Indie: Top Gear si z nás dělal záchodový humor

Pavel Kroulík
15. 1. 2012 15:45
Populární motoristický pořad má další skandál
Foto: Aktuálně.cz

Londýn - Populární motoristický magazín Top Gear vysílaný na BBC 2 způsobil další mezinárodní skandál. Indické velvyslanectví v Londýně si stěžuje, že vánoční speciál věnovaný této zemi byl urážlivý a plný "záchodového humoru".

Ve speciálu vysílaném 28. prosince zazněly vtipy na indickou stravu, tamní zvyky a vlaky či na hygienické podmínky. V pořadu, jejž moderoval Jeremy Clarkson, se objevil i jaguár se záchodovým prkénkem.

Na pořad už přišly stovky stížností. Indické velvyslanectví BBC napsalo, že se na ně obrátilo mnoho rozhořčených lidí a že autoři Top Gear projevili nedostatek kulturní citlivosti.

Foto: Aktuálně.cz

"Indie je stále se vyvíjející země a máme tu hodně věcí, které je třeba řešit, to je v pořádku - ale není v pořádku dělat z nich záchodový humor," stojí v dopise s tím, že pořad urazil nejen Indy, ale i "mnoho jejich britských přátel".

Jeden z indických diplomatů připomněl také obří nápis umístěný na vlaku, na němž stálo "The United Kingdom promotes British IT for your company" - z čehož ovšem po rozpojení vagonů zbylo Shit for your company (tedy něco jako kdyby z neonu Akademická knihovna přestala svítit písmena KNI).

Kritiky se dočkala i scéna, ve které si Clarkson sundá kalhoty, aby ukázal, jak použít žehlič kalhot. Při prezentaci jaguáru se záchodovým prkénkem, který byl vyzdobený ještě toaletním papírem na anténě, pak moderátor prohlásil, že je to pro Indii ideální, protože "každý, kdo sem přijede, dostane sračku".

BBC zatím na indickou stížnost neodpověděla. Pořad vzbudil podobnou kritiku už loni v dubnu v dílu věnovaném Mexiku. Moderátoři tu prohlásili, že tamní auta odrážejí povahu tamních obyvatel - jsou líná, neschopná, nehezká a válejí se u plotu. Místní jídlo pak popsali jako "blitky se sýrem".

Foto: Aktuálně.cz

Clarkson tehdy předpovídal, že se nic dít nebude, protože prý "mexický velvyslanec určitě seděl na gauči s dálkovým ovladačem a smál se". Nicméně BBC se nakonec po řadě stížností ambasádě omluvila, přestože se pořadu zastala s tím, že užití stereotypů bylo komické.

Podobě tehdy reagoval i úřad Ofcom dohlížející na britský mediální trh. "Tenhle parodický, hravý i posměšný styl humoru a používání národních stereotypů k pořadu patří a většina lidí to chápe," napsal úřad.

Podle britské tradice ostrých moderátorů na sebe Clarkson rád upozorňuje. V roce 2008 v Top Gear mluvil o tom, že řidiči náklaďáků jsou vlastně jen vrazi prostitutek. 

Loni v září jako host The One Show o stávkujících zaměstnancích státní správy prohlásil, že by je postřílel před jejich rodinami. Ofcom řešil 30 000 stížností a předák odborové organizace Unison požadoval jeho vyhazov. Clarkson se posléze se za svá slova omluvil s tím, že byla vytržena z kontextu a nemyslel je vážně.

Top Gear se začal vysílat v roce 1977 jako běžný pořad pro motoristy. V průběhu doby a obzvlášť od znovuzahájení v roce 2002 se ale vyvinul spíše do formátu zábavné show s šokujícími či nepředvídatelnými scénami.

V současnosti ho kromě Clarksona uvádí Richard Hammond a James May. Důležitou postavou je záhadný testovací jezdec v bílém overalu známý jako The Stig. Celosvětová sledovanost pořadu je odhadována na 350 milionů diváků, v česku ho dává Prima Cool. Zvláštní kategorií jsou právě tzv. speciály.

 

Právě se děje

před 36 minutami

Basketbalisté Nymburka v Lize mistrů vyhráli v Nižním Novgorodu

Basketbalisté Nymburka v Lize mistrů zvládli zápas o druhé místo v tabulce skupiny C a v Nižním Novgorodu vyhráli 82:73. Středočeský celek zvítězil počtvrté z dosavadních pěti kol, jeho jedinou ztrátou je porážka s úřadujícími vicemistry z Tenerife.

Nymburk i domácí vstoupili do zápasu se shodnou bilancí tři výhry a jedna porážka, kterou oběma dnešním soupeřům připravilo Tenerife. Středočeši s vítězem Ligy mistrů z roku 2017 v minulém kole prohráli 68:78, Nižnij Novgorod španělskému celku podlehl 67:81.

před 43 minutami

Rusko vyplatilo členkám Pussy Riot odškodnění za nezákonné věznění

Rusko vyplatilo třem členkám známé punkové skupiny Pussy Riot částku 37 tisíc eur (950 tisíc korun), o které loni v prosinci rozhodl Evropský soud pro lidská práva (ESLP). Novinářům to v Moskvě oznámil člen skupiny Pjotr Verzilov. Ruské soudy podle ESLP porušily práva odsouzených a evropské úmluvy při verdiktu o skandálním koncertu v moskevském chrámu v roce 2012.

Pět členek Pussy Riot tehdy uspořádalo v moskevském chrámu Krista Spasitele punkovou modlitbu na protest proti podpoře církve Vladimiru Putinovi před prezidentskými volbami v březnu 2012. Tři účastnice moskevský soud poslal na dva roky za mříže. Jekatěrině Samucevičové později trest změnil na podmínku. Marija Aljochinová a Naděžda Tolokonnikovová vyšly na svobodu v březnu 2014 na amnestii v době, kdy jim do odpykání celého trestu zbývalo čtvrt roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy