reklama
 
 

Vlastník Amazonu chce osídlit blízký vesmír a ze Země udělat chráněný park. Svému snu je o krok blíž

14. 10. 2016
Majitel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos jako osmnáctiletý mladík snil o tom, že vybuduje kosmické hotely, zábavní parky a velká sídliště pro tři miliony lidí na oběžné dráze, aby se postupně z naší rodné planety stal chráněný přírodní park. Zdálo se to bláhové. Teď mu je o 34 let více, vlastní miliardy dolarů a investuje do vývoje kosmických raket. Umí bezpečně přistát s návratovou kabinou i s raketou a od roku 2018 chce vozit turisty na hranici vesmíru. "Nyní chce sestrojit až třístupňovou velkokapacitní raketu New Glenn k turistickým letům, po ní chce sestrojit ještě výkonnější raketu New Armstrong pro osidlování vesmíru," nastiňuje Bezosovy plány publicista Pavel Toufar.
Hlavní zprávy

Americký miliardář a vlastník internetového obchodu Amazon Jeff Bezos je se svou společností Blue Origin zase o kus blíž svém snu – komerčním turistickým výletům po balistické dráze až na hranice kosmu a osidlování blízkého vesmíru.

Ve středu 5. října totiž v přímém televizním přenosu vyzkoušel oddělení a přistání návratové kabiny od nosné rakety New Shepard, a to v havarijním režimu. Splnil tak jednu z podmínek amerického Federálního úřadu pro letectví ke schválení celého systému do provozu.

Na videu vypadá celá operace celkem dramaticky, ve výsledku návratová kabina brzděná padáky bezpečně přistane v texaské poušti.

"Během startu prožijete vyšší přetížení, zažijete veškeré jevy provázející raketový start, vibrace, hluk, otáčení rakety, náklony, otřesy po odpojení kabiny několikaminutový pobyt v mikrogravitaci a pak opět přetížení při prudkém sestupu k zemském povrchu, postupné otvírání padáků, záškuby, otáčení kabiny – prostě vše bude autentickým prožitkem raketového letu," říká český publicista a propagátor kosmonautiky Pavel Toufar.

Vesmírný turista bude muset podle něj s podobným adrenalinem počítat. Test však ukázal, že je vše navzdory těmto průvodním jevům bezpečné.

Po kabině přistála na zemi i nosná raketa New Shepard, její dosednutí na všechny nohy ve vertikální poloze vyvolalo obdivné výkřiky komentátorů. Již několikrát otestované spolehlivé návraty rakety umožňují její opětovné použití a tím i nižší náklady na budoucí kosmické jízdenky.

"Počítačový řídicí systém kontroluje rychlost a odklon od vertikální polohy, rychlost sestupu se snižuje řízeným tahem raketového motoru, stabilitu udržují orientační trysky, v závěru dosedá raketový stupeň na přistávací nohy," popisuje Toufar metodu, jak New Shepard přistává.

Dolarového multimiliardáře Jeffa Bezose nyní čeká další výzva – nahradit tuto jednostupňovou raketu dvou- až třístupňovou velkokapacitní raketou New Glenn, která má být podle českého propagátora kosmonautiky téměř sto metrů vysoká a dosahovat sedm metrů v průměru.

"New Glenn má sloužit nejen k vynášení nákladů na oběžnou dráhu kolem Země, ale především pro kosmickou turistiku provozovanou společností Blue Origin," popisuje Toufar a dodává, že Bezos míří ještě dál. Výhledově chce postavit ještě silnější raketu, jež by sloužila jeho smělým plánům na obývání blízkého vesmíru. Pochopitelně se bude jmenovat po dalším slavném americkém kosmonautovi, má nést jméno New Armstrong.

"Velké rakety jsou však příslovečným velkým soustem. Bezos tvrdí, že první start nosiče New Glenn by se měl z rampy číslo 36 floridského kosmodromu na Cape Canaveral uskutečnit již v roce 2020. Nechci nijak snižovat schopnosti lidí z Blue Origin, ale zdá se, že si zadali téměř šibeniční termín. Nejde totiž pouze o vyřešení složitých technických otázek, ale také o značné finance, které takový plán vyžaduje," mírní nadšení pro brzké soukromé dobývání vesmíru Pavel Toufar.

Jak daleko je ve skutečnosti vývoj techniky potřebné pro turistické lety a osidlování vesmíru, si publicista netroufá odhadovat. Připomíná, že firma Blue Origin je již od svého vzniku v roce 2000 velmi tajnůstkářská. Až do roku 2004 neprozradila, proč skupuje tak rozsáhlé pozemky v Texasu, a i pak vývoj raketové techniky přísně střežila "pod pokličkou".

"Více informací včetně fotografií a videoreportáží bylo k dispozici vlastně až od loňského roku, kdy byly zahájeny testy rakety New Shepard s návratovou kabinou. Živý televizní přenos zkoušky byl nabídnut dokonce až letos v létě," líčí Toufar.

Podle něj chce Blue Origin příští rok otestovat raketu již se zkušebními piloty. "Pokud vše půjde dobře, mohl by se první komerční let s cestujícími uskutečnit v roce 2018," odhaduje.

Svět kosmonautiky musí tedy od úspěšných raketových testů Blue Origin počítat po SpaceX a Virgin Galactic s dalším vesmírným hráčem. Space X má podle Toufara pevné závazky k NASA a musí stíhat vynášet do vesmíru umělé družice i americké posádky na ISS, takže jí na kosmickou turistiku nezbývá zatím prostor.

Blue Origin chce zatím své turisty dopravovat po balistické dráze na hranici kosmu do výšek kolem sto kilometrů, podobné záměry má také miliardář Richard Branson z Virgin Galactic se svým raketovým letadlem.

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>

A aby toho nebylo málo, v nedávných dnech představila své plány také čínská soukromá společnost, která hodlá zájemce o turistiku vynášet na předpolí kosmu raketovým letounem. "Jenže ta je teprve v začátcích. Kdo tedy přetne pomyslnou cílovou pásku a zahájí komerční turistické lety k hranicím kosmu, to se rozhodne mezi Blue Origin a Virgin Galactic. Nejdříve v roce 2018," předpovídá Toufar, jenž připomíná Bezosova slova: "Vesmír je velký, existuje v něm spousta příležitostí a je v něm dostatek místa pro více vítězů." V případě vítězství  Bezose by šlo o splnění jeho dlouholetého snu.

"Vždyť on už jako osmnáctiletý student v roce 1982 prohlásil pro Miami Herald, že jeho snem je vybudovat kosmické hotely a zábavní parky, ale také velká sídliště pro dva až tři miliony lidí na oběžné dráze tak, aby se postupně z naší rodné planety stal chráněný přírodní park. Někteří z nás zůstávají u snů, jiní se snaží i ty největší své sny uskutečnit," uzavírá český popularizátor kosmonautiky.

S úspěchy Elona Muska se objevili chytrolíni, kteří říkají, že SpaceX je garážová firma, která na to doplatí, zatím se tak nestalo, říká Pavel Toufar. | Video: Martin Veselovský |  18:33

autor: Zuzana Hronová

reklama
     
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

 
reklama