Obrazem: Český mladík sestrojil hmyzího robota. Vynález pomůže zdokonalit drony

Matěj Karásek a jeho hmyzí robot.
Inspirací pro sestrojení robotického řídícího mechanismu byly octomilky. Ukázalo se, že jde o vysoce efektivní ústrojí, které umožňuje nejen vznášet se na místě a letět jakýmkoli směrem, ale také provádět velmi mrštné manévry.
Létající živočichové se vyznačují tím, že let pohání i řídí máváním křídel. To umožňuje malým letcům, jako je okřídlený hmyz, vznášet se těsně nad květinou, ale také rychle uletět v případě nebezpečí.
Letecké schopnosti živých organismů vždy poutaly pozornost biologů. Studují nejen složité vzorce pohybu jejich křídel a aerodynamiku, ale také jejich smyslové a neuromotorické soustavy během hbitých manévrů.
Létající živočichové se však v poslední době stali také zdrojem inspirace pro výzkum v oblasti robotiky. Experti se snaží vyvinout lehké létající roboty, které jsou mrštné, energeticky efektivní a malé jako hmyz.
Foto: Henri Werij, TU Delft
ČTK hrz ČTK, hrz
21. 9. 2018 9:36
Český vědec Matěj Karásek působící na Technické univerzitě v nizozemském Delftu je hlavním konstruktérem létajícího robota, který umí napodobit mávání křídel hmyzu. Vynález, jehož výjimečné letové schopnosti otvírají nové perspektivy pro vývoj dronů, se dostal až na obálku zářijového čísla vědeckého magazínu Science.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy