Ruská verze je šílená. Astronauti nejsou hloupí, aby si vrtali do lodi, říká odborník

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
13. 9. 2018 13:43
V kosmické lodi Sojuz, jež u Mezinárodní vesmírné stanice čeká, aby 4. října dopravila část posádky zpět na Zemi, byl nalezen otvor způsobený vrtačkou. Mohl vzniknout buď v ruské továrně, nebo až ve vesmíru. S pozoruhodnou teorií přišel ruský deník, jenž tvrdí, že díru vyvrtali Američané, aby si vynutili dřívější odlet.
"Je ostudné a urážlivé, že někdo ztrácí čas podobnými úvahami," prohlásil Andrew Feustel po ruském obvinění, že Sojuz jim poničil americký astronaut s vrtačkou. | Foto: NASA

V noci na 30. srpna podle ruských odborníků unikl z kosmické lodi Sojuz vzduch kvůli dvoumilimetrové trhlině provrtané zevnitř. Otvor byl okamžitě hermeticky uzavřen a tlak v orbitálním komplexu se dostal na náležitou úroveň.

Podezření, že plášť Sojuzu, kotvícího u Mezinárodní vesmírné stanice, byl poškozen v ruském výrobním závodu Eněrgija, vyšetřování podle ruských médií neprokázalo. To je zatím teprve na začátku, žádné  výsledky nejsou známy.

Ruský list Kommersant navíc ve středu napsal, že podle hlavní ruské vyšetřovací verze otvor vyvrtali členové americké posádky.

Ještě zvláštněji znělo vysvětlení Kommersantu, proč by Američani vrtačkou poškozovali loď Sojuz. Údajně se tak stalo kvůli onemocnění jednoho z  amerických astronautů. Záměrným poškozením kosmické lodi prý chtěli vyvolat spěšný návrat na Zemi.

Senzory by si nevšimly vrtačky? Nesmysl, říká expert

"Osobně takový scénář považuji za krajně nepravděpodobný. Už jen kvůli tomu, že žádný z členů posádky během více než čtrnácti dnů, které uplynuly od objevení otvoru, nebyl nijak závažně nemocný. A pokud by se musel urychleně vracet na Zemi, určitě by se nemohl podílet na běžném chodu stanice," říká popularizátor kosmonautiky a šéfredaktor webu Kosmonautix Dušan Majer.

Připomíná také, že celá Mezinárodní vesmírná stanice je prošpikovaná senzory, takže by těžko někdo mohl provrtat stěnu obytného modelu Sojuzu vrtačkou, aniž by si toho tyto citlivé přístroje všimly.

"Celá tato alternativní teorie mi připadá přitažená za vlasy. Skoro jako by se ruská strana snažila odvrátit pozornost od vlastního pochybení. Ostatně už pár dní po nalezení díry se objevila zpráva, že znají jméno dělníka firmy Eněrgija, který díru navrtal, a že s ním zahájí kázeňský postih," dodává.

Proti verzi ruského deníku se ohradila již samotná ruská vesmírná agentura Roskosmos: "Šíříte fámy a obvinění. A to nepomáhá vyšetřovatelům a škodí přátelským vztahům na palubě ISS," citovala ji ČTK.

Rovněž místopředseda ruské vlády Jurij Borisov, který má na starosti obranu a kosmický průmysl, ve středu v rozhovoru s agenturou RIA Novosti tvrzení Kommersantu odmítl. "Je naprosto nepřijatelné pochybovat o našich kosmonautech, jakož i o amerických astronautech," řekl Borisov.

Chyboval ruský zaměstnanec?

Otázkou zůstává, kdo vyvrtal dvoumilimetrovou díru v kabině Sojuzu. "Nejprve se spekulovalo o zásahu mikrometeoritem či kosmickým smetím, ale tato možnost padla krátce po zveřejnění fotek daného místa," říká Dušan Majer.

Otvor byl podle něho vyvrtaný vrtačkou. "Existují jen dvě možnosti - buďto chyboval zaměstnanec, který vyvrtal díru na špatném místě a pak se ji snažil zamaskovat. Druhou, mnohem nepravděpodobnější možností je, že díru vyvrtal někdo ve vesmíru," myslí si Majer.

"Za sebe mohu říct, že druhá možnost mi připadá bez přehánění šílená. Astronauti nejsou hloupí, aby vrtali do vlastní lodi a v krajním případě tak riskovali svůj život," dodává.

Verze, s níž přišel ruský list, se dotkla Američanů. Na osočení značně emotivně reagoval velitel posádky Andrew Feustel. "Je ostudné a urážlivé, že někdo ztrácí čas podobnými úvahami," řekl ve středu americké televizi CBS. Dodal, že nalezení otvoru bylo pro posádku šokem.

Rusko-americké vztahy dostávají zabrat už i ve vesmíru

Ruský deník si ještě přisadil, když uvedl, že ruští členové posádky ISS dostali pokyn, aby americké kolegy do ruských částí stanice nepouštěli.

Dušan Majer připomíná, že ISS si již několika kritickými obdobími prošla. První nastalo, ještě než stanice vznikla. Rusové měli zpoždění ve výrobě modulu Zarja, jenž měl být první ruskou částí ISS. Američané nakonec museli jeho dokončení zafinancovat, aby projekt mohl vůbec začít.

Další slovní přestřelky prý následovaly během ukrajinské krize, kdy vicepremiér Dmitrij Rogozin prohlásil, ať astronauti z USA létají na ISS třeba pomocí trampolín, aby nemuseli používat Sojuzy.

"Aktuální situace však může v některých ohledech tyto kauzy přesahovat a netroufám si domýšlet, jak se to může vyvíjet dál. Věřím, že vyšetřování odhalí viníka a že se vše vrátí do starých kolejí. Určitá stopa nedůvěryhodnosti však zřejmě zůstane ještě hodně dlouho," tvrdí Dušan Majer.

Ruskou kosmonautiku v poslední době provází jeden nezdar za druhým, ruský kosmický průmysl se navíc potýká s dluhy a masivně propouští.

Vyšetřování incidentu však zatím neskončilo a jeho závěry mohou přinést dosud neznámou verzi.

Video: Podívejte se, jak astronaut Andrew Feustel odpovídal na otázky českých dětí