Škoda zvýšila škodliviny u nových aut. Jediná v Evropě

Pavel Baroch
25. 9. 2009 10:00
Konkurenční automobilky emise snížily, nejvíce BMW - o deset procent
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Mladoboleslavská škodovka vloni vyrobila auta, která vypustila více škodlivin než předloni. Ostatní evropské automobilky přitom své emise oxidu uhličitého v uplynulém roce snížily.

Průměrné exhalace oxidu uhličitého u všech nových škodovek vzrostly ze 148 gramů na kilometr v roce 2007 na 152 gramů. I přes tento nárůst se škodovka pohybuje v průměru mezi automobilkami, jejichž nové vozy se prodávají v Evropě.

"Škoda Auto je nejspíš jedinou automobilkou v Evropské unii, které emise vzrostly," řekl Aktuálně.cz Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.

Škodovka je nejprodávanějším autem v Česku, vloni se prodalo bezmála 59 tisíc osobních vozidel této značky, což je takřka čtyřikrát víc než volkswagenů, druhé nejprodávanější značky osobních aut v zemi.

Skleníkové emise

(Gramy na kilometr v porovnání s rokem 2007)

  • Fiat: 138 (-2,9%)
  • Peugeot-Citröen: 139 (-2,9%)
  • Renault: (-3,2%)
  • ...
  • Škoda: 152 g/km (+2,7%)
  • ...
  • Ford: 152 (-6,7%)
  • BMW: 154 (-10,2%)
  • Mazda: 158 (-8,2%)
  • Volkswagen: 159 (-3,3%)

Čtěte dále

Také proto je Česko spolu s Rumunskem jedinou zemí v Evropské unii, kde podle bruselské nevládní organizace Transport and Environment vloni skleníkové emise z nových vozidel stouply.

Je to jen přechodné, tvrdí Škoda

Automobilka Škoda Auto tvrdí, že jde jen o přechodné zvýšení skleníkových emisí. Je podle ní způsobeno tím, že firma začala do některých vozidel montovat silnější motory, které mají větší spotřebu a tedy vyššími exhalacemi.

"Současné zvýšení průměrných emisí oxidu uhličitého na 152 gramů na kilometr je způsobeno přírůstkem v podobě nejsilnějšího motoru 3,6 V6 FSI s výkonem 191 kilowatt," řekl Aktuálně.cz mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

"Do budoucna lze však očekávat pokles tohoto ukazatele vzhledem k tomu, že se chystáme rozšiřovat vozy o modely Green Line, které mají velmi příznivou hodnotou skleníkových emisí, a nástupem dalších generací těchto typů," dodal mluvčí Krauskopf.

Skleníkové emise rekordně snížilo BMW

Podle průzkumu organizace Transport and Environment se přitom emise oxidu uhličitého v celém koncernu Volkswagen, kam patří i Škoda Auto, snížily vloni zhruba o tři procenta. Nebýt škodovky, mohl být pokles ještě výraznější.

Rekordmanem ve snižování oxidu uhličitého bylo v uplynulém roce BMW s mínus deseti procenty. Na druhém místě žebříčku se umístila Mazda, která snížila emise o osm procent.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Ekologickou jedničkou je Fiat

Ekologickou jedničkou se 138 gramy na kilometr je Fiat, aut této značky se ovšem v Česku vloni prodalo jen zhruba 6,1 tisíce, tedy bezmála desetkrát méně než škodovek.

Lépe si na trhu vedla ekologická automobilová dvojka Peugeot-Citröen, kterých se vloni v Česku prodalo něco přes 20 tisíc.

Celý koncern Volkswagen měl vloni průměrné emise oxidu uhličitého 159 gramů na kilometr, tedy ještě o sedm gramů víc než mladoboleslavská škodovka.

Brusel požaduje 130 gramů

Podle rozhodnutí Evropské komise přitom musí do roku 2015 klesnout skleníkové emise u nových vozidel v průměru na 130 gramů, přičemž vloni byl celoevropský průměr 153,5 gramů na kilometr.

"Za nesplnění tohoto cíle jsou určené pokuty, které jsou závislé na množství emisí nad tento limit," řekl Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a

Jeřábek dodal, že 130 gramů představuje spotřebu přibližně 5,6 litrů benzinu na 100 kilometrů nebo zhruba 5 litrů nafty.

Na autosalonu se představil trabant na elektřinu

Výrazně "zelený" byl i letošní mezinárodní autosalon ve Frankfurtu, kde elektromobily či auta s hybridními pohony na proud a klasické palivo představily všechny významné automobilky.

K největším magnetům německého veletrhu patřily auta se "zástrčkou" od Volkswagenu nebo BMW, ale také prototyp elektrického vozítka Trabant nT, jehož starší verze stále patří k symbolům "nejsmradlavějších" vozidel v historii.

Ve Frankfurtu se představily i automobily s nízkými emisemi oxidu uhličitého.

"Považujeme se za vůdce světového trhu v inovativních technologiích," citovala ČTK šéfa německého svazu automobilového průmyslu Matthiase Wissmanna.

 

Právě se děje

Další zprávy