James Newton Howard na své přednášce u klavíru demonstroval, jak náročné je někdy uspokojit režisérovu vizi. Publiku názorně ukázal, jak se vyvíjela tvorba předtitulkového motivu k filmu Fantastická zvířata a kde je najít.
"Bylo to 35 nejdelších vteřin mého života," řekl s nadsázkou s tím, že postupem času vzniklo 43 různých verzí úvodního motivu. Postupně přehrál tři různé verze, s nimiž byl on sám spokojený, ale které režisér David Yates slušně, avšak asertivně odmítl.
Byl jsem namyšlený a konfliktní
Howard přiznal, že v počátku své skladatelské kariéry byl nesmírně namyšlený. "Myslel jsem si, že všechno znám, hudbu jsem psal rychle a špatně jsem snášel kritiku od režisérů," říká sympatický Američan, jenž patří mezi nejoslavovanější skladatele dneška. "Postupně jsem se ale naučil režisérům lépe naslouchat," dodal s tím, že režisérské povolání je "šílená zodpovědnost" a že jeho úkolem je přetavit do not jejich vize.
"V hlavě mi utkvělo, že David Yates zmínil, že úvod by měl znít, jako když se zvedá opona a před divákem se otvírá velké dobrodružství," popsal Howard své tvůrčí uvažování a na klavír zahrál euforické hudební téma, s nímž byl režisér nakonec po několika měsících trápení spokojený.
Howard pohovořil i o svém přátelství s podobně slavným kolegou Hansem Zimmerem, s nímž společně skládal hudbu k Nolanovým dílům Batmana, nebo o tom, že režiséři často svým filmům nedůvěřují a hudby tak je tak někdy ve filmech více než potřeba.
"Teď jsem dotočil nový film s Kathryn Bigelowovou s názvem Detroit, tam bude asi jen dvacet minut mé hudby," pochvaloval si Howard spolupráci s režisérkou, která si při vytváření napětí většinou hudebními berličkami nevypomáhá.
James Newton Howard, autor hudby k více než stovce filmů, o své práci mluvil ve Varech s recenzentskou legendou Leonardem Maltinem a tuzemským muzikantem Janem P. Muchowem. I ten kromě hraní v kapelách skládá hudbu pro film.