Wi-fi, digitální tabule a audio pro slepce. Praha má svou první chytrou zastávku

Wi-fi, digitální tabule a audio pro slepce. Praha má svou první chytrou zastávku
Chytrá zastávka od designérů z Olgoj Chorchoj stojí na Palackého náměstí v Praze.
Zastávka má chytrou tabuli a audio verzi pro lidi se zrakovým postižením.
V následujících týdnech by na zastávce měl začít fungovat také port USB a wi-fi.
Chytrou zastávku si lidé mohou osahat až do dubna, od roku 2021 by mohly přístřešky začít fungovat na většině míst v Praze.
Foto: IPR
ČTK Magazín ČTK, Magazín
29. 11. 2019 17:19
Až do jara bude na Palackého náměstí stát nová chytrá zastávka. Praha ji chce otestovat a připravit se na rok 2021, kdy jí vyprší smlouva s firmou JCDecaux. „Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich funkčnosti, ale také nad reklamou," říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje.

Autory návrhu přístřešku pro město jsou Michal Froněk a Jan Němeček ze studia Olgoj Chorchoj. Stejný autorský tým vyhrál i soutěž, ve které město již dříve vybralo novou podobu laviček, košů a stojanů na kola.

Nových přístřešků města existuje několik typů, na Palackého náměstí je verze s displejem zobrazující čas příjezdu tramvají. Zastávka má mít brzy také wi-fi, USB port a reproduktor pro osoby se sluchovým postižením.

Prototyp se bude testovat do dubna. Poté magistrát nechá v případě potřeby udělat v návrhu změny, odkoupí licenci a začne zastávky sériově vyrábět.

"Cílem města je, aby tyto přístřešky nahradily všechny stávající typy přístřešků," uvedl primátor Zdeněk Hřib. Dodal, že maximální cena jedné zastávky v sériové výrobě bude 250 tisíc korun.

Přímo naproti prototypu hlavního města postavila svůj "konkurenční" přístřešek firma JCDecaux, která dnes většinu přístřešků v metropoli provozuje a má také veškeré příjmy z reklam. Praha teď připravuje vypsání tendru na provozovatele po vypršení kontraktu, do kterého se JCDecaux plánuje přihlásit.

Existuje také varianta, že město si zastávky bude provozovat samo, rozhodnuto zatím není. Primátor otázku mobiliáře označil za "problém pocházející z temného dávnověku 90. let" srovnatelný s Opencard.

Iniciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola.

Návrh prošel testovacím obdobím a dnes už stojí například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

 

Právě se děje

Další zprávy