reklama
 
 

Lodě vozí turisty už i do polárních oblastí. S proseccem v ruce sledují tání ledovců

14. 8. 2019 10:31
Luxusní výletní lodě, oblíbené zejména mezi německými, britskými či americkými turisty křižují nejen evropská nebo karibská města, ale také polární oblasti. Německý průzkumník a dobrodruh Arved Fuchs však před nimi varuje. "Čím větší loď je, tím je problematičtější. Lodě, na kterých probíhají večírky, nemají v Arktidě místo," říká. Podle něj totiž ohrožují nejen zdejší křehký ekosystém, ale také místní obyvatele.

Jeden z předních polárních badatelů Fuchs varoval v nedávném rozhovoru pro německý deník Neue Osnabrücker Zeitung před bující lodní turistikou v severních i jižních polárních oblastech. Uvedl, že byl svědkem toho, jak jsou malé inuitské vesnice doslova zaplaveny turisty, které do míst dovezla na pár hodin obrovská výletní loď.

"Nedělají nic jiného, než jen očumují místní, kteří z nich skoro nic nemají. Profitují z toho jenom návštěvníci, nikoliv obyvatelé," citoval jej britský zpravodajský deník The Guardian

Německý badatel sám pěší chůzí dosáhl severního i jižní pólu a kromě cestování se věnuje také přednáškám o globálním oteplování a ekologii.

Počet výletních lodí mířících do Arktidy v posledních letech stoupá. Cestovní kanceláře lákají turisty na "expedice" do míst, kam se dříve odvážili jenom dobrodruzi a výzkumníci. Výlety za hranice běžných destinací nabízí pozorování divoké přírody, působivé scenérie, a dokonce i prohlížení tajících ledovců. 

Pozorování tajících ledovců u prosecca

S dopady takzvaného overtourismu, na kterém se velkou měrou podílejí i luxusní výletní lodě, přitom bojuje řada přímořských evropských měst, jako je chorvatský Dubrovník, italské Benátky nebo španělská Barcelona. Italské úřady před časem proto rozhodly zakázat vjezd velkým výletním lodím do některých kanálů v centru města. 

Tématu se v aktuálním čísle věnuje také německý týdeník Der Spiegel, který mimo jiné píše: "V současnosti existuje neomezené množství cestovatelských destinací… Lidé mohou plout na Antarktidu pozorovat tající ledovce, zatímco na palubě usrkávají svoje prosecco."

Článek popisuje nejen environmentální problémy spojené s plavbami, ale také vyhýbání se zdanění či obcházení evropských pracovních směrnic tím, že provozovatelé loď registrují mimo evropskou zónu. Častokrát na nich přitom za minimální plat pracují cizinci z rozvojových zemí.

Deník The Guardian připomíná, že počet pasažérů výletních lodí se za uplynulých devět let více než zdvojnásobil na současných 28,5 milionu ročně. Plavby jsou oblíbené zejména mezi německými či britskými turisty a jejich rostoucí počet tak podle Der Spiegelu nutí provozovatele přicházet s netradičnějšími destinacemi, jako je Grónsko či severní Kanada. 

Velké výletní lodě nejsou ale problematické jen pro hrstku obyvatel polárních oblastí, ale především pro místní křehké ekosystémy. Průměrný pasažér výletní lodě totiž vyprodukuje denně 30 litrů splašků, samotná loď pak vypustí další tisíce litrů oleje ze strojů a motorů. 

Polární oblasti se přitom již tak potýkají se řadou problémů způsobených klimatickými změnami, od tání ledovců po úbytek přirozeného prostředí divokých zvířat a rychle postupující erozi pobřeží. 

Video: Výletní lodě ohrožují Benátky, jedna z nich narazila do mola

Záběry z paluby: Výletní loď narazila v Benátkách do mola | Video: Reuters |  00:47

autor: Magazín | 14. 8. 2019 10:31

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama