Vaše žena je žhavá, pořiďte si klimatizaci, radí reklama. Lidé si stěžují na sexismus

Magazín Magazín
26. 7. 2019 11:00
Obyvatele anglického Nottinghamu překvapila sexistická reklama na klimatizaci. Fotka přitažlivé ženy doplněná sloganem "vaše žena je žhavá, pořiďte si klimatizaci" se měla nejdřív objevit na karoseriích autobusů. Vedení městské hromadné dopravy ji však odmítlo, a tak skončila na billboardu poblíž obchodu se školními uniformami.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

"Klimatizace se propaguje skutečně těžko, tak jsem si řekl, že půjdu cestou neškodné legrace," okomentoval svůj záměr pro britskou televizi BBC autor reklamní kampaně Lee Davies. Zároveň prozradil, že nápad schválil celý tým inženýrů, který přístroj vyvíjí, ale zamlouval se i dvěma ženám, jeho matce a manželce.

Po zamítnutí ze strany nottinghamské hromadné dopravy se však reklama objevila poblíž obchodu se školními uniformami, což vyvolalo vlnu veřejné nevole. "Tahle reklama mi přijde jako návrat do 50. let a měla by zmizet," řekla BBC profesorka Carrie Paechterová, ředitelka nottinghamského střediska pro děti, mládež a rodiny.

"Kdybych měla malé děti, rozhodně bych nechtěla, aby okolo něčeho takového chodily každý den do školy. Taková reklama totiž lidem podprahově říká, že je v pořádku vynášet podobné soudy nad ženským tělem. Rozhodně nechci firmu nijak démonizovat, ale její reklama je prostě hloupá," doplnila.

Firma s reklamou navíc vyrukovala právě měsíc po tom, co britská organizace ASA (Advertising Standards Authority) nastavila nová pravidla, která zakazují, aby propagační kampaně obsahovaly urážlivé genderové stereotypy. V praxi to znamená například konec reklam, které ženy vyobrazují při domácích pracích, zatímco jejich muži odpočívají s nohama na stole.

"Nechtěl jsem se nikoho dotknout. Jen jsem podobnou reklamu viděl v Americe, tak jsem si řekl proč ne," obhajoval se Davies. Ani personálu obchodu se školními uniformami ovšem reklama radost neudělala. "Je to opravdu trochu sexistické. Připomíná mi to dobu, kdy modelky pózovaly s auty, a ten slogan jednoznačně cílí na muže," vyjádřila se třeba Alison Marshallová.

Organizace ASA už na reklamu dostala několik stížností. Podle jejího mluvčího má billboard velmi nízkou úroveň, ale rozhodnutí o jeho stažení zatím nepadlo. 

Video: Sexismus v reklamě? Použít prsa a zadek je snadné, lidé to nechtějí, říká Pešáková

Kvůli sexistickým reklamám jsou lidé více tolerantní k násilí páchanému na ženách, říká zakladatelka anticeny Sexistické prasátečko Kristýna Pešáková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Turecko ohrožuje evropské hranice, zvažte jeho členství v celní unii, žádá EU řecký premiér

Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis vyzval členské země Evropské unie, aby zvážily pokračování celní unie s Tureckem. Uvádí to agentura Reuters. Mitsotakis pronesl výzvu po pátečním setkání v Nikósii s kyperským prezidentem Nicosem Anastasiadesem a s egyptským prezdidentem Abdalem Fatahem Sisím. Zástupci tří zemí se shodli na tvrdé kritice počínání Turecka ve Středomoří.

"Není možné, aby tato země (…) měla výjimku z cel, těžila z přístupu na společný trh a současně ohrožovala východní hranici Evropské unie," uvedl na adresu Turecka Mitsotakis. Celní unie s Tureckem vstoupila v platnost 31. prosince 1995 a díky ní není zahraniční obchod mezi Tureckem a zeměmi EU zatížen cly. Podle Eurostatu bylo v roce 2019 Turecko pátým největším obchodním partnerem EU. Vývoz do Turecka činil 68,2 miliard eur (zhruba 1,76 bilionu korun) a dovoz z Turecka 69,8 miliard eur (zhruba 1,8 bilionu korun). V případě ČR činil export do Turecka 44,2 miliardy korun a import 38,4 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy