Obchody zaplavují tuny levných, falešných kabelek, bot a pásků napodobujících světově proslulé designové značky. Co se však stane, když se světově proslulý návrhář inspiruje těmi nejznámějšími nejlevnějšími výrobky?
Výsledkem může být například modrá taška španělské značky Balenciaga, která jako by z oka vypadla slavné nákupní tašce nábytkářské firmy IKEA. A zatímco velká nákupní taška jménem Frakta stojí v IKEA 19 korun, ta u Balenciagy 53 tisíc korun.
Rozdíl v designu? Nepatrný. Nákupní taška z dílny luxusního módního domu je, na rozdíl od IKEA, vyrobena z kůže a na uchách nemá vytištěno jméno švédského nábytkářského supermarketu.
Nic neporazí univerzálnost velké modré tašky
Podobnosti si všimla také samotná IKEA a přes svého amerického mluvčího vzkázala televiznímu kanálu TODAY: "Jsme hluboce polichoceni, že kabelka Balenciaga se podobá ikonické udržitelné modré tašce IKEA. Nic neporazí univerzálnost dobré velké modré tašky."
Who wore it better? Balenciaga or IKEA? pic.twitter.com/LCB9Qri2xN
— Mikael Pawlo (@mpawlo) April 18, 2017
Britská BBC připomněla další designové kousky, při jejichž výrobě se návrháři inspirovali obyčejnými věcmi denní potřeby. Například Němec Jil Sander se v roce 2011 inspiroval plastovými taškami a vytvořil podobně vypadající kabelku. O rok později zase vyrobil tašku ve tvaru papírového sáčku, jejíž cena se vyšplhala na 7200 korun.
Jil Sander $290 Vasari clutch is actually brown paper bag stitched together with metal eyelets at the bottom. pic.twitter.com/6ZH550tk
— TOPRADIO90.9 (@TopRadio909) August 28, 2012
Ještě dál zašel Karl Lagerfeld, když vytvořil v roce 2013 kabelku Chanel, která vypadá jako krabička na svačinku. Prodávala se za 170 tisíc korun.
Britská návrhářka Ayna Hindmarch zase před třemi lety stvořila psaníčko, které bylo téměř k nerozeznání od krabice na cereálie.
Nečekaný vzestup také před několika lety zaznamenaly žabky Havaianas. Ty byly původně základní obuví lidí z nižších tříd v Brazílii.
Editorka módní rubriky britských novin Daily Mirror Amber Graaflandová pro BBC uvedla, že takovéto módní výstřelky jsou většinou "věcmi, které mluví za značku".
Ačkoliv jsou často komické, lidé si je kupují, protože se o nich mluví. "Je to o tom koupit si věc, co dělá designér. Člověk, který si takovouto kabelku koupí, ji většinou nebude nosit další sezonu, protože móda se zase posunula," uvedla.