Zákony Facebooku, díl druhý: Nepoužiješ loga mého

Monika Stachoňová, Lawyered
18. 11. 2011 12:00
Četli jste všeobecné podmínky Facebooku? Poradíme vám, co smíte a nesmíte
Foto: Repro Aktuálně.cz

* článek vznikl na stránce Lawyered v rámci [experimentálního facebookového deníku Fakt!](http://www.facebook.com/Fakt.Aktualne), který ve spolupráci s Aktuálně.cz vydávají studenti FSS Masarykovy univerzity

Brno - Co všechno jste odsouhlasili při zakládní účtu v podmínkách Facebooku a jak byste se podle nich měli chovat? Poradí seriál, který vzniká na stránce Lawyered.

V prvním díle jsme se věnovali soutěžím na Facebooku, dnes se podíváme, jak vlastně můžeme o této sociální síti psát.

Jak smíte, a jak už o Facebooku psát nemůžete, vymezují pravidla poměrně striktně. Rozhodně například není možné zmínkou o své přítomnosti na Facebooku budit dojem, že jste s ním nějakým způsobem svázáni, sponzorováni či podporováni.

Pravidla zakazují uživatelům kombinovat své jméno se názvem Facebooku; název této sociální sítě byste neměli používat ani v množném čísle, anebo jako sloveso.

Při psaní by mělo mít slovo Facebook stejnou velikost písma i styl jako ostatní obsah. Pokud je o něm zmínka v textu, pište jej s velkým počátečním písmenem. A když už na Facebook obecně odkazujete, nemělo by to být jinak, než linkem na indexovou ("hlavní") stránku, tvrdí pravidla. Samozřejmě je ale například možné posílat odkaz na vlastní stránku nebo profil.

Logo a ochranné známky

Všeobecně nemůžete používat logo Facebooku. Pokud byste je přesto chtěli užít, požádejte facebookové Obchodní oddělení o speciální povolení.

Chráněno je i lačítko "To se mi líbí", které je nutné zachovat v originální podobě. Jakékoli jeho variace a přizpůsobování například vlastním webovým stránkám Facebook zapovídá. Tlačítko se nesmí používat ani pro online reklamu. A v offline komunikaci ho můžete užít pouze v nezměněné podobě.

Facebook nedovoluje využít svou ochrannou známku, logo a další duševní vlastnictví ve spojení s žádnými produkty. Pravidla doslova jmenují: včetně oblečení, hrnků, panenek a hraček. Znamená to tedy, že jej nesmíte použít k reklamním, obchodním ani jiným podnikatelským záměrům. Úplné informace naleznete v směrnici používání Facebooku.

Pravidla pro všechny?

Co je psáno, to je dáno. Řada uživatelů a firem ale pravidla nedodržuje - ať už úmyslně, nebo z neznalosti.

"Aktuální problém vidím v tom, že mnoho firem stanovená pravidla nedodržuje a kazí tím business těm, kteří se snaží pravidla dodržovat. Bohužel Facebook při své velikosti nemá jak všechno kontrolovat," upozorňuje expert na sociální sítě ze společnosti OgilvyInteractive Jan Perla.

"Nejčastější chybou bývá to, že si správci Pages pravidla vůbec nepřečtou," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy