Hollywood v ruinách. V přídavku herní série Horizon nahradila herce robotická monstra

Pavlína Nouzová Pavlína Nouzová
25. 4. 2023 10:36
Slavný nápis "Hollywood" překryla bujná vegetace, polorozpadlé věžáky obklopila láva a slavné herce nahradila robotická monstra. Americké město Los Angeles vypadá ve světě videohry Horizon: Forbidden West o dost jinak než v reálu. Hráči se o tom mohou přesvědčit v nově vydaném přídavku s názvem Burning Shores.

Zrzavá bojovnice Aloy na konci loni vydané hry odvrátila hrozbu ze strany miliardářů, kteří se vrátili po dlouhé cestě vesmírem na planetu Zemi. Nyní ale zjistila, že na jednoho z nich zapomněla. Jde o excentrického podnikatele, který kdysi zbohatl na těžbě mimozemských surovin a jehož cílem je žít věčně.

Po debatě se Sylensem, jehož si ještě před svou smrtí zahrál Lance Reddick, se tak vypraví do ruin bývalého Los Angeles. Na místě zjistí, že kdysi pestré velkoměsto, které ve světě budoucnosti už nic neznamená, nahradilo vulkanické souostroví zamořené roboty a je obydlené kmenem Quen. Mezi ostatními členy v něm vyčnívá jedna dívka: Seyka. Tvrdohlavá bojovnice se svým chováním a zážitky až nápadně podobá právě Aloy.

Seyka se stane důležitou postavou nejen pro hru, ale i samotnou Aloy.
Seyka se stane důležitou postavou nejen pro hru, ale i samotnou Aloy. | Foto: Aktuálně.cz / Guerrilla Games

Hráč tak získá velice schopnou parťačku, se kterou si hlavní hrdinka vybuduje pevné přátelství a časem možná i něco víc. Sdílejí spolu smutné vzpomínky, postřehy i zkušenosti a Aloy se oproti dřívějším hrám ze série Horizon více otevře. Neustále opakované poznámky o tom, jak se jí hodí která součástka, najednou střídá dialog s vrstevnicí, která je ve svém vlastním kmeni také outsiderem. Bojovnice spolu porovnávají přístup k životním překážkám a navzájem se podporují v těžších chvílích.

Snad jen škoda, že jsou si tak moc podobné. Hráč skoro postrádá nějaký skutečný spor nebo napětí, snad kromě líného scenáristického triku, kdy se hrdinky navzájem osočují, že jedna té druhé "neříká úplnou pravdu".

Obecně je celé DLC laděné podobně jako Horizon: Forbidden West dorůžova. Lidé sice umírají a jiní se chovají jako skety, ale téměř každý se nakonec poučí. Ač jsou obě hrdinky outsiderky, obě najdou u všech v kmeni pochopení. Občas se objeví náznak dospělejšího motivu, například zlákání blízkého člověka do nebezpečné sekty. Ale i takové téma je nakonec vyřešené způsobem, kdy si dotyčný uvědomí svou chybu, případně lituje, že "byl slepý", a vrátí se.

Příběh placeného přídavku je však důležitý z jednoho zásadního důvodu: je jakýmsi mostem k velice pravděpodobně chystanému třetímu dílu ze série Horizon. Hlavní dějová linka včetně tří vedlejších úkolů a nějakého toho sbírání a prolézání ruin mrakodrapů zabere zhruba deset hodin, které postupně vygradují v epický souboj obřích rozměrů a cliffhanger na závěr.

Horizon Forbidden West: Burning Shores - Launch Trailer | Video: Youtube.com / PlayStation

Nabízí také několik nových monster, z nichž asi nejvíc zaujme rozložitá "žába", která se ráda obklopuje malými kovovými muškami. Navzájem spolupracují a vytvářejí tak výzvu, která potrápí nejednoho hráče. Další novinkou je robotický pták, schopný střemhlav se potápět do vody podobně jako ledňáček, na němž se Aloy naučí létat. Dojde také na jednu zcela novou zbraň a využití gejzírů či balisty pro řešení některých hádanek.

Otevřený svět funguje podobně jako dříve, což ale ve srovnání s jinými hrami působí už trochu zastarale. Neláká ani tak k aktivnímu průzkumu jako spíše k toulání se a prohlížení jednotlivých míst. Aloy se totiž velice snadno stane, že sice objeví zajímavou lokalitu, ale zatím si ji nemůže prohlédnout z příběhových důvodů nebo jí chybí nějaký nástroj. Podobně ani dialogy se nevětví a až na pár výjimek se úkoly vyvíjejí lineárně. Hráč tak může získat dojem, že místo absolutní volnosti ho hra nenápadně vodí za ručičku.

Místo vil hollywoodských celebrit teď najdete v Los Angeles lávu.
Místo vil hollywoodských celebrit teď najdete v Los Angeles lávu. | Foto: Aktuálně.cz / Guerrilla Games

Co je ale největší předností série od studia Guerrilla Games, která vzniká primárně pro PlayStation, je vizuální stránka. I v losangeleském přídavku si hráč vychutná nádhernou grafiku, která sice občas bojuje s dokreslováním stínů nebo vzdálené krajiny, ale stále jde o jednu z nejlepších v žánru akčních her v otevřeném světě. Tváře i méně významných vedlejších postav mají přirozenou mimiku a vypadají jako obličeje skutečných lidí. A i taková voda se leskne, vlní i přelévá neuvěřitelně realisticky.

Kdo má Aloy a její příběh rád, nenajde zřejmě v Burning Shores nic, co by ho překvapilo. Malé a kompaktní doplnění hlavní hry ale o nic takového ani neusilovalo a boduje jako důležitý spojovník, bez kterého se fanoušci, těšící se na další pokračování, neobejdou.

Rozšíření Burning Shores pro hru Horizon: Forbidden West vyšlo na PlayStation 5 ve středu 19. dubna, hra obsahuje české titulky.