Tyto vědkyně posunuly svět dál. Muži se je často pokoušeli ignorovat, ale marně

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
11. 2. 2019 19:35
Mezinárodní den žen a dívek ve vědě byl vyhlášen Valným shromážděním OSN na sklonku roku 2015. Slaví se vždy 11. února. Má připomenout jejich zásadní úlohu ve vědeckém výzkumu a podpořit jejich zapojení do světa vědy. Projděte si tucet pozoruhodných příběhů.

Happy #WomenInScience Day! 👩🏻‍🔬 👩🏿‍🔬 Marie Curie, the first woman to win a Nobel Prize AND the only woman to win twice, is a great example of why we must invest in women and girls in science.

Zveřejnil(a) UN Geneva dne 11. February 2019

Marie Curie-Skłodowská získala "nobelovku" hned dvakrát

Mezinárodní den žen ve vědě si OSN připomíná příkladem mimořádné francouzsko-polské vědkyně v oboru fyziky a chemie Marie Curie-Skłodowské. "První žena, která získala Nobelovu cenu, a jediná žena, která ji obdržela dvakrát, je skvělým příkladem toho, proč musíme investovat do žen a dívek ve vědě."

V roce 1903 získala Nobelovu cenu za fyziku za výzkumy radioaktivity spolu se svým manželem Pierrem Curiem a objevitelem radioaktivity Henrim Becquerelem. Významně tak přispěla k léčbě rakoviny pomocí radioaktivity. Podruhé jí byla udělena v roce 1911 cena za chemii za izolaci chemického prvku radium. Kromě toho objevila ještě jeden prvek - polonium.

Pomohla také milionům zraněných vojáků v 1. světové válce, když vynalezla mobilní rentgen. Vědě v podstatě obětovala život. Nebyla si totiž ještě vědoma zdravotních rizik při zacházení s radioaktivním materiálem a zemřela na následky ozáření.