Tmavá kůže je ošklivá. Firmy vnucují asijským influencerkám krémy na světlejší pleť

Magazín Magazín
22. 7. 2020 10:29
Ženy v jihovýchodní Asii mívají kvůli pigmentu melaninu tmavější pleť. Proto tam už desítky let funguje byznys s přípravky, které kůži zesvětlují, a firmy se ho snaží za každou cenu udržet. Několik influencerek ze Srí Lanky nyní přišlo se svědectvím o tom, jak se je kosmetické společnosti za pomoci vyhrůžek snažily přimět k propagaci výrobků, s jejichž filozofií ženy nesouhlasily.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Byl prosinec 2017, když Kinita Shenoyová, tehdejší šéfeditorka srílanské verze ženského časopisu Cosmopolitan, už podruhé obdržela balíček se zesvětlujícími pleťovými krémy značky Pond's. Na produkty zdarma byla ve své práci zvyklá, ale britské kosmetické společnosti Unilever, jež přípravky vyrábí, už dříve řekla, že prostředky, které pokožku dělají bělejší, z etických důvodů propagovat nebude.

Tím se ovšem Unilever nenechal odradit a začal na novinářku tlačit, aby na jeho výrobky upozornila na sociálních sítích. "Děkuji za hezký balíček, ale s konceptem 'bílé krásy' se neztotožňuji. Myslím, že jsme dospěli do stadia, kdy už krásným Asijkám, které mají více tmavého pigmentu melaninu, opravdu nemusíme říkat, aby si nechaly kůži zesvětlit," reagovala Shenoyová na svém Instagramu.

Když lidé ze srílanské odnože Unileveru příspěvek viděli, přišli podle Shenoyové za vydavatelem Cosmopolitanu s vyhrůžkou. Buď novinářka každého půl roku napíše pochvalnou recenzi na zesvětlující krém Pond's, nebo z postu šéfeditorky odejde. S nátlakem, kterému čelila, i s tím, co po něm následovalo, se teď Shenoyová svěřila webu BuzzFeed.

Unilever vyhrožoval tím, že pokud mu vydavatel magazínu nevyhoví, stáhne z jeho stránek veškerou svou reklamu. Kosmetický gigant patří mezi největší inzerenty a ztráta takového klienta znamenala pro srílanský Cosmopolitan výrazné finanční ztráty. "Tím, že jsme jim nevyhověli, jsme přišli o spoustu peněz. Následující měsíce jsem žila v permanentním strachu," zdůraznila Shenoyová.

"Šlo mi jen o to, abychom dívky, které náš časopis čtou, neučily, že musí mít bílou kůži," vysvětlila Shenoyová. Najala si advokáta Arithu Wickramasingheho, který se specializuje na mezinárodní finanční právo, a ten následně o kontroverzním jednání srílanské pobočky firmy informoval výkonného ředitele Unileveru Paula Polmana.

"Jsem si jistý, že jednání vašich podřízených stejně jako my považujete za šokující. Proto doufám, že učiníte kroky, aby i zbytek vaší organizace dodržoval hodnoty a principy, za které se veřejně stavíte," napsal právník v e-mailu z února 2018. Polman mu odpověděl hned druhý den s tím, že o incidentu vůbec netušil a že ho nechá vyšetřit. Po jeho zásahu začal Unilever ve srílanském Cosmopolitanu opět inzerovat.

Miss Universe musí být bílá

Nátlak, se kterým se Shenoyová potýkala, není ojedinělý. V zemích jako Srí Lanka patří bělicí krémy mezi nejprodávanější kosmetické přípravky a v tamních společnostech stále přetrvává přesvědčení, že ženy se světlejší pletí mají lepší šance na trhu práce i u potenciálních partnerů. S rasovou emancipací a vzedmutím hnutí za práva menšin se ovšem výrobky dostávají stále více pod palbu kritiky a firmy se bojí, aby o lukrativní byznys nepřišly.

Ornella Gunesekereová, která se v roce 2018 stala srílanskou miss Universe, webu BuzzFeed prozradila, že o korunku královny krásy málem přišla, když odmítla podporovat zesvětlující výrobky místní značky Facia. Ta byla tehdy hlavním sponzorem soutěže a v prezentaci svých produktů před uchazečkami podle Gunesekereové lidé z kosmetické firmy prohlásili, že "tmavá kůže je ošklivá a k vítězství v Miss Universe je zapotřebí být bílá".

"Když jsem to uslyšela, tak to ve mně vzteky vřelo," řekla Gunesekereová. Spolu s dalšími dvěma účastnicemi tehdy chtěla soutěž opustit. Kdyby to však udělala, musela by zaplatit pokutu o výši 500 tisíc srílanských rupií (přes 62 tisíc korun). Proto se rozhodla zůstat za podmínky, že se firma za svá slova omluví, což se nakonec stalo.

Po svém vítězství se však žena měla objevit v reklamě značky Facia jako jedna z jejích tváří. Přestože si už před natáčením vymínila, že v žádném případě nebude propagovat bělicí přípravky, poté, co prošla kamerovými zkouškami, zjistila, že se zesvětlující krémy mají ve spotu navzdory jejímu nesouhlasu objevit. Z natáčení proto odešla a vzápětí čelila vyhrůžkám, že o svůj titul přijde.

Firmě Facia se sice Gunesekereové vítězství v soutěži odpárat nepodařilo, ale přestala soutěž nadále sponzorovat, což vedlo k tomu, že se žádný další ročník srílanské Miss Universe od té doby nekonal.

Video: Černoši mizí z obalů i názvů

Není to jen hra. Pokračuje snaha, aby všechno bylo korektní. A může přijít doba, že lidi bude iritovat úplně všechno, míní kreativní ředitel Ogilvy. | Video: Emma Smetana
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Fotbalisté Olomouce zdolali Vlašim 2:1 a jsou prvními osmifinalisty MOL Cupu

Fotbalisté Olomouce ve 3. kole MOL Cupu vyhráli ve Vlašimi 2:1 a stali se prvními osmifinalisty tohoto pohárového ročníku. Hanácký favorit se s druholigovým soupeřem trápil, vítězný gól vstřelil Kryštof Daněk až v 79. minutě.

Olomoučtí začali ve Vlašimi dobře a už v šesté minutě je poslal do vedení Zmrzlý. Hráči Sigmy pojistku nepřidali, blízko byl Hála, ale autor šesti gólů v ligové sezoně napálil břevno.

Šance měli i domácí a v 66. minutě srovnal Broukal hlavou po rohu. V závěru duel rozhodl Daněk, který zakončil akci Šípa a Hály.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nechceme novou studenou válku, řekl americký prezident Joe Biden v OSN

Svět musí spolupracovat víc než kdy dřív, protože osudy různých zemí a národů nikdy nebyly propojené více než nyní. S takovým vzkazem dnes vystoupil na Valném shromáždění OSN americký prezident Joe Biden. V projevu hovořil o snaze otevřít "éru diplomacie" po válce v Afghánistánu, posílit podporu rozvojových zemí v boji proti klimatickým změnám nebo o chystaných "protipandemických závazcích". Za sílícího napětí mezi Washingtonem a Pekingem také uvedl, že USA si nepřejí novou studenou válku.

"Náš vlastní úspěch je svázán s úspěchy ostatních. Abychom zajistili výsledky pro náš vlastní lid, musíme také být silně v kontaktu se zbytkem světa," řekl americký prezident. "Naše bezpečí, naše prosperita a samotné naše svobody jsou, podle mě, propojené víc než kdy dřív. A proto musíme spolupracovat víc než kdy dřív," pokračoval.

Biden dnes promlouval k Valnému shromáždění OSN poprvé od nástupu do Bílého domu, kde v lednu vystřídal Donalda Trumpa. Podle deníku The New York Times přišel jeho prezidentský debut v momentě "silných nových pochybností" ohledně jeho slibu vrátit USA do pozice lídra na mezinárodní scéně.

Jedním z důvodů je nedávné chaotické ukončení americké vojenské mise v Afghánistánu, kde se po dvaceti letech ujalo moci radikální hnutí Tálibán. Biden v této souvislosti řekl, že Washington chce zahájit "éru diplomacie" a že použití vojenské síly by pro USA měla být vždy až tou poslední možností.

"Mnohé z našich největších obav dnes nemají řešení v síle zbraní," uvedl Biden. V této souvislosti zmínil pandemii covidu-19 a následně avizoval, že USA ve středu oznámí "dodatečné závazky" na podporu boje proti koronaviru. Připomenul při tom, že jeho země dosud rozeslala do zahraničí přes 160 milionů dávek vakcín na covid-19.

K otázce klimatických změn americký prezident řekl, že od odborníků slyší, že se svět rychle blíží do bodu, z něhož už není návratu. Vyzval země světa, aby při příležitosti listopadové klimatické konference v Glasgow přijaly co nejambicióznější cíle a také oznámil, že bude prosazovat další zdvojnásobení amerických příspěvků na podporu ekologické transformace v rozvojových zemích.

Zdroj: ČTK
Další zprávy