Američtí teenageři ve velkém opouštějí Facebook, který pro ně byl ještě před třemi lety dominantní sociální platformou.
Jak ukazuje aktuální studie americké společnosti Pew Research Center, na niž upozornil web britského deníku The Guardian, zhruba 85 procent dotázaných ve věku mezi 13 až 17 lety využívá YouTube, 72 procent Instagram, 69 procent aplikaci Snapchat a pouze polovina z nich pak Facebook.
Autoři průzkumu Teens, Social Media & Technology 2018 rovněž poukazují na to, že preference úzce souvisí s výší příjmu rodiny, z níž dospívající pocházejí, s pohlavím nebo etnickým původem.
Facebook výrazně častěji využívá mládež ze sociálně slabších rodin. Snapchatu dávají přednost dívky, zatímco YouTube je spíše chlapeckou záležitostí.
Sociologický průzkum dále odhalil, že nejčastěji se s Facebookem identifikují afroameričtí dospívající. Hispánská a bělošská mládež pak dává přednost Snapchatu.
The Guardian připomíná i další studii z letošního února, v níž společnost eMarketer odhalila, že zájem dospívajících Američanů o Facebook poklesl v loňském roce téměř o deset procent, což je třikrát více, než analytikové předpovídali.
Podle odhadů by Facebook letos mohl přijít o další dva a půl milionu uživatelů ve věku do 25 let.
"Podvědomě jsme svědky tohoto trendu již delší dobu. Mimochodem, moje dvě dcery ve věku 17 a 14 let jsou toho názorným příkladem," uvedl analytik Paul Verna a poukázal na to, že dospívající přinášejí sociálním sítím především obrat plynoucí ze specificky zacílené inzerce.
Demografické změny a odchod dospívajících na jiné sociální sítě představují pro Facebook větší hrozbu než obavy o soukromá data, které se objevily po skandálu se společností Cambridge Analytica.
Navzdory poklesu počtu mladých uživatelů zůstává Facebook největší sociální sítí, měsíčně ho využívá 2,2 miliardy lidí na celém světě.