Obrazem: Staré továrny je škoda bourat. Stávají se z nich tělocvičny, kavárny i koncertní sály

hrz
Aktualizováno 6. 3. 2017 23:32
Průmyslové objekty jsou svědky období velkých vynálezů a rychlého hospodářského růstu. České země představovaly již od první poloviny 19. století v rámci monarchie průmyslové zázemí pro celé Rakousko-Uhersko. Mnohé tyto objekty šly v novodobé historii k zemi. Národní památkový ústav v Ostravě se pokusil v Norsku inspirovat, jak vdechnout technickým památkám nový život. Na počátku 20. století byl v Norsku při stavbě elektráren „zkrocen“ velký počet vodopádů. Vzdálené a sotva zalidněné vesnice se ze dne na den staly moderními průmyslovými obcemi a ze země se stal hlavní dodavatel hliníku, dřeva nebo třeba umělých hnojiv. Dnes Norové řadu objektů odvážně revitalizovali.
Interiér muzea v trajektu Ammonia.
Interiér muzea v trajektu Ammonia. | Foto: Per Berntsen

Z proslulého trajektu se stalo muzeum

Většina vybavení a movitých předmětů trajektu Ammonia (nábytek, nádobí, nářadí, dokumenty i příručky) se dochovala v neporušeném stavu. Ke změnám došlo pouze v saloncích v podpalubí, které byly sloučeny do jednoho a ze salonku pro svobodné dámy se stala kuchyň s výdejním pultem. Dochovaný trajekt S/F Ammonia s parním pohonem je světovou raritou. V celosvětovém měřítku se dochovala pouze tři plavidla tohoto typu - jedno v Německu a dvě v Paraguayi.

 

Právě se děje

Další zprávy