reklama
 
 

Účinky kokosového oleje se přeceňují, varují vědci. Podle některých jde o "čistý jed"

25. 8. 2018 20:14
Podle výživových specialistů lidé častokrát přeceňují účinky kokosového oleje. Německá profesorka dokonce ve své přednášce uvedla, že je to "čistý jed". Problematická je především nadměrná konzumace tohoto nasyceného tuku, která může vést až k onemocnění srdce a cév.

Německá profesorka Karin Michelsová z univerzitního institutu pro výzkum rakoviny ve Freiburgu v červenci prohlásila, že zdravotní účinky kokosového oleje se přeceňují.

V přednášce zveřejněné na serveru YouTube jej navíc označila za "čistý jed". A to kvůli nasyceným tukům, jež obsahuje, a jeho potenciální hrozbě pro kardiovaskulární systém. "Kokosový olej je jedna z nejhorších věcí, kterou můžete jíst," citovala ji americká CNN.

Tvrzení německé profesorky podpořil i harvardský specialista na epidemiologii a výživu Walter C. Willette. "Existuje mnoho tvrzení, že kokosový olej je skvělý na spoustu věcí. Ve skutečnosti ale nemáme žádné důkazy o jeho dlouhodobých přínosech pro zdraví," uvedl.

Willette také sdělil, že kokosový olej je sice lepší než částečně ztužené nenasycené tuky, ale zároveň není natolik zdraví prospěšný jako například olivový olej. Odborníci proto odrazují od využívání kokosového oleje při každodenní přípravě jídel.

Místo kokosového oleje avokádo a ryby

Olej je totiž z 80 procent tvořen nasycenými tuky, které jsou sice v malé míře zdraví prospěšné, zároveň ale mohou způsobovat nadváhu a vést k onemocněním srdce a cév.

Podle výživových expertů by lidé neměli sníst denně více než 13 gramů nasycených tuků, což představuje zhruba pět procent běžného kalorického příjmu. Místo kokosového oleje doporučují konzumovat olivový olej, avokádo nebo na tuky bohaté ryby.

Výživový specialista Kevin Klatt z Cornellovy univerzity ve státě New York se ve svém výzkumu zaměřuje na metabolické účinky oblíbeného oleje. Tvrdí, že není "tak špatný jako máslo, ale zároveň ne tak dobrý jako extra panenský olivový olej".

Olej je extrahován z dužiny kokosu a z větší části obsahuje nasycené tuky, podobně jako máslo a červené maso. V lidském těle zvyšuje množství nízkodenzitního lipoproteinu (LDL), jenž se podílí na růstu rizika srdečních chorob.

Zároveň ale zvyšuje i množství vysokodenzitního lipoproteinu (HDL), který lze označit za "hodný cholesterol" a pomáhá suplovat nízký příjem sacharidů. Kokosový olej totiž obsahuje také kyselinu laurovou podílející se na urychlení metabolismu.

Lžíce oleje se rovná čtyřem hrnkům popcornu

Některé výzkumy zaměřené na kokosový olej se sice zabývaly jeho dopady na metabolismus či apetit, podle Klatta z nich ale nelze usuzovat, jak přesně se látky kokosového oleje v těle chovají. "Potřebujeme lepší výzkumy. V současné chvíli se od něj očekává víc, než co umíme doložit," dodal výživový specialista.

I kokosový olej je bohatý na kalorie, což znamená, že jeho nadměrná konzumace bez omezení dalších kalorických potravin vede k nadváze. Jedna lžíce se rovná velkému jablku nebo čtyřem hrnkům popcornu.

Odborníci se však shodují na tom, že kokosový olej v malém množství mohou lidé do svého jídelníčku bez obav zařadit. Pro každodenní užívání však experti doporučují nahradit jej olivovým nebo sójovým olejem a doplnit stravu o tuky obsažené v oříšcích nebo semínkách. "Neznamená to, že se kokosovému oleji musíte vyhýbat. Ale využijte jej raději pouze při přípravě thajských jídel nebo speciálních receptů," tvrdí harvardský specialista Willette.

Podívejte se na video: Kvůli palmovému oleji mizí přírodní bohatství. Ekologický kolaps pocítíme i my, říká Lhota

Máme to štěstí, že žijeme ve vyspělé a bezpečné zemi. Můžeme si namlouvat, že se nás ekologická krize rozvojových zemí netýká, říká Stanislav Lhota. | Video: DVTV |  02:06

autor: Magazín | 25. 8. 2018 20:14

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama