Pražské prodejny Botas 66 končí. Designéři se nedohodli s firmou Botas

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
10. 10. 2019 16:29
Distributoři legendárních retro tenisek, které pomohli oživit Jan Kloss s Jakubem Koroušem, končí s jejich prodejem. Nesouhlasí totiž s postojem majitele značky, firmou Botas. Její ředitel František Nestával tvrdí, že se s designéry nedohodli na další spolupráci.
Designéři Botas 66, zleva Jan Kloss a Jakub Korouš.
Designéři Botas 66, zleva Jan Kloss a Jakub Korouš. | Foto: Archiv Botas 66

Zástupci firmy provozující pražské prodejny Botas 66 na webu uvedli, že ukončení spolupráce s designéry vnímají jako neoprávněné a jakákoliv další výroba bot pod značkou bude vnímána jako nelicencovaná.

"Jejím prodejem bychom se jednak vystavili značnému obchodnímu riziku, především bychom se však podíleli na porušování autorského práva obou designérů," uvedli.

Návrháři tehdy jako studenti grafického designu na UMPRUM přišli s nápadem oživit tradiční české tenisky před deseti lety. Kloss s Koroušem oslovili firmu Botas s hotovým konceptem a řadou návrhů v době, kdy se tenisky vyráběly ve velmi omezeném měřítku. V červenci 2009 bylo v prodejně Baťa na Václavském náměstí představeno prvních třináct modelů.

"Designéři následně iniciovali a podíleli se na vzniku dalších tří tvarových řad, odvozených z původních tvarových řešení sportovních botasek (Mid, Run a Urban). Za celou dosavadní historii spolupráce bylo do prodeje uvedeno přes 200 různých barevných kombinací," uvedli tvůrci letos v květnu.

Ředitel společnosti Botas František Nestával na dotaz Aktuálně.cz však poznamenal, že Botas si Klosse s Koroušem najal na nápad, za který "jim královsky zaplatil". Rozluku okomentoval s tím, že se nedohodli na další spolupráci a společnost jako vlastník značky si může dělat, "co chce". 

Pražští distributoři Botas 66 se však vůči Nestávalovu tvrzení ohradili s tím, že Kloss s Koroušem navrhli systém vyplácení symbolické částky z každého prodaného páru, aby firma nenesla vstupní náklady za design. "To je navíc motivovalo k tomu, aby byl produkt co nejvíce vidět. "Královský honorář", o kterém mluví pan Nestával, pokrýval v době před otevřením našich obchodů jen stěží pracovní cesty designérů do Skutče," reagovali. 

Protest proti botaskám v Kauflandu

Letos na jaře se designéři vymezili vůči prodeji botasek v Kauflandu. V prohlášení tehdy uvedli, že prémiové modely, za které získali řadu ocenění, nejsou schopni prodávat za stejnou cenu, jakou nabízel řetězec hypermarketů.

"I když se ve své podstatě jedná o totožný produkt, včetně rozšířeného vycházkového střihu, téměř identických barevných kombinací a stejného dezénu podešve (Classic), pro nás by taková prodejní cena byla likvidační," dodali zástupci společnosti Bod Bod Bod provozující obchody Botas 66. 

"Vždycky jsme oslovovali náročné klienty, kteří chtějí mít něco jiného, něco českého. Spolupráci s Kauflandem jsme se bránili, ale šli jsme do toho nakonec z toho důvodu, že se značka Botas dostala do širokého povědomí. Hodně lidí už nevědělo, že Botas pořád existuje," řekl před časem ředitel Botasu. 

Zástupci Bod Bod Bod se ve čtvrtečním prohlášení vymezili také vůči "účelovému kopírování charakteristických prvků lifestylové značky Botas 66", podle nich je tak popírán přínos Klosse s Koroušem. 

Novou řadu Botas 66 vymyslí někdo jiný

Poslední kolekce Botas 66 byla představena letos na jaře. Aktuální zásoby budou doprodány v kamenných prodejnách na Žižkově a Starém Městě, stejně jako v samostatném e-shopu. Konkrétní datum ukončení prodeje bude upřesněno v nejbližších dnech. 

"Rozhodnutí ukončit prodej Botas 66 pro nás nebylo jednoduché. Celý projekt je naše srdeční záležitost a stále věříme v jeho obrovský mezinárodní potenciál. Současně je náročné opouštět prosperující podnikání, které jsme několik let budovali. Pokračovat za stávající situace však pro nás není možné. Rádi bychom na tomto místě upřímně poděkovali všem zákazníkům - nejen za nákupy, ale i za cennou zpětnou vazbu, která nás vždy obrovsky posouvala kupředu," uvedli.

Obuv pod značkou Botas firma vyrábí od roku 1963, je zkratkou slov Bota a Skuteč. O tři roky později už botasky měly po stranách jeden široký pruh, který je odlišuje od jiných značek. Botasky 66 řady Classic, Run a Urban dnes tvoří pětinu výroby, v počátcích to bylo pět procent.

V kolekci pro příští rok k produktové trojici podle Nestávala přibude ještě jedna řada. "Nestačí na botaskách jenom měnit barvy. Musíme přijít s něčím novým. Nová řada bude mít vylepšenou podešev, trochu upravený tvar. Testoval jsem boty tři čtvrtě roku, úžasně se v nich chodí," uvedl dříve pro ČTK Nestával. 

Na dotaz Aktuálně.cz, kdo bude autorem nového designu, odpověděl, že momentálně probíhá výběrové řízení. 

 

Právě se děje

Další zprávy