Lodě vozí turisty už i do polárních oblastí. S proseccem v ruce sledují tání ledovců

Magazín Magazín
14. 8. 2019 10:31
Luxusní výletní lodě, oblíbené zejména mezi německými, britskými či americkými turisty křižují nejen evropská nebo karibská města, ale také polární oblasti. Německý průzkumník a dobrodruh Arved Fuchs však před nimi varuje. "Čím větší loď je, tím je problematičtější. Lodě, na kterých probíhají večírky, nemají v Arktidě místo," říká. Podle něj totiž ohrožují nejen zdejší křehký ekosystém, ale také místní obyvatele.
Výletní loď na Antarktidě.
Výletní loď na Antarktidě. | Foto: Shutterstock

Jeden z předních polárních badatelů Fuchs varoval v nedávném rozhovoru pro německý deník Neue Osnabrücker Zeitung před bující lodní turistikou v severních i jižních polárních oblastech. Uvedl, že byl svědkem toho, jak jsou malé inuitské vesnice doslova zaplaveny turisty, které do míst dovezla na pár hodin obrovská výletní loď.

"Nedělají nic jiného, než jen očumují místní, kteří z nich skoro nic nemají. Profitují z toho jenom návštěvníci, nikoliv obyvatelé," citoval jej britský zpravodajský deník The Guardian

Německý badatel sám pěší chůzí dosáhl severního i jižní pólu a kromě cestování se věnuje také přednáškám o globálním oteplování a ekologii.

Počet výletních lodí mířících do Arktidy v posledních letech stoupá. Cestovní kanceláře lákají turisty na "expedice" do míst, kam se dříve odvážili jenom dobrodruzi a výzkumníci. Výlety za hranice běžných destinací nabízí pozorování divoké přírody, působivé scenérie, a dokonce i prohlížení tajících ledovců. 

Pozorování tajících ledovců u prosecca

S dopady takzvaného overtourismu, na kterém se velkou měrou podílejí i luxusní výletní lodě, přitom bojuje řada přímořských evropských měst, jako je chorvatský Dubrovník, italské Benátky nebo španělská Barcelona. Italské úřady před časem proto rozhodly zakázat vjezd velkým výletním lodím do některých kanálů v centru města. 

Tématu se v aktuálním čísle věnuje také německý týdeník Der Spiegel, který mimo jiné píše: "V současnosti existuje neomezené množství cestovatelských destinací… Lidé mohou plout na Antarktidu pozorovat tající ledovce, zatímco na palubě usrkávají svoje prosecco."

Článek popisuje nejen environmentální problémy spojené s plavbami, ale také vyhýbání se zdanění či obcházení evropských pracovních směrnic tím, že provozovatelé loď registrují mimo evropskou zónu. Častokrát na nich přitom za minimální plat pracují cizinci z rozvojových zemí.

Deník The Guardian připomíná, že počet pasažérů výletních lodí se za uplynulých devět let více než zdvojnásobil na současných 28,5 milionu ročně. Plavby jsou oblíbené zejména mezi německými či britskými turisty a jejich rostoucí počet tak podle Der Spiegelu nutí provozovatele přicházet s netradičnějšími destinacemi, jako je Grónsko či severní Kanada. 

Velké výletní lodě nejsou ale problematické jen pro hrstku obyvatel polárních oblastí, ale především pro místní křehké ekosystémy. Průměrný pasažér výletní lodě totiž vyprodukuje denně 30 litrů splašků, samotná loď pak vypustí další tisíce litrů oleje ze strojů a motorů. 

Polární oblasti se přitom již tak potýkají se řadou problémů způsobených klimatickými změnami, od tání ledovců po úbytek přirozeného prostředí divokých zvířat a rychle postupující erozi pobřeží. 

Video: Výletní lodě ohrožují Benátky, jedna z nich narazila do mola

Záběry z paluby: Výletní loď narazila v Benátkách do mola | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 20 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Piloti formule 1 Räikkönen i Giovinazzi zůstávají v Alfě Romeo

Finský veterán Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi budou také v příští sezoně mistrovství světa formule 1 jezdit za stáj Alfa Romeo. Švýcarský tým o prodloužení spolupráce s oběma piloty informoval na svých internetových stránkách.

Jednačtyřicetiletý Räikkönen je nejstarším pilotem ve startovním poli. Na kontě má 21 vítězství a v roce 2007 se s Ferrari stal mistrem světa. Finský jezdec ve formuli 1 závodil i za McLaren a Lotus a je také rekordmanem v počtu startů, kterých má na kontě 324. V týmu Alfy Romeo působí od loňska.

Šestadvacetiletý Giovinazzi si první start v F1 připsal před třemi lety v barvách Sauberu. První kompletní sezonu odjel loni po přejmenování týmu na Alfa Romeo, kdy díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie zaznamenal dosud nejlepší výsledek v kariéře. V probíhajícím ročníku italský pilot byl nejlépe devátý.

Další zprávy