reklama
 
 

10 milionů. Tolik DVD nakoupí Češi za měsíc v trafikách

5. 10. 2008 13:40
Táhnou seriálové edice i nové české filmy

Praha - Tradiční distributoři DVD zažívají těžké časy, levná DVD z trafik mají pré. Za první pololetí roku 2008 vyšlo v rámci tradiční DVD Group 411 nových titulů, což znamená značný pokles a nejméně titulů od roku 2004.

Na kusy se sice prodalo nejvíc DVD v historii, zisky ovšem klesly na 230 milionů korun. Trafiková konkurence totiž tlačí na ceny a sama si na nedostatečné zisky stěžovat nemůže.

DVD Group - která sdružuje čtyři velké české DVD hráče: Bontonfilm, Magic Box, Forum a Filmexport - může protestovat, ale podle distributorů levných DVD nejde o žádnou dočasnou vlnu, která vyšumí.

Největší česká distribuční společnost PNS uvádí, že celkem (tedy včetně příbalů) se jen loni na stáncích v jejich síti prodala DVD za 2 miliardy korun. V současné době se jen v síti PNS prodej stabilizoval na hranici 10 až 11 milionů kusů za měsíc.

Podle manažerky marketingu a komunikace společnosti PNS Zuzany Hurychové zaznamenal prodej levných DVD od roku 2007 prudký nárůst, hlavně v druhé polovině minulého roku.

"V lednu 2007 jsme distribuovali na trh dva tituly a prodalo se jich 600 tisíc kusů. V letošním roce se počet titulů distribuovaných za jediný měsíc navýšil na více než 160," porovnává Hurychová.

Největším českým vydavatelem DVD příbalů je společnost Ringier, která ústy ředitele ostatních komerčních aktivit Daniela Horta vydá měsíčně mezi 60 až 80 tituly.

Vycházejí s pěti periodiky: deníkem Blesk, deníkem Sport, deníkem Aha!, Nedělním Aha! a Bleskem. V nejbližší době se chystají třeba Lásky jedné plavovlásky, další díl Emanuelly nebo pokračování seriálu Kobra 11.

V letošním roce očekávají v PNS ještě větší nárůst celkového počtu prodaných DVD. Loni v síti prodali téměř 60 milionů kusů DVD."Prodej za rok 2008 jen do července vzrostl už přes 70 milionů kusů," dodává manažerka.

Český trh levných DVD

Fakta:

  • Mezi distributory periodického tisku jsou dva velcí hráči - První novinová společnost (PNS). A Mediaprint Kapa, která vznikla v prosinci 1989, dnes má 18 tisíc odběratelských míst. PNS má celkem 21 tisíc prodejních míst a díky tomu i nejhustší distribuční síť na počet obyvatel v celé Evropě.
  • PNS distribuuje DVD celkem od 20 vydavatelů, mimo jiné od Ringieru, který je největším českým vydavatelem periodického tisku.
  • Obě společnosti působí na novinovém trhu a obě také distribuují i DVD příbaly k nejrůznějším periodikům.
  • DVD se ale prodávají na stáncích i samostatně, nejen jako příbaly k deníkům či časopisům a zpravidla za ceny srovnatelné s cenami příbalových DVD.
  • Významným hráčem na trhu levných DVD jsou i Levné knihy, které vydělávají dokonce i na tak zdánlivě neatraktivním artiklu jako jsou náročnější filmy a dávné klenoty světové kinematografie.

"U nás je výše tržeb dosahovaná v jednotlivých měsících letošního roku srovnatelná s výší měsíčních tržeb dosahovaných v druhé polovině roku 2007," říká jen šalamounsky Radek Vaňkát z konkurenční distribuční firmy Mediaprint Kapa.

Konkrétnější informaci ani na opakovanou žádost nechce sdělit: "Řádově se naše roční prodeje pohybují v desítkách miliónů kusů, veškeré další informace opravdu prozrazovat nebudu, jedná se o důvěrné informace."

Podle Hurychové má ale PNS co se distribuce DVD týče mnohem větší síť odběratelů a distribuuje absolutní většinu těchto médií. Ale nejde jen o to: "Spíše jde v této oblasti o počet vydavatelů DVD a atraktivitu jejich titulů, se kterými společnost spolupracuje. A v tom PNS jednoznačně vede."

Není divu, že distributorům klasických DVD tržby rapidně klesají. Podle Pavla Borowiece, ředitele DVD Group, byly tržby letos o 23 procent nižší než loni.

Borowiec ale odmítá souhlasit, že by za poklesem tržeb stály příbaly. Označuje je jen za dočasného, nijak nebezpečného protivníka. "Stánkový prodej je jen vlna, která je teď na vrcholu. Až jim začnou docházet tituly, půjdou prodeje dolů," věří.

Distributoři levných DVD s tím nesouhlasí. "Na pokles tržeb za DVD v tradičních prodejních kanálech má prodej DVD v novinových stáncích samozřejmě významný vliv," říká Vaňkát.

"Naše výsledky ukazují, že zájem nakupujících o tuto komoditu je dlouhodobý, že nejde pouze o nějakou módní vlnu," souhlasí i Hurychová z PNS.

Podle Borowiece ovšem prodej klasických DVD s prodejem v trafikách nelze srovnávat. "Tržby PNS jsou tržby maloobchodní a čísla, která uvádíme my, lze označit jako velkoobchodní," říká.

Hurychová za PNS ale oponuje. "Částka dvě miliardy nejsou naše tržby," říká s tím, že jde o celkovou prodejní cenu veškerých zakoupených DVD všech vydavatelů, kteří skrze PNS distribuují.

Borowiec navíc upozorňuje, že od zisků distributorů levných DVD je třeba odečíst i remitendy a náklady na zničení neprodaných nosičů. "Ty dnes v průměru údajně přesahují 50 procent," upozorňuje.

Otázkou navíc podle něj zůstává, nakolik je v tržbách zmiňovaných distribučními firmami obsazen hudební segment nebo pornografie.

I tady má ale PNS pádnou odpověď. "Remitenda nikterak neovlivňuje ani nezkresluje údaje o počtech prodaných DVD. Výše uváděná data zahrnují pouze prodané kusy těchto médií, nikoliv celkem expedované zboží do prodejní sítě."

Levná DVD se podle Hurychové vrací zpět vydavatelům a náklady na likvidaci toho malého procenta "nevratné remitendy" hradí sám vydavatel. "A pokud mluvíme o objemu remitendy, panem Borowiecem uváděné průměrné procento je také nadsazené," dodává.

Na stáncích se největší oblibě těší seriálové edice a edice obecně úspěšných filmových titulů. V síti PNS jsou podle Hurychové v prodejnosti nejúspěšnější české filmy, ať už ty klasické jako jsou rodinné komedie, nebo nové české filmy.

Nejúspěšnější tituly roku 2007 měly prodejnost (opět jen v síti PNS) okolo půl milionu kusů.

autor: Irena Hejdová | 5. 10. 2008 13:40

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama