Dobrá zpráva pro lidstvo: K osudné srážce s Andromedou dojde později. Má to ale háček

Magazín Magazín
Aktualizováno 18. 2. 2019 16:35
Evropská vesmírná agentura (ESA) bedlivě sleduje pomocí své družice Gaia pohyby hvězd uvnitř galaxií. Její nové výsledky jsou překvapující. Mléčná dráha a Andromeda jsou stále předurčeny ke srážce a splynutí, potvrdili vědci, jenže načasování a míra destruktivity jsou jiné, než předpokládali.
Pohyb hvězd v galaxii v Andromedě.
Pohyb hvězd v galaxii v Andromedě. | Foto: ESA/Gaia; NASA/Galex; R. van der Marel, M. Fardal, J. Sahlmann

Mléčná dráha patří k velkému uskupení, které se nazývá Místní skupina galaxií. Většinu z ní kromě té naší tvoří ještě galaxie v Andromedě a galaxie v Trojúhelníku, které vědci trochu suše označují M31 a M33.

Astronomové již dlouho předpovídají, že se Andromeda jednoho dne neodvratně srazí s Mléčnou dráhou, což kompletně přetvoří okolní vesmír. Ten již nikdy nebude takový, jako ho známe dnes. Jenže všechna měření pohybů hvězd uvnitř sousedních galaxií probíhala pouze ve 2D modelech.

"Potřebovali jsme prozkoumat pohyby galaxií ve 3D, abychom odhalili, jak rostou a vyvíjejí se a co vytváří a ovlivňuje jejich podoby a chování," citují stránky ESA hlavního autora studie Roelanda van der Marela ze Space Telescope Science Institute v americkém Baltimoru.

Umožnil jim to až balík dat ve vysokém rozlišení, pořízený družicí Gaia v dubnu 2018. Družice totiž v současné době pořizuje tu nejpřesnější mapu blízkých hvězd v nejvyšším rozlišení, jakou kdy lidstvo mělo a o níž již sto let velmi intenzivně usiluje.

Předchozí studie Místní skupiny galaxií vycházely z pozorování různých vesmírných observatoří a teleskopů, včetně slavného Hubbleova teleskopu. I díky nim již delší dobu víme, že galaxie v Andromedě a v Trojúhelníku jsou vzdáleny 2,5-3 miliony světelných let od nás, ale vzájemně jsou tak blízko, že se mohou ovlivňovat.

Po sto letech snahy dobrat se čísel, jak se obě galaxie pohybují prostorem a jak se otáčí kolem své vlastní osy, se to vědcům konečně povedlo.

"Díky tomuto satelitu jsme najednou mohli identifikovat tisíce jednotlivých hvězd v obou galaxiích a zkoumat, jak se tyto hvězdy ve svém 'galaktickém domově' pohybují," vysvětluje spoluautor studie Mark Fardal.

Pomocí těchto dat pak vědci mohli vypočítat orbitální dráhu Andromedy i Trojúhelníku miliardy let nazpět i dopředu.

A zjištění jsou velmi zajímavá. Ačkoliv Mléčná dráha a Andromeda jsou stále předurčeny ke srážce a splynutí, tak načasování a míra destruktivity jsou jiné, než se očekávalo.

Andromeda se pohybuje jinak, než se z předchozích měření předpokládalo, nyní to vypadá, že spíše než k očekávané čelní srážce dojde zřejmě k boční kolizi a stane se tak nikoliv za 3,9 miliardy let, ale až za 4,5 miliardy, tedy o 600 milionů let později.

Komu z pozemšťanů se nyní znatelně ulevilo, měl by znát i nedávno publikované závěry Durham University.

Podle jejich zjištění z letošního ledna by totiž mělo mnohem dříve, již za nějaké dvě miliardy let, dojít ke kolizi Mléčné dráhy s Velkým Magellanovým oblakem. Jedná se o nejjasnější galaxii, kterou ze Země vidíme, je gravitačně vázána s Mléčnou dráhou a vzdálená necelých 170 tisíc světelných let.

Video: Podívejte se, jak vědci zmapovali historii vesmíru 12 miliard let nazpět

Nový vesmírný objev. Vědci zmapovali historii vesmíru dvanáct miliard let nazpátek | Video: NASA

před 1 hodinou

Indonéská sopka Merapi obnovila aktivitu, chrlí lávu

Nejaktivnější indonéská sopka Merapi ve středu vybuchla a do délky 1500 metrů po jejím svahu vytekla láva. Jde o její nejprudší aktivitu od listopadu, kdy úřady zvýšily stupeň nebezpečí v blízkosti sopky. Při jejím výbuchu v roce 2010 zemřelo 347 lidí.

Merapi leží na hustě obydleném ostrově Jáva, poblíž historického města Yogyakarta. Je nejaktivnější z desítek sopek na indonéském území a v nedávné době vybuchla několikrát.

Nebezpečí je nyní na druhém nevyšším stupni a úřady zakázaly vstup do pětikilometrového okruhu kolem kráteru. Merapi se zvedá do výšky 2968 metrů a vulkanologové na její zvýšenou aktivitu upozorňují od loňského listopadu.

před 1 hodinou

Basketbalista Wall v NBA zazářil proti bývalému týmu

První utkání proti bývalému týmu Washingtonu vyšlo v NBA rozehrávači Johnu Wallovi na výbornou. Jeho Houston přehrál Wizards jasně 107:88, přičemž třicetiletý basketbalista k vítězství pomohl 24 body a pěti asistencemi. Na druhé straně zápas nevyšel Russellu Westbrookovi, jenž sice nasbíral 19 bodů, 11 doskoků a sedm asistencí, ale prohrál v sezoně poosmé ze svých devíti vystoupení.

Výsledky NBA:

Atlanta - LA Clippers 108:99, Houston - Washington 107:88, Utah - New York 108:94.