reklama
 
 

Konec pojídání pracího prášku i skoků do vody. YouTube začne mazat nebezpečné vtípky

16. 1. 2019 17:00
Film Bird Box vyvolal mánii. Lidé si zavazují oči a vyvádějí | Video: Aktuálně, Twitter, Instagram |  01:49
Internetové společnosti Google došla trpělivost s uživateli, kteří na YouTube nahrávají nejrůznější nebezpečné žertíky (tzv. pranky). Rozhodla se proto tato videa ve velkém mazat.

Poslední velká výzva (tzv. challenge) proběhla na přelomu loňského a letošního roku. Odstartoval ji film Bird Box se Sandrou Bullockovou v hlavní roli. Aby ve snímku přežila, musí se vydat na nebezpečnou cestu zaslepena šátkem.

Lidé si po jejím vzoru proto zavazovali oči a poté se snažili zvládat běžné úkony. Chodili poslepu po ulici, obchodních domech, někteří řídili auta nebo si hráli s dětmi. Vše přitom dokumentovali a nahráli na sociální sítě včetně YouTube.

Chování mnoha lidí bylo navíc zdraví nebezpečné a v médiích se objevovaly zprávy o škodlivosti podobných fenoménů. Google se rozhodl proti těmto klipům bojovat a doslova dodal, že podobný obsah "nemá na YouTube místo".

Jenže firma má velké problémy tyto klipy mazat, upozorňuje zpráva serveru BuzzFeed. Ta popisuje, jak se na webu stále objevuje problematický obsah, který má často milionová zhlédnutí.

Otázkou navíc zůstává, jak chce YouTube rozlišovat, co je přijatelný žertík a co už může uživatelům způsobit duševní újmu, upozorňuje BBC.

Portál ve svých podmínkách užívání uvádí, že "pranky" mají na YouTube stále místo, ale nesmí být zdraví nebo životu nebezpečné. Za negativní příklad dává "Tide pod challenge", kdy teenageři kousali či žvýkali barevné kapsle na praní prádla, nebo "Fire challenge", kdy předstírali, že hoří, a museli se uhasit skokem do vody. Videa s podobnou tematikou jsou ale na YouTube stále k dohledání.

Server se bojí, že by tato videa mohla traumatizovat dětské diváky a způsobit jim doživotní následky. YouTube se při definici traumatu odkázal na dětské psychology, se kterými úzce spolupracoval, a za problematický příklad uvedl scénu, kdy je dítě ve videu "nachytáno" tím, že mu někdo sdělí, že mu zemřeli rodiče.

YouTube smaže za měsíc miliony videí, například loni odstranil za tři měsíce 7 845 400 videí, přičemž 81 procent závadných příspěvků jako první nahlásily systémy automatické detekce a tři čtvrtiny z této části byly staženy ještě před prvním zhlédnutím.

Ve většině případů bylo důvodem odstranění videa porušení pravidel ohledně spamu a neautentického obsahu. Deset procent videí bylo staženo kvůli obavám o bezpečnost dětí, dalších deset kvůli porušení zásad ohledně zobrazování nahoty.

O potenciálních dopadech v reálném světě vypovídá například skutečnost, že muž, který v říjnu zastřelil 11 lidí v synagoze v americkém Pittsburghu, sledoval na YouTube propagandu neonacistických uskupení.

Podívejte se na video: Bratr šílí z hada ve své posteli

Šíleně se bál hadů. Bratr mu v noci jednoho nastrčil do postele | Video: AP/Jukin Media |  02:30

autoři: Magazín, ČTK | 16. 1. 2019 17:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama