"Zaplatíte více, dostanete méně." Americký penzista upozorňuje na zmenšování výrobků

Magazín Magazín
28. 11. 2022 15:05
Výrobci ten trik používají odnepaměti. Zabalí zboží tak, aby měl zákazník pocit, že za něj platí stále stejnou cenu, i když si ho za tutéž částku kupuje méně. Američan Edgar Dworsky se smršťováním výrobků zabývá většinu života. Na svém webu pravidelně upozorňuje na firmy, které strategii používají.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Jednasedmdesátiletý Dworsky dostává každý den e-maily, v nichž ho lidé upozorňují třeba na pytel psích granulí, který se zmenšil z někdejších 50 liber (22 kilogramů) na současných 44 liber (20 kilogramů). Nebo na cereálie v novém rodinném balení, které sice na výšku vypadá větší než dřív, ale zároveň je o pár desítek gramů lehčí. 

Penzista, který vystudoval práva a později pracoval jako marketingový výzkumník i televizní reportér, se ochraně spotřebitelů věnuje od mládí. Spořivost podle svých slov zdědil po otci a už jako dítě si nejradši hrál s lepenkovým supermarketem. O jeho iniciativě namířené proti podvodům obchodníků píše na svém webu deník New York Times.

Všechny boudy, které se firmy na zákazníky snaží ušít, Dworsky mapuje na svém webu mouseprint.org. Jeho název odkazuje k poznámkám pod čarou, které výrobci píšou tak drobným písmem, že je "přečtou jen myši". Se smršťováním se podle bývalého právníka lidé mohou setkat u konzerv s tuňákem, sklenic s majonézou i krabic se zmrzlinou.

Osvědčeného triku si všiml dokonce u toaletního papíru. "Snad všechny značky za posledních více než deset let snížily objem papíru, kterými jsou ruličky obmotané," zmínil Dworsky. Doplnil, že zdokumentovat zmenšování výrobků nebývá snadné. Musí totiž do supermarketů dorazit přesně ve chvíli, kdy jsou na regálech ještě zbytky starých balení, ale zároveň už se objevují ty nové.

Když člověk na etiketě uvidí nápis "nové a lepšení balení", je to podle něj jasný varovný signál. "Podívejte se na výrobky, které pravidelně kupujete, a zapište si jejich váhu. Až příště půjdete do obchodu, zkontrolujte si, jestli je jejich hmotnost stále stejná, jako když jste si je pořizovali naposledy," prozradil Dworsky jeden ze základních receptů, jak strategii firem rozpoznat.

Zvídavý senior žije sám ve skromném třípokojovém bytě ve městě Somerville ve státě Massachusetts a průzkumu zboží se věnuje sedm dní v týdnu. V době, kdy je inflace na nejvyšší úrovni za posledních několik desítek let, považuje svou iniciativu za obzvlášť potřebnou. Proto ho mrzí, že se ochraně spotřebitele věnuje čím dál méně lidí. "Málokdo na to má trpělivost. Potřebujete totiž ostříží zrak," dodal Dworsky.

Video: Vysoké ceny potravin? Pokud je v Polsku levněji, jezděte nakupovat tam, říká Křeček (3. 11. 2022)

Čeští spotřebitelé by si neměli nechat všechno líbit. Pokud potraviny v Polsku vycházejí levněji, jezděte tam nakupovat častěji. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy