"Nejzdravější a nejšťavnatější" nápoj? Dnes už hlavně ukázka marketingu bez hranic

Michaela Lišková Michaela Lišková
10. 6. 2023 8:30
Prášek, který se chvástal, že je lepší než pomerančový džus – Tang. Instantní nápoj má v Česku ten největší boom už za sebou, nejen v USA je ale stále oblíbený. Lidé z něj vaří nejrůznější pokrmy a pivovar v New Jersey ho dokonce přidává do jednoho druhu piva. Prášek ale původně zase tak oblíbený nebyl, "proslavil" ho až chytrý marketing za účasti NASA.
Instantní nápoj Tang proslavila americká NASA. Prášek ale není jen plný vitaminů | Video: Aktuálně.cz

Tang mohli lidé v regálech obchodů poprvé nalézt v roce 1957. Reklamy prášek propagovaly jako snídaňový nápoj plný vitaminu C, který se dá skladovat lépe než čerstvá pomerančová šťáva a má dokonce více vitaminů. I když je reklamní slogan pravdivý, instantní nápoj obsahuje kromě prospěšných vitaminů také cukry a umělá sladidla zvýrazňující chuť. Dokonce se v něm nachází i oxid titaničitý, jehož používání v potravinách v létě roku 2022 zakázal Evropský úřad pro bezpečnost potravin.

Prvních pár let po svém vzniku instantní nápoj nikoho příliš neoslnil. Proslavil ho až astronaut John Glenn, třetí Američan ve vesmíru a první, který se dostal na oběžnou dráhu Země. Díky tomu, že se prášek dobře skladoval, si ho s sebou Glenn přibalil do vesmírné lodi Mercury. Nápoj je spojený i s vesmírným programem Gemini - druhou misí NASA, která vyslala lidskou posádku do vesmíru.

Společnost General Foods, která prášek tehdy vyráběla, popularitu vesmíru využila jako reklamní strategii a začala Tang prodávat jako nápoj pro astronauty, ale i pro "obyčejné" lidi. "Tang byl vybrán pro astronauty vesmírné mise Gemini," hlásá tedy jedna z amerických reklam z 60. let. Od té doby si instantní nápoj získal nejen Američany. V devadesátých letech zažil boom i v České republice, je jen málo lidí starších 25 let, kteří nápoj neznají.

Značku Tang nyní vlastní americká potravinářská společnost Mondelēz International, která prášek dodává asi do třiceti zemí světa v několika příchutích. Nejvíce se prodává v Brazílii, Argentině a na Filipínách. V USA ho lidé hojně využívají nejen jako nápoj, ale dokonce z něj i vaří. Někteří ho přidávají ke kuřeti, vyrábějí z něj zmrzlinu, čaj, nebo dokonce i nepečený krémový koláč.

Legendární erotická scéna. O odhalení "všeho" údajně Stoneová nevěděla, režisér dostal facku:

Legendární erotická scéna: O odhalení „všeho“ Stone netušila, režisér dostal facku | Video: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

Další zprávy