Vaše žena je žhavá, pořiďte si klimatizaci, radí reklama. Lidé si stěžují na sexismus

Magazín Magazín
26. 7. 2019 11:00
Obyvatele anglického Nottinghamu překvapila sexistická reklama na klimatizaci. Fotka přitažlivé ženy doplněná sloganem "vaše žena je žhavá, pořiďte si klimatizaci" se měla nejdřív objevit na karoseriích autobusů. Vedení městské hromadné dopravy ji však odmítlo, a tak skončila na billboardu poblíž obchodu se školními uniformami.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

"Klimatizace se propaguje skutečně těžko, tak jsem si řekl, že půjdu cestou neškodné legrace," okomentoval svůj záměr pro britskou televizi BBC autor reklamní kampaně Lee Davies. Zároveň prozradil, že nápad schválil celý tým inženýrů, který přístroj vyvíjí, ale zamlouval se i dvěma ženám, jeho matce a manželce.

Po zamítnutí ze strany nottinghamské hromadné dopravy se však reklama objevila poblíž obchodu se školními uniformami, což vyvolalo vlnu veřejné nevole. "Tahle reklama mi přijde jako návrat do 50. let a měla by zmizet," řekla BBC profesorka Carrie Paechterová, ředitelka nottinghamského střediska pro děti, mládež a rodiny.

"Kdybych měla malé děti, rozhodně bych nechtěla, aby okolo něčeho takového chodily každý den do školy. Taková reklama totiž lidem podprahově říká, že je v pořádku vynášet podobné soudy nad ženským tělem. Rozhodně nechci firmu nijak démonizovat, ale její reklama je prostě hloupá," doplnila.

Firma s reklamou navíc vyrukovala právě měsíc po tom, co britská organizace ASA (Advertising Standards Authority) nastavila nová pravidla, která zakazují, aby propagační kampaně obsahovaly urážlivé genderové stereotypy. V praxi to znamená například konec reklam, které ženy vyobrazují při domácích pracích, zatímco jejich muži odpočívají s nohama na stole.

"Nechtěl jsem se nikoho dotknout. Jen jsem podobnou reklamu viděl v Americe, tak jsem si řekl proč ne," obhajoval se Davies. Ani personálu obchodu se školními uniformami ovšem reklama radost neudělala. "Je to opravdu trochu sexistické. Připomíná mi to dobu, kdy modelky pózovaly s auty, a ten slogan jednoznačně cílí na muže," vyjádřila se třeba Alison Marshallová.

Organizace ASA už na reklamu dostala několik stížností. Podle jejího mluvčího má billboard velmi nízkou úroveň, ale rozhodnutí o jeho stažení zatím nepadlo. 

Video: Sexismus v reklamě? Použít prsa a zadek je snadné, lidé to nechtějí, říká Pešáková

Kvůli sexistickým reklamám jsou lidé více tolerantní k násilí páchanému na ženách, říká zakladatelka anticeny Sexistické prasátečko Kristýna Pešáková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 40 minutami

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem. 

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.

Další zprávy