Vědci zachytili obří hvězdnou erupci, poodhalí lidstvu vznik planet i Slunce

hrz hrz
1. 3. 2019 9:01
Tým vědců zachytil koncem února pomocí havajského teleskopu hvězdnou erupci, která je desetmiliardkrát silnější než ta sluneční. Historický objev může výzkumníkům pomoct zodpovědět otázky o původu planet i Slunce. "Je to jeden ze způsobů, jak odpovědět na přetrvávající otázky lidstva o prostoru, času a vesmíru, který nás obklopuje," říká astronom Steve Mairs.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock.com

Na úpatí havajské sopky Mauna Kea se nachází krajina podobná Marsu, jak by mohl vypadat po úspěšné kolonizaci člověkem. Do oranžova zbarvené pusté kopce, sem ta bílé objekty observatoří a obrovské "talíře" teleskopů.

Jedním z nich je i James Clerk Maxwell Telescope (JCMT) o průměru patnáct metrů, který přijímá tzv. submilimetrové záření. To je lidstvu schopné sdělit hodně o vzniku a vývoji hvězd či galaxií.

A právě na tomto přístroji zachytili astronomové jedinečnou hvězdnou erupci o obrovské síle, kterou vyjádřili jako desetmiliardkrát silnější než pozorované sluneční erupce.

Podle vedoucího tamějšího astronomického týmu je to historický objev. Jde o vůbec nejsilnější zachycenou erupci u mladého hvězdného objektu.

"Pomocí tohoto teleskopu studujeme, jak se rodí blízké hvězdy, a také nám poslouží k pochopení historie naší vlastní sluneční soustavy," říká astronom Steve Mairs, jenž se spolupodílel na objevu hvězdného úkazu. "Je to jeden ze způsobů, jak odpovědět na přetrvávající otázky lidstva o prostoru, času a vesmíru, který nás obklopuje."

Co přesně vlastně teleskop zaregistroval? "Zachytil neobvykle vysoké hodnoty oproti předešlým pozorováním, navíc s rychlým poklesem přibližně na polovinu této hodnoty. To zřejmě znamená přítomnost erupce," vysvětluje Jaroslav Dudík z Astronomického ústavu v Ondřejově, jenž se specializuje na sluneční erupce.

Věhlasné observatoře na úpatí havajské sopky Mauna Kea.
Věhlasné observatoře na úpatí havajské sopky Mauna Kea. | Foto: Shutterstock.com

Člověk si těžko dokáže představit obrovskou sílu erupce desetmiliardkrát silnější, než je ta sluneční. "Osobně si to také nedokážu představit. Násobek pozorované intenzity erupce oproti sluneční je snad podobný jako násobek nákladů na opravu D1 v úseku Praha-Brno oproti ceně jednoho rohlíku. Alespoň velmi přibližně," přibližuje tuto hodnotu.

Erupce by podle Dudíka mohla být ještě mohutnější, její počátek se totiž nepodařilo zachytit.

Podle autorů výzkumu se jedná o dosud největší zachycenou hvězdnou erupci v souvislosti s mladým hvězdným objektem. Ty jsou pro astronomy nesmírně zajímavé. Hvězda se stále rodí, smršťuje, v jádru ještě nedošlo k zapálení fúzních reakcí a mohou kolem ní vznikat nové planety v disku plynu a prachu, který je obklopuje, popisuje Dudík.

"Erupce může být významná i proto, že jde o explozivní jev, který může 'odfouknout' část materiálu z disku a tím ovlivňovat vývoj planet," dodává astrofyzik.