Obrazem: Staré továrny je škoda bourat. Stávají se z nich tělocvičny, kavárny i koncertní sály

hrz
Aktualizováno 6. 3. 2017 23:32
Průmyslové objekty jsou svědky období velkých vynálezů a rychlého hospodářského růstu. České země představovaly již od první poloviny 19. století v rámci monarchie průmyslové zázemí pro celé Rakousko-Uhersko. Mnohé tyto objekty šly v novodobé historii k zemi. Národní památkový ústav v Ostravě se pokusil v Norsku inspirovat, jak vdechnout technickým památkám nový život. Na počátku 20. století byl v Norsku při stavbě elektráren „zkrocen“ velký počet vodopádů. Vzdálené a sotva zalidněné vesnice se ze dne na den staly moderními průmyslovými obcemi a ze země se stal hlavní dodavatel hliníku, dřeva nebo třeba umělých hnojiv. Dnes Norové řadu objektů odvážně revitalizovali.
Z trajektu Ammonia se stalo muzeum. Vystavuje v podstatě sám sebe, většina interiéru se dochovala.
Z trajektu Ammonia se stalo muzeum. Vystavuje v podstatě sám sebe, většina interiéru se dochovala. | Foto: Trond Taugbøl

U první plavby trajektu nechyběl norský král

Trajekt Ammonia si objednala společnost Norsk Hydro Company. Měl se stát součástí dopravního systému, kterým společnost propojila své továrny v Rjukanu a Notoddenu. 30 km přes jezero Tinnsjø zajišťoval trajekt, dalších 50 km trati zajišťovala železnice. Oficiálního otevření rjukanské trasy, které se konalo v srpnu 1909, se zúčastnil král i představitelé vlády. Z trajektu Ammonia se stalo muzeum. Vystavuje v podstatě sám sebe, většina interiéru se dochovala.

 

Právě se děje

Další zprávy