Vědci zpřesnili odhady: Na Zemi žije 8,7 milionu druhů

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
29. 8. 2011 16:20
Zároveň ale připouštějí, že jich může být i výrazně více

Washington - Na Zemi je více než 8,7 milionu živočišných a rostlinných druhů, přičemž 6,5 milionu se vyvinulo na souši a 2,2 milionu ve vodě.

Vyplývá to z dosud nejpřesněji provedených vědeckých odhadů, které v úterý zveřejnil americký časopis PLoS Biology.

Podle nové studie vědci z existujících druhů zatím objevili jen zhruba čtvrtinu; k posledním objevům patřila například psychedelicky zbarvená rybka, miniaturní ještěrka nebo slepý humřík žijící na dně oceánu.

Ale mnoho objevů na nás čeká na vlastních zahrádkách, tvrdí vědci, které ve středu citovala agentura AP.

"Jsme opravdu dost nevšímaví k rozmanitosti a barvitosti téhle úžasné planety," řekl spoluautor studie, kanadský profesor biologie Boris Worm. "Měli bychom tyto zázraky ukázat většímu počtu lidí, protože skutečně dokážou změnit způsob vnímání místa, které obýváme," dodal.

Zatímco někteří vědci i laici mohou zpochybňovat, zda vůbec potřebujeme znát počet přírodních druhů, jiní míní, že to důležité je.

Dosud neobjevené druhy mohou mít užitečné vlastnosti, které by měly být objeveny, než vymizí z planety, řekl slavný harvardský biolog Edward O. Wilson, který se na studii nepodílel. Některé z moderních léků například pocházejí z nezvyklých rostlin a zvířat.

"Neznáme přínos (těchto druhů) pro lidstvo, který potenciálně může být ohromný," řekl Wilson. "Pokud máme pokročit v lékařské vědě, pak potřebujeme znát, co je v životním prostředí," dodal.

Na zdokumentování 400 let

Biologové už dlouho vědí, že druhů na Zemi je víc, než se zdá. Jejich počet odhadovali na cokoli mezi třemi až stem milionů druhů. Zpřesnit toto číslo je nesnadné.

Worm a jeho kolega Camilo Mora z Havajské univerzity využili matematický model zahrnující mimo jiné i rychlost nových objevů, na jehož základě došli ke svému údaji, který stanoví počet druhů na téměř 8.8 milionu.

Unikátní světová Encyklopedie života už je na internetu. Zatím bez hesel.
Unikátní světová Encyklopedie života už je na internetu. Zatím bez hesel. | Foto: Aktuálně.cz

Živočišné druhy podle nich představují 7,8 milionu, hub je 611 tisíc druhů a rostlin jen 300 tisíc druhů. Jejich odhady připouštějí chybu cca 1,3 milionu, což by stanovilo rozmezí v počtu existujících druhů na zhruba 7,5 až 10,1 milionu.

A zatímco se vědci objevující nové druhy potápějí na dna moří či oceánů, "mnohé z dosud neobjevených druhů mohou být doslova na našich vlastních zahrádkách", řekl Mora.

Z 1,9 milionu dosud objevených druhů zatím bylo jen asi 1,2 milionu zapsáno do online Encyklopedie života (EOL), rozsáhlého mezinárodního projektu snažícího se zaznamenat všechny přírodní druhy.

"Pokud je odhad více než 8,7 milionu správný, pak jsou to brutální počty," řekl AP výkonný ředitel EOL Erick Mata. "To bychom mohli strávit dalších 400 let jen snahou o zdokumentování druhů, které obývají naši planetu."