Studie: Hudba při tělesné námaze snižuje únavu

ČTK ČTK
2. 11. 2013 23:15
Výzkum vysvětluje, proč si například otroci při práci zpívali
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Řím - Hudba skutečně snižuje svalové napětí a stres vznikající při intenzivní tělesné činnosti. Dobře to vědí ti, kdo dělají jogging se sluchátky na uších, ale nyní to vědecky potvrdila studie týmu vědců z Institutu Maxe Plancka pro biofyzikální chemii.

Na rozdíl od toho, co se dosud předpokládalo jen hypoteticky, nás hudba nejen psychicky uvolňuje při stresující práci a usnadňuje nám ji, ale také pomáhá našemu organismu snižovat únavu, napsal italský deník La Repubblica.

Tyto výsledky nabízejí nečekané perspektivy ohledně využití hudby pro terapeutické účely. Vědci testovali fyzické reakce skupiny účastníků studie při sérii cvičení. Sledovali jejich metabolické reakce, jako je zvýšená spotřeba kyslíku a změny svalového napětí. Získané informace umožnily konstatovat, že cvičení prováděné za poslechu hudby zatěžuje tělo méně než gymnastika bez zvukové clony.

Experti uskutečnili celou sérii testů, při nichž byly použity tři různé metody. Při jednom z prvních experimentů tři účastníci studie pouze pasivně poslouchali hudbu, kterou jim přehrávali. Při dalším experimentu vědci připravili své přístroje tak, aby hudba začala hrát vždy, když účastníci studie začali cvičit.

Sledovaná skupina tak při cvičení vytvářela hudbu interaktivně. Vědci měřili takové údaje týkající se jejich metabolismu, jako je zvýšená spotřeba kyslíku a změny svalového napětí. Zároveň se účastníků studie tázali, jak subjektivně pociťují únavu.

Při výzkumu vyšlo najevo, že se většina sledovaných domnívala, že vynakládala na cvičení méně námahy, když poslouchala hudbu.

Studie také naznačila možnost spojení některých hudebních žánrů, jako je blues nebo gospel, s těžkou fyzickou prací. "Proto si otroci pracující na bavlníkových plantážích při práci zpívali. Když vězni v řetězech lámali v dolech kámen, zpívali si a vtělovali zvuky práce do své hudby. Jestliže sportovci chtějí dosáhnout maximálního výkonu, nechávají se vést hudbou," uvádí se ve studii.

"Tyto výsledky jsou významným krokem vpřed, protože nám pomáhají pochopit terapeutickou moc hudby. Navíc věříme, že mohou mít významný vliv na náš způsob chápání úlohy hudby v utváření lidské společnosti. Hudba činí fyzickou námahu méně únavnou," zdůraznil jeden z autorů studie Thomas Fritz.