Semmering: železniční trať, kterou berou vlaky smykem!

Ilona Víchová
21. 9. 2012 10:21
Úchvatné horské dráhy, na kterých se vám zatají dech
Foto: Aktuálně.cz

Horské dráhy po celé Evropě nesou podobné názvy, říká se jim Semmering. Mezi dva nejúžasnější Semmeringy patří jeden na Ukrajině a druhý v Rakousku. Skutečné horské železnice ve vás vyvolají neskutečný pocit, když je uvidíte naskládané v několika úrovních a ostrých zatáčkách.

Horská dráha Semmering

Úctyhodných 41,7 kilometrů je dlouhá rakouská železniční trať, jejíž začátek se nachází v Gloggnitzu a vede přes Semmering od města Mürzzuschlag. Semmeringbahn, jak zní její originální německý název, byla první evropskou horskou železnicí s klasickým rozchodem. Dnes je jižní dráha nejvíce využívanou tratí v zemi.

Při putování po rakouském Semmeringu vás čeká průjezd 14 tunely a přes 16 viaduktů, které jsou některé i ve dvou patrech. Vlak musí překonat přes propasti 1,6 kilometrů. Mezi nejvyšší místo trati patří viadukt Kalte-Runne, který sahá do úctyhodných 46 metrů. V tunelech drží prvenství Semmeringtunnel s délkou 1 431 metrů. Úctyhodnou hodnotou je 20,4 kilometry oblouků, kde 16 procent trati má nejmenší poloměr 190 metrů. Od roku 1959 je celá trať elektrifikovaná a podél se nachází budovy postavené z materiálu, který se vytěžil při výstavbě železnice.

Foto: Aktuálně.cz

Při výstavbě trati bylo nasazeno okolo 20 tisíc dělníků. Díky tomu, že byly tunely raženy pouze ručně, zahynulo v nich a celkově při výstavbě 89 lidí. V tomto čísle nejsou zahrnuty stovky mrtvých, které přemohla cholera. Historicky první lokomotiva projela úsekem 23. října 1853. Slavnostního otevření se zúčastnila dokonce Alžběta se svým mužem císařem Františkem Josefem I.

Tajemný ukrajinský Semmering

Ukrajinský Semmering patří k nejkrásnějším železničním tratím v Karpatech. Cestující se na trati prohání ve vlaku z Čopu přes Užhord do Lvova. Tento skvost mohou spatřit slovenští a polští sousedé, protože se rozkládá těsně na hranicích. Železnice se stavěla pro vojenské účely, a proto vidíme, že bylo investováno hodně peněz. Trať se vine nad Užockým průsmykem, kde majestátně trčí ve výšce 900 metrů. Podkarpatskoruský Semmering je svými odvážnými mosty, tunely a obrovskými zákrutami fascinujícím místem.

Foto: Aktuálně.cz

Při putování na ukrajinské trati u města Velkyj Berreznyj začíná překrásný výhled na údolí řeky Uh s okolními skalami. Z dálky na vlak pohlíží horské vesničky a pastviny. V údolí se nachází Užanský národní park, který navazuje na Národní park Poloniny a Národní park Bieszczady. Pomalou a romantickou jízdu si cestovatelé vychutnají na elektrické vlakové soupravě, která se drží průměrné rychlosti 30 kilometrů v hodině.

Skvostný ukrajinský Semmering nabízí mnohem víc

Ukrajinská železnice se může pochlubit délkou 18 kilometrů. Za 450 metrů dlouhým tunelem čeká adrenalinový zážitek v podobě 180 stupňové zatáčky. Hned, jak se vlakové soupravě podaří překonat tuto zákrutu, vjede na 170 metrů dlouhý viadukt s šesti honosnými pilíři, které vedou nad vesnicí Užok. Závěrenčný finiš si lokomotiva dává ve zpětném oblouku, který má 270 stupňů.

Foto: Aktuálně.cz

Pokud se stihnete rozhlížet po krajině, od nejdelšího viaduktu spatříte, krásný malý kostelík sv.  Michala nebo dřevěný kostel Kostryna, který je zasvěcený Panně Marii. Zajímavostí v okolí je lesní komplex Karpatské bukové pralesy, který zabírá plochu 2532 hektarů. Kdo by měl zájem, může si trať obejít pěšky a pokochat se pohledem na polské či slovenské hranice nebo na zelené kopce, na nichž se suší seno a pase dobytek. 

 

Právě se děje

Další zprávy