nezáleželo méně".
Pro inscenaci East Shadow Jiří Kylián oslovil dva blízké tanečníky, tvořící zralý pár, a japonskou klavíristku žijící v Nizozemsku.
Pro inscenaci East Shadow Jiří Kylián oslovil dva blízké tanečníky, tvořící zralý pár, a japonskou klavíristku žijící v Nizozemsku. | Foto: Jason Akira Somma

Po tři dekády festival Tanec Praha přiváží do České republiky špičkovou světovou taneční tvorbu.

Hlavní program soustřeďuje v Praze, poté některé projekty uvádí v dalších městech.

V tomto smyslu je Tanec Praha rozhodující institucí zajišťující kontakt českého publika s tanečním světem. Během roku zdejší divák na velké taneční těleso jen tak nenarazí.

Dnes je Tanec Praha velkou organizací, ale před těmi třiceti lety byl hlavně snem Yvony Kreuzmannové, optimistky s vytrvalostí maratonce, kterou mnozí vnímají jako synonymum festivalu.

Akord událostí

První velkou taneční company, kterou Kreuzmannová roku 1988 pomáhala přivézt do Prahy, byla Nederlands Dans Theater 2. V ní tehdejší emigrant Jiří Kylián tvořil poklady světové choreografie.

Byla to událost obrovského významu, a jak už to tak tenkrát chodilo, událost poněkud zastřená. Zato letošní ročník festivalu Kylián zahájí s plnou parádou: divadlo Ponec tento pátek, sobotu a neděli uvede jeho úspěšný multimediální projekt East Shadow, inspirovaný světem dramatika Samuela Becketta a přírodní katastrofou - zemětřesením a vlnou tsunami, jež před sedmi lety zasáhly Japonsko.

Kyliánova tvorba je rozsáhlá a má řadu poloh. V jeho posledních dílech k silně exponovaným patří ta absurdní, groteskní, existenciální.

Inscenace Jiřího Kyliána nazvaná East Shadow byla na programu 1., 2. a 3. června. | Video: Tanec Praha

Druhý tón do akordu letošního festivalu připojí korejská choreografka Eun-Me Ahn, která operuje v prostoru mezi tradicí a modernitou a hledá v něm témata i souvislosti.

Ve Foru Karlín 23. a 24. června uvede dílo Dancing Grandmothers, jejž inspirovaly pohyby korejských babiček.

Eun-Me Ahn na scénu přivede deset korejských seniorek, které tančí s mladými profesionálními tanečníky. Inscenace Dancing Grandmothers tvoří první díl trilogie věnované generačním otázkám - druhou je choreografie o mužích středního věku, ta třetí se věnuje teenagerům.

Posledním "akordem" festivalových událostí je Sunny, představení Izraelce Emanuela Gata a tanečníků jeho souboru, kteří k tvaru, tématu, vizuálním efektům a celkové koncepci významně přispěli.

Jedná se o taneční koncert plný interakcí, motivů, hutné energie i subtilních momentů. Plný života. Taneční výkony jsou vázány na osobní postoje, charaktery tanečníků a celé představení je jako karmické setkání představ, inspirací, vztahů a živé hudby. To vše 25. června taktéž ve Foru Karlín.

25. června Forum Karlín uvede inscenaci Sunny od Izraelce Emanuela Gata a tanečníků jeho souboru. | Video: Tanec Praha

Akord těla a času

Letos třicetiletý festival nese podtitul "na věku nikdy nezáleželo méně". V žánru současného tance, který Tanec Praha prezentuje především, není věk tak kriticky omezujícím faktorem jako například v baletu. Některé osobnosti v oboru aktivně působí desítky let.

Jak vypadá a působí tělo, které padesát let tančí? Je majestátní a odvážné jako tělo Germaine Acognyové, čtyřiasedmdesátileté "matky afrického tance". Ta vystoupí 7. června v představení À un endroit du début, v němž sugestivně vypráví historii svého rodu - má na to věk, zkušenosti i vzpomínky, o něž se může podělit.

Nebo takové tělo vypadá jako zázrak organické technologie - šlachovité, hbité, hypersenzitivní, antigravitační, patřící Kanaďance Louise Lecavalierové, která tančila s Davidem Bowiem i Frankem Zappou.

Lecavalierová se letos na Tanec Praha vrací po několika letech, aby 20. června vystoupila v duetu So Blue spolu s Frédéricem Taverinim. Její tělo má na prahu šedesátky tolik co říct! Plachá tanečnice jej vždy nechávala, aby za ni hovořilo svobodně a bez cenzury.

Zralé tanečníky - Sabine Kupferbergovou a Garyho Chrysta - ostatně diváci spatří také v Kyliánově choreografii East Shadow, tom "Východním stínu", jež nastoluje ironickou souvislost plynutí času s přírodní katastrofou.

Domácí tóny

Důkazem toho, jak Tanec Praha za svou třicetiletou existenci pomohl vyzrát i české taneční scéně, budiž hned tři nové domácí tituly z letošního programu.

Především jde o Útočiště v režii Viliama Dočolomanského a souboru Farma v jeskyni. Inscenace vznikla z rozhovorů s mladými lidmi, kteří "na útěku prožili hraniční životní situace". Scénická kompozice fyzické exprese a živé hudby bude uvedena 4. června v novém sálu Centra současného umění DOX, kde teď soubor nastálo sídlí.

Úzkostnými emočními stavy se nechali inspirovat hvězda českého pohybového divadla a pantomimy Radim Vizváry s choreografem a tanečníkem Jiřím Pokorným, jenž působí v prestižních zahraničních souborech jako NDT 1 nebo Akram Khan Company.

Vznikla inscenace Sunday Neurosis, v níž se promítají expertizy obou umělců - pantomimická performance se současným tancem.

Belgická choreografka Karine Pontiesová má s českou taneční scénou dlouholeté tvůrčí i přátelské vazby a české publikum její citlivou tvorbu dobře zná.

Zkoumavá Pontiesová se v projektu Same Same zaměřuje na dvě výrazné osobnosti českého tance: tanečnici a choreografku Terezu Ondrovou a režisérku Petru Tejnorovou, které se spolu ocitnou na jevišti - v prostoru otázek a hledání.

Tanec Praha, klíčová taneční událost roku, toho samozřejmě nabízí mnohem víc. Jeho strukturovaný profil obsahuje program pro děti a rodiny, věnuje se studentům, v otevřených diskusích vyzpovídá umělce, zasáhne několika projekty do veřejného prostoru. Právě tedy začíná měsíc tance.

 

Právě se děje

Další zprávy