Éra dominance TV Nova končí, nový král tu zatím není

Helena Zikmundová
2. 2. 2011 12:07
Široce zacílené stanice narazily na svůj limit

Analýza - Po působivém tvůrčím vzepnutí v posledních pár letech se největší česká soukromá televizní stanice Nova stahuje a přestává dominovat trhu jako dřív. Zástupci televize to v médiích vcelku mile prezentují jako období klidu, kdy se čeká na "oživení trhu". Je ale vůbec možné, aby tenhle klídek ještě někdy vystřídalo období vzruchu? A dá se skutečně mluvit o příležitosti pro konkurenční Primu?

Jaro patří Šeherezádě

PR formulace o "vlajkových lodích" a "veleúspěšných seriálových hitech" jsou v podstatě jen hezkým způsobem, jak zastřít skutečnost, že jarní program Novy představený oficiálně na úterní tiskové konferenci podléhá snaze ušetřit a nestojí příliš za hovor.

Foto: Aktuálně.cz

Vlastní hraná tvorba se omezuje na Ulici a Ordinaci v růžové zahradě, největším podnikem bude další řada česko-slovenské Superstar a zbytek týdenních prime timů z větší části zaplácne turecká telenovela Tisíc a jedna noc. Zvlášť ona by údajně měla televizi zachraňovat klesající share; Nova ji ovšem bude trochu nesmyslně vysílat v různou večerní dobu a s nepravidelnou frekvencí.

Vítězná rétorika vládla ještě víc na následné tiskovce televize Prima, které naopak podíl na vysílání mírně roste. Její nadcházející program taky ve srovnání s Novou budí dojem, že se tu alespoň něco děje: kromě několika typických menších reality show jako Šéfka nebo Farmář hledá ženu se tu objevuje třeba improvizační herecká show Partička, kterou měli Michal Suchánek s Richardem Genzerem původně dělat právě pro Novu. Naopak zpravodajství už Prima nějakou chvíli přes řeči "hodinovém blaku"  spíš odbývá, zatímco Nova jej rozšířila.

Čtěte také:
Turecká telenovela nasytí touhu Čechů po lásce

Nic z toho ovšem neznamená, že by docházelo k jakémusi přebírání vlády. I kdyby Prima během roku 2011 nějak překonala veřejnoprávní továrnu na šeď a dostala se k lizu z té nejširší strany, doba pro silnou komerční televizní jedničku už jednoduše minula.

Kam dál?

Široce zacílené stanice narazily na limity současného trhu a jejich perspektiva vypadá bledě. V době, kdy se finance na trhu stále víc rozdělují, už dost dobře nejde živit velkoryse produkčně rozmáchlý subjekt zacílený tak nějak na všechny. Úsměvným dokladem je paradoxně malá TV Barrandov, která si stranou od ostatních zatím ještě pomaličku roste a připomíná dřevní začátky Novy, jenom za ještě menší peníze a s větší mírou srandovního neumětelství.

Foto: Aktuálně.cz

Větší značky mají jistou šanci ve stanicích zaměřených na užší segment publika. Ostatně Nova si aktuálně registrovala značky Nova Doma, Nova Kids nebo Nova Hobby a Prima může operovat se značkami Prima Doma a Prima Love. Kdo u nás ale úzkoprofilové televize opravdu umí?

Nova Sport rozhodně nijak neoslňuje; a MTV, schovaná u nás rovněž pod křídly Novy, je tak trochu fosilní symbol televize konce 80. a počátku 90. let, který se už roky jen neúspěšně obsahově hledá (a pokud se čirou náhodou najde, zjevně to nebude u nás).

Prima v roce 2009 zahájila vysílání stanice Prima Cool, která měla oslovit generaci sosající ve velkém zahraniční seriály z internetu. Problém takového podniku ale spočívá v tom, že při nabízení stejného obsahu lze nad internetem jen těžko vyhrát a uživatele/diváky mu ve velkém krást. U obrazovky uvízne jenom limitovaná skupinka, které nevadí časový skluz (seriály jdou u nás i o několik sezón pozadu) a pevná danost vysílacích časů ani tolik kritizovaný český dabing. Špatné amatérské titulky zadarmo se tolerují o něco lépe než špatná práce profesionálních dabérů a překladatelů.

Malé stanice, web, nebo řízený rozklad

Primě Cool tak s úspěchem konkuruje i Nova Cinema, jejíž program je z pohledu novodobého seriálového žrouta o poznání méně "cool". Na Nově už navíc zvolna objevují význam internetu a začali nabízet plné díly zahraničních seriálů (pochopitelně v českém znění).

Foto: Aktuálně.cz

Zatím se to podařilo u Kobry 11 a Mentalisty, do roka ale Nova slibuje i Doktora House. Ještě významnější může být fakt, že Nova na internetu více pracuje s vlastními pořady cílenými na konzervativnější publikum - díly Ordinace v růžové zahradě jsou online k dispozici dokonce s několikadenním předstihem.

Kdo se na ně bude dívat? Zatím bůh suď, do budoucna se ale verze televizních obsahů na internetu zdá přece jen životnější než cesta opačná. Pořady podobné Stahováku, který se z Novy přesunul na Novu Cinemu, nemají velkou budoucnost: oslovují publikum, které se ke stejnému materiálu dostane mnohem dřív online. Ano, pořád je tu jazyková bariéra, na druhou stranu kvůli videu s prdící činčilou anglicky moc umět nepotřebujete.

Investice do internetu v každém případě mohou znamenat, že Nova vidí v onlinu použitelná zadní vrátka a možnost budoucího profitu. Jinak už by se naředění programu dalo vysvětlit snad opravdu jen tím, že se tu chystá pomalý organizovaný krach.

Proč na to ještě koukáme?

Televize funguje jako babysitter pro dospělé, ze své podstaty podporuje pasivní bezpracný příjem informací a balí nás jako deka. Není potřeba nic vyhledávat a skládat dohromady, a když nechcete, nemusíte ani vybírat. Z toho pramení obrovská divácká věrnost, která klasickému televiznímu médiu zajišťuje jistou životaschopnost i v době, kdy už se technologií svého použití přežilo.

Foto: Aktuálně.cz

Další konkurenční výhoda televize spočívá v produkčním a tvůrčím zázemí. Přesně v tom, jaké stojí za všemi seriály, které u nás nelegálně stahujeme a legálně opatřujeme tou neopakovatelnou hlasovou bravurou českých dědiců Františka Filipovského. Kvalitní výroba ale nemusí být ani otázkou velkých peněz, jak dokazuje řada současných britských pořadů natočených na ruční kameru, zato založených na výborném nápadu.

Podle vlastních slov se k problému opatrných programových schémat nejvíc čelem staví Prima. Při bližším ohledání ale zjistíte, že její hlavní taháky jsou z velké části jen neduživé odvary. V Americe byl například hlavní osobností pořadu The Apprentice Donald Trump, zatímco jeho českou obdobu v primácké Šéfce představuje slovenská takycelebrita Nora Mojsejová.

S podobnou nedůvěrou by se slušelo přistupovat i k Partičce Genzera a Suchánka - ta je variací na oblíbený pořad Whose Line Is It Anyway, který vznikl koncem 80. let v Británii a později se proslavil v USA.

Ani na vlnu scenáristických talentů to ovšem u nás nevypadá. Nebo že by nás vytrhly nové díly Comebacku na Nově?


 

 

Právě se děje

Další zprávy