Grafika: Je Transgas jizva na tváři Prahy? Brutalismus není normalizační architektura

Petra Jansová Denis Chripák Petra Jansová, Denis Chripák
15. 1. 2019 7:55
Stavební úřad Prahy 2 povolil demolici souboru budov Transgas na Vinohradské třídě.
úvodní obrázek

Budova Transgasu na Vinohradské třídě, stejně jako některé další budovy postavené v době socialismu, dodnes vzbuzuje rozporuplné pocity. Přestože jde o stavbu, která v sobě podle historiků architektury skrývá unikátní architektonické a urbanistické prvky, nebyla zařazena mezi kulturní památky. Současný majitel, developerská společnost HB Reavis, požádal o povolení k demolici loni 23. července. Získal ho 9. ledna 2019.

Transgas bude srovnán se zemí. Co je na budově zajímavého?


Transgas dnes


Co má stát na místě budovy


Developerská společnost chce na místě bývalého Transgasu postavit podle návrhu architektonického studia Jakub Cigler Architekti nové obchodně-administrativní centrum, které má být tvořeno sedmi budovami. Mezi těmi má vzniknout nový veřejný prostor se zelení, s veřejnosti přístupnými terasami a bezbariérovým průchodem z Vinohradské do Římské ulice.

Studentka architektury Dominika Dašková vnímá Transgas jako jeden z nejlepších příkladů brutalistní architektury, nejen v jeho samotné stavbě, ale i jeho urbanistickým řešením. A proto se během studijního programu Erasmus v Lublani snažila najít způsob, jak tuto unikátní budovu zachovat. Po stavebních úpravách ji navrhla využít například jako muzeum architektury druhé poloviny dvacátého století, protože pro českou společnost je podle ní problematické najít architektonické hodnoty v architektuře té doby.

360 Panorama


Transgas je jizva na tváři Prahy i skvost


Transgas skoro památkou


Září 2014

Klub za starou Prahu podává podnět k přezkoumání na ministerstvo kultury ohledně prohlášení Transgasu za kulturní památku. Ve stejné době komise řeší i možnost, že by se kulturní památkou stala budova Omnipolu na Nekázance, Obchodní dům Kotva či karlovarský hotel Thermal. Ani jeden ze zmiňovaných objektů ale památkovou ochranu nezískal.

Duben 2015

Ministerská komise navzdory doporučení Národního památkového ústavu doporučila Transgas za kulturní památku prohlásit.

Prosinec 2016

Ministerstvo kultury vydává nepravomocné rozhodnutí, že Transgas není památkou. Klub za Starou Prahu se odvolal. Konečné rozhodnutí by mělo být známo do konce dubna 2017.

Daniel Herman

Leden 2017

Za Transgas se staví historikové architektury a umění z vysokých škol. O pomoc žádají tehdejšího ministra kultury Daniela Hermana v otevřeném dopise. Zastánci brutalistického komplexu zakládají i petici.

Březen 2017

Proti demolici komplexu budov Transgasu na Vinohradské třídě se postavila i historička architektury z Univerzity v Cambridgi. Dílo v dopise označuje za hodnotné a oceňuje nejenom jedinečné zpracování fasád, ale i futuristické interiéry.

Květen 2017

Ministr kultury zahájil řízení k opětovnému zkoumání možné památkové ochrany souboru budov Transgas.

Listopad 2017

Ministr Daniel Herman zastavil přezkumné řízení, a tím i prozatímní památkovou ochranu budov. Transgas památkou nebude.

Prosinec 2017

Před Transgasem na Vinohradské třídě v Praze protestovalo zhruba 160 lidí proti plánované demolici budov, které chce majitel nahradit novými domy.

Prosinec 2017

Proti bourání se postavila i umělecká skupina Bolt985, která na architektonické kvality objektu upozornila růžovou párou.

Červenec 2018

Společnost HB Reavis podává žádost o demolici Transgasu.

9. ledna 2019

Společnost HB Reavis získává povolení k demolici Transgasu.

Stavby, které se nestaly památkami


Kromě Transgasu, který oceňují i historikové architektury ze zahraničí, památkovou ochranu nezískala celá řada kvalitních objektů. Mezi nimi i Libeňský most, hotel Thermal v Karlových Varech nebo karlínská mazutka. Desítky budov s podobným osudem monitoruje i iniciativa povalecnaarchitektura.cz.

Brutalismus doma a ve světě


Brutalismus je směr, který do Československa přišel ze Západu, kde se rozvíjel zejména v 60. a v 70. letech. Odvozen není od slova brutální, byť mnohé stavby postavené v tomto stylu na první pohled takto působí, ale od francouzského slova "brute", tedy čistý. Brutalistické stavby jsou tedy jednoduché a čisté, s přiznaným, neopracovaným, neomítnutým a nijak neupravovaným betonovým povrchem. Dalším z charakteristických prvků tohoto architektonického stylu jsou také výrazné plastické prvky na fasádě. Častým brutalistickým prvkem jsou mohutné rozšiřující se betonové pilíře, na nichž celá budova stojí.

Brutalismus se v Československu projevoval v mnohem jemnější podobě. Architekti zpravidla nenavrhovali fasády čistě betonové, ale doplňovali je například keramickým obkladem nebo jinými materiály. V případě Transgasu to byly dlažební kostky, které kromě estetické funkce plnily i funkci izolační.

Brutalistní architektura rozděluje už od doby svého vzniku veřejnost na dva nesmiřitelné tábory, jedni ji obdivují, druzí nenávidí. A snahy odborníků zachránit ty nejlepší realizace z tohoto období stále naráží na nepochopení. V Česku jsou navíc brutalistní stavby považovány za poplatné své době.

Autoři obrázků: Jakub Plíhal | David Kohout | Profimedia.cz | ČTK | Archiv Václava Aulického | HB Reavis | Dominika Dašková | Sefjo/Wikimedia | Ondřej Besperát

 

Právě se děje

před 47 minutami

Sanitka srazila v Praze na přechodu chodkyni, žena je vážně zraněná

Vážná zranění utrpěla ve středu večer chodkyně, kterou na pražských Vinohradech srazila převozová sanitka, řekla mluvčí pražské zdravotnické záchranné služby Jana Poštová. Policisté zjišťují okolnosti nehody a žádají případné svědky, aby se jim přihlásili, uvedla mluvčí pražské policie Violeta Siřišťová.

Auto osmadvacetiletou chodkyni srazilo na křižovatce Anglické a Londýnské ulice kolem 19:40, řekla policejní mluvčí. Neupřesnila, zda se nehoda odehrála na přechodu.

Záchranáři sraženou ženu odvezli do nemocnice. "Utrpěla mnohočetná poranění," uvedla Poštová. Zdůraznila, že se nejednalo o vozidlo pražských záchranářů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Při útoku u amerického Pentagonu zemřel policista i útočník, motiv je nejasný

Na autobusové zastávce uvnitř komplexu amerického ministerstva obrany v úterý zaútočil muž na člena ochranky Pentagonu a zabil ho. Sedmadvacetiletý pachatel pak následně zemřel při přestřelce. Podrobnosti incidentu, který si vynutil dočasné uzavření celého sídla amerického ministerstva obrany, zatím nejsou jasné, federální vyšetřovatelé nicméně sestavují profil útočníka a snaží se přijít na motiv jeho činu, napsala agentura AP.

Pachatelem byl podle několika vyšetřovatelů zřejmě Austin William Lanz. Podle nejmenovaných zdrojů AP se rozběhl na člena ochranky Pentagonu George Gonzaleze a pobodal ho do krku. Další policisté na místě útočníka následně zastřelili.

K útoku došlo na zastávce v bezprostřední blízkosti budovy Pentagonu, která je přestupní stanicí mezi metrem a řadou autobusových linek, a jíž denně prochází tisíce zaměstnanců ministerstva.

Mluvčí ministerstva obrany na úterní tiskové konferenci nechtěl médiím sdělit ani základní okolnosti útoku, jen zmínil, že byl napaden policista a že došlo k přestřelce. Nevyloučil také teroristický ani jiný motiv s tím, že nechce zasahovat do probíhajícího vyšetřování. Bližší informace neposkytl ani Federální úřad pro vyšetřování (FBI).

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

U Kralup nad Vltavou vykolejil nákladní vlak, koridor bude stát až do čtvrtečního rána

U Kralup nad Vltavou vykolejil ve středu brzy ráno nákladní vlak. Mimo trať skončily tři vozy. Při nehodě se nikdo nezranil, škoda na vlaku dosáhla tří milionů korun, na trati je škoda za jeden milion korun, uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Provoz na trati je zastavený. Omezení se dotkne desítek spojů včetně mezinárodních, uvedly na svém webu České dráhy (ČD). V úseku je náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy potrvá omezení zřejmě do čtvrtečních brzkých ranních hodin, nyní na místě pokračuje odklízení vykolejených vozů, řekl Gavenda po 20:00.

Nehoda se stala krátce před 05:00 v úseku mezi Kralupy - Libčice nad Vltavou. Podle ČD vykolejil vlak jiného dopravce. "Vykolejil v prostoru výhybky," řekl Drápal. Drážní inspekce na místě zjišťovala příčiny a okolnosti nehody, vyšetřování pokračovalo celé odpoledne. Po jeho skončení na místě začalo odklízení vagonů.

"Je předpoklad, že ještě v noci, odhadem kolem půlnoci, začne oprava trati," popsal Gavenda. Mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová už dnes ráno uvedla, že není poškozené trakční vedení. Podle předběžných informací Českých drah by provoz po jedné koleji mohl být obnoven kolem 4:00.

V úseku Praha-Holešovice - Kralupy nad Vltavou funguje náhradní autobusová doprava, ovšem v omezeném počtu autobusů. Cestující mohou také využít linku Pražské integrované dopravy číslo 370.

Zdroj: ČTK
Další zprávy