Labuť, pštros a krokodýl v jednom. Vědci objevili nového dinosaura

ČTK ČTK
7. 12. 2017 11:57
Jde o první objev dvounohého dinosauřího masožravce, který měl prokazatelné plavecké schopnosti. Umožňovaly mu to ploutve podobné jako u tučňáků. Po zemi však chodil jako pštros.
Umělecká rekonstrukce dinosaura, pojmenovaného Halszkaraptor escuilliei.
Umělecká rekonstrukce dinosaura, pojmenovaného Halszkaraptor escuilliei. | Foto: Reuters

Vědci objevili neobvyklé zvíře z pravěku. Zobák mělo jako kachna, ale zuby jako krokodýl, labutí krk a vražedné drápy. Podle agentury AP mělo také ploutve jako tučňák, takže umělo plavat, ale na pevné půdě chodilo jako pštros. Jde tak o první objev dvounohého dinosauřího masožravce, který měl prokazatelné plavecké schopnosti.

Kompletní kostru tvora vysokého asi 45 centimetrů, který žil před 75 miliony let, rozpoznali vědci v kusu pískovcové hroudy, jež byla do Evropy propašována z Mongolska. Tam byla také nalezena.

Zvíře "vše v jednom"

"Je to zvláštní zvíře," řekl nizozemský výzkumník Dennis Voeten z Katedry zoologie a ornitologické laboratoře Univerzity Palackého v Olomouci. "Kombinuje různé části, které jsme znali z jiných druhů, do tohoto jednoho malého zvířete," dodal.

Ve studii zveřejněné 6. prosince ve vědeckém časopise Nature Voeten se svými spolupracovníky nazvali zvíře Halszkaraptor escuilliei podle polské paleontoložky Halszky Osmólské.

Podle spoluautora studie, francouzského paleontologa Paula Tafforeaua, mohlo zvíře díky tvaru těla snadno běhat a lovit potravu na pevné půdě i chytat ryby ve sladké vodě.

Vedoucí studie, paleontolog Andrea Cau z Capelliniho geologického muzea v Boloni, prý zpočátku velmi pochyboval o autenticitě fosílie, a to jak kvůli vzhledu kostry, tak i kvůli skutečnosti, že ji z Mongolska propašoval soukromý sběratel. Proto nejprve vycházel z toho, že jde o falešný výtvor, dokud se vědecky nedokázal opak.

V tom pomohlo synchrotronové zařízení, díky kterému vědci pořídili trojrozměrné obrazy fosílie. Ty ukázaly, že šlo skutečně o jednolitého tvora, nikoli o kosterní konstrukci z vícero zvířat, jak se v minulosti zjistilo u jiných objevů dinosaurů.

Video: Na čínském staveništi našli dinosauří vejce:

Na čínském staveništi našli dinosauří vejce. Podle vědců jsou stará 70 milionů let. | Video: Reuters

Francouzský obránce Varane odchází z Realu do Manchesteru United

Fotbalový mistr světa Raphaël Varane odchází z Realu Madrid do Manchesteru United. Podle britských médií se oba kluby dohodly na transferu, odstupné by mělo činit 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun) a bonusy. Varane měl v Madridu smlouvu ještě na nadcházející sezonu, španělský klub původně požadoval údajně 80 milionů eur.

Osmadvacetiletý Varane přišel do Realu v roce 2011 z Lensu, nastoupil od té doby do 350 utkání a získal s "Bílým baletem" tři španělské tituly a čtyři trofeje v Lize mistrů. S francouzskou reprezentací vyhrál v roce 2018 titul mistra světa, na letošním evropském šampionátu odehrál všechny čtyři zápasy do vyřazení od Švýcarska v osmifinále. V Manchesteru je pro něj připravená pětiletá smlouva.

Američané do konce roku ukončí bojovou misi v Iráku, působí tam přes 18 let

Americký prezident Joe Biden s iráckým premiérem Mustafou Kázimím v pondělí ve Washingtonu formálně uzavřel dohodu o ukončení americké bojové mise v Iráku do konce letošního roku, píše agentura Reuters. Děje se tak více než 18 let poté, co USA své vojáky do Iráku vyslaly.

Spojené státy mají v Iráku nyní asi 2500 příslušníků ozbrojených sil, kteří se soustředí na potírání zbytků teroristické organizace Islámský stát (IS). Už v dubnu se obě země dohodly, že USA bojové operace v Iráku ukončí a mise pak bude pokračovat jako výcviková a poradní. Tehdy ale nebyl dohodnut rozvrh stažení.

Biden se v pondělí s Kázimím setkal v Oválné pracovně Bílého domu. Šlo o jejich první osobní jednání v rámci strategického dialogu mezi USA a Irákem. Americký prezident řekl, že USA budou v Iráku nadále k dispozici a budou poskytovat výcvik i pomoc při potírání radikálů z IS. Zdůraznil však, americké síly přestanou do konce letošního roku v Iráku působit v bojových zónách.

U Libye se převrátila loď, zemřelo nejméně 57 migrantů

Na západě Libye, nedaleko od města Chums, se v neděli převrátila loď s nejméně 75 migranty na palubě. Při neštěstí jich přinejmenším 57 zahynulo a dalších 18 lidí zachránili rybáři a libyjská pobřežní hlídka, uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Ta již delší dobu varuje, že počet migrantů, kteří letos zahynuli při cestě přes Středozemní moře do Evropy, se výrazně zvýšil.

Podle přeživších se plavidlo muselo zastavit v moři, mělo problém s motorem. Kvůli silným vlnám a špatnému počasí se převrátilo. Podle jejich svědectví mezi je oběťmi nejméně 20 žen a dvě děti.

Podle IOM se počet migrantů, kteří zahynuli ve Středozemním moři, ve srovnání s loňským rokem více než zdvojnásobil. Vloni podle údajů IOM zahynulo ve Středozemním moři 427 osob, letos jich už nyní je přes 1100. Podle údajů Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky letos přes Středozemní moře doplulo do států Evropské unie přes 44 000 uprchlíků. Počet se výrazně zvýšil od května, kdy se zlepšilo počasí.