Výzvu představila Daniela Němcová, ředitelka platformy Byznys pro společnost, a to v rámci každoročního UP! 2021 BPS Fóra udržitelného podnikání, které letos proběhlo online 4. března. Spojili se tak představitele firem, státu i nevládního sektoru, aby diskutovali nad tématy klimatické a pandemickou krize ovlivňující udržitelnost podnikání.
Představitelé firem tak mají možnost přidat se k apelu Odpovědně 2030 a podpořit tak aktivní naplňování Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN, využívat potenciál Zelené dohody pro Evropu od Evropské komise, připojit se k firemnímu leadershipu, sdílet příklady udržitelného a odpovědného podnikání a vést dialog mezi firmami, průmyslovými odvětvími, státem a občanskou společností. Již nyní se k výzvě hlásí představitelé firem, neboť si plně uvědomují naléhavost současné situace a vidí v tomto kroku potenciál pro svůj další rozvoj.
Nástroje finanční podpory pro udržitelné podnikání představil Jan Kříž, zástupce Ministerstva životního prostředí. "Mimo jiné nabízíme malým i velkým firmám zcela nový Modernizační fond, který míří směrem k dekarbonizaci české ekonomiky."
Dosažení uhlíkové neutrality bylo předmětem hlavní rozpravy představitelů firem. "V našich pivovarech jí chceme dosáhnout do roku 2030," nastínil Ivan Tučník, manažer pro institucionální vztahy a firemní odpovědnost v Plzeňském Prazdroji. Vedle cirkularity obalů a dalších eko témat cílí firma také na lidi: "Klademe důraz na skloubení osobního a pracovního života, na rovné podmínky žen a můžu, tady na celkovou diverzitu a inkluzi. Velmi důležitá je pro nás také bezpečná konzumace, kde je jednou z klíčových ambicí 25% podíl nealkoholických nápojů v našem portfoliu," řekl Tučník.
Firma Vodafone Czech Republic, zastoupena Richardem Stonavským, ředitelem regulace a vnějších vztahů, si vytkla ambicióznější cíl, než původně plánovala: "Jako Vodafone skupina hodláme dosáhnout své uhlíkové neutrality již o deset let dříve, tedy v roce 2040. Od roku 2011 Vodafone Czech Republic nakupuje energii pouze z udržitelných zdrojů a tento cíl chceme rozšířit i na celou Evropu."
Ambiciózní cíle na fóru obdobně představilo i TESCO Česká republika, zastoupené Jánem Kondášem, Head of Communication, jenž popsal tři základní oblasti, na něž se firma v souvislosti s udržitelností soustředí. "Tou první je boj proti plýtvání potravinami, druhou snižování objemu plastového odpadu a třetí oblastí je boj proti klimatickým změnám. Již od roku 2009 jsme světovým lídrem v ambici stát se do roku 2050 zcela uhlíkově neutrální."
O tom, jak by se Evropa měla stát uhlíkově neutrální do roku 2050, se vyjádřila také firma ORLEN Unipetrol, zastoupena Tomaszem Wiatrakem, generálním ředitelem a předsedou představenstva. Ten uvedl, že firma pracuje: "na rozšíření vodíku v české dopravě a jeho bezemisní výrobě. Soustředíme se se na cirkulární ekonomiku, v jejímž rámci se odpad stává opět surovinou a klademe důraz i na snižování energetické náročnosti naší výroby a v roce 2050 chceme být emisně zcela neutrální."
Navzdory pandemie se jednotlivé firmy, státy i celé kontinenty snaží pokračovat v naplňování mezinárodních závazků ve snižování globálních hrozeb. Společnosti se shodly, že je třeba urychleně jednat a začít investovat do řešení, která sníží emisní stopu České republiky.