Praha - Poskytuje-li přehled o vlastní produkci České televize nedělní prime-timeová nabídka, nebývá to zpravidla lichotivý obrázek.
Večer "zdobí" nenáročné detektivky a konverzačky televizních rutinérů typu Zdeňka Zelenky či celovečerní snímky, jako byla minulý týden komedie Všechno nejlepší, jeden z nejhorších filmů roku 2006.
V únoru se ale blýská na lepší časy. První únorová neděle nabídne premiéru dvou čerstvých středometrážních snímků.
Další tři nedělní večery pak budou patřit vynikajícímu trojdílnému filmu Vlna, v němž Jiří Bartoška pod režijním vedením Jiřího Svobody bojuje o identitu ztracenou při thajském útoku tsunami.
Filmy Kukačky Zuzany Zemanové a Stop Jakuba Sommera, které ČT uvede v neděli od 20 hodin, jsou spojené jménem herečky v hlavní roli - Marthy Issové.
Scénář Kukaček napsala Olga Dabrowská; dlouholetá spolupracovnice Petra Zelenky nezapřela smysl pro lehce obskurní náměty o vztazích mužů a žen.
Issová tu ztvárnila Gábinu, která začne chodit s Petrem. Jejich vztah je bezproblémový, dokud se neseznámí jejich rodiče , kteří se bohužel znají déle a intimněji, než by chtěli.
Ukáže se, že snoubenci jsou nejspíš nevlastními sourozenci - a rodiče se je vší silou pokusí rozeštvat. Matka hrdinky k tomu přistoupí neobvyklou fekální metodou a kolotoč zmatků i nechutností se může roztočit.
Kukačky jsou komedií v crazy stylu a s občas trochu nevyrovnanou stylizací. Dialogy jsou ale jiskřivé a pohled na vztah nahlodávaný nepřízní rodičů vtipný.
K tomu je třeba přidat herecké výkony - v rolích rodičů se představí Simona Stašová, Eva Holubová, Jaroslav Dušek a Bob Klepl, v roli Gábinina vyvoleného Jakub Prachař.
netradiční taškařice vnáší na obrazovku ČT čerstvý vzduch - i přes lehce smrduté překvapení.
Druhý film uvádí Issovou v roli kadeřnice Jany, která se při autostopu seznámí s tramvajákem Pavlem. Postupně ho začne podezírat, že je maniak, který v okolí řádí; opět nastane řetězec zmatků a omylů, který na rozdíl od Kukaček nekončí příliš šťastně.
Konec může řadu diváků naštvat, příběh je banálnější i nepřekvapivý; a Pavlova záliba v písních Dalibora Jandy lehce samoúčelná.
I tady se ale dobře hraje, krom Issové vyzvihněme Matěje Dadáka v roli Pavla a Simonu Babčákovou v roli prostitutky.
Nové snímky nejsou žádným zázrakem, ze současné produkce ČT ovšem vyčnívají. Zrazují je tradičně nepříliš zdařené postsynchrony i trochu bakalářské motivy, přesto je lze doporučit minimálně těm divákům, které už obehrané televizní inscenace nudí k smrti.
A jako předkrm k Vlně, která vtrhne na obrazovky za týden.