reklama
 
 

Slimáková: Držet dietu? To nemá se zdravím nic společného

19. 12. 2014 21:42
Rozhovor se specialistkou na zdravou výživu Margit Slimákovou o důležitosti prevence, zdravém životním stylu, kvalitních potravinách a nákupech v supermarketu.

Rozhovor - Margit Slimáková studovala farmacii, ale o zdravou výživu se začala zajímat už na škole. "V té době ještě žádní výživoví poradci neexistovali. Tohle označení vlastně poprvé použil doktor Jonáš, u kterého jsem byla tehdy na praxi," vzpomíná.

Díky studiu farmacie pochopila, že prevence je mnohem důležitější než hašení zdravotních požárů v podobě užívání léků. Ty často jen potlačují projevy nemocí, ale neléčí skutečnou příčinu. "Začala jsem proto studovat přirozené možnosti péče o zdraví s důrazem na výživu," vysvětluje.

Mluví o sobě jako o specialistce na zdravotní prevenci a výživu. V současné době také působí v pracovních skupinách na ministerstvu školství, ve kterých se snaží změnit způsob stravování dětí ve školních jídelnách.

Aktuálně.cz: Na loňském TEDxu jste představila tzv. zdravý talíř. Co si pod tím můžeme představit?

Margrit Slimáková: Zdravý talíř je jednoduchá a funkční pomůcka zdravé výživy. Jeho složení vychází z nejnovějších světových doporučení, která namísto u nás obvyklého důrazu na sacharidy jakožto základ stravy doporučují zeleninu a ovoce. Složení talíře odpovídá moderním vědeckým poznatkům, ukazuje nejlepší cestu k udržení zdravého těla i hmotnosti, tvoří základ zdravotní prevence a podpory účinné léčby. 

A.cz: Když tedy budeme dodržovat tyto zásady, budeme jíst zdravěji?

Dodržováním uvedených doporučení budete zdravě jíst i bez počítání kalorií, drastických diet a hladovění. Konzumace kvalitních potravin a jídel z nich připravovaných v poměru, který odpovídá zdravému talíři, zajišťuje solidní základ zdravé výživy. Přirozené potraviny neobsahují žádná umělá aditiva ani konzervanty a poskytnou tělu všechny důležité živiny. Talíř jde používat bez omezení pro vlastní potřebu i za účelem osvěty či výuky na školách.

PharmDr. Margit Slimáková

PharmDr. Margit Slimáková

Je specialistka na zdravotní prevenci a výživu. Vystudovala farmacii a dietologii, využívá osvědčené poznatky ze všech oblastí medicíny. Věnuje se poradenství a osvětě, publikační i přednáškové činnosti.


A.cz: A co je podle vás základními pilíři zdravé výživy?

Jíst kvalitní přirozené potraviny a jídla z takovýchto potravin připravovaná. Za více než 25 let praxe jsem ještě neměla klienta, který by mi ztloustl anebo onemocněl z přejídání se mrkví, čočkou anebo vlašskými ořechy.

A.cz: Čím se tedy přejídáme a pak tloustneme?

Vysoce průmyslově upravovanými potravinami, které jsou založeny na hromadách cukru s nejrůznějšími názvy, tepelně poškozených tucích a spoustě dochucovadel. Nic z tohoto nepotřebujeme.

A.cz: A dá se kvalitní potravina koupit i v supermarketu?

Určitě ano. Třeba dřevěná prkýnka na krájení zeleniny. Vážně, jistě jde nakupovat i v supermarketech a určitě je lepší nějaká zelenina než žádná. Přesto moc doporučuji zkusit najít v okolí farmáře, od kterých se dá přímo nakupovat, ať už přímo ze statku, anebo na tržnici. Můžete vyzkoušet třeba i bedýnky čerstvých potravin, vyzkoušet komunitní pěstování nebo například nakupovat v obchodech "bez obalu".

A.cz: Lidé dnes zřejmě stále řeší primárně váhu, a ne zdraví...

Podle titulků mainstreamových médií to tak bohužel vypadá. A málokdo si uvědomuje, že dietní strava ale nemusí mít se zdravým jídlem nic společného. Nízkokalorické, nízkotučné a uměle slazené polotovary dochucované chemií, pokud se dají vůbec pozřít, určitě konzumovat nepotřebujeme.

A.cz: Chtějí být vaši klienti zdraví, nebo štíhlí?

Naštěstí ve své poradně, na vystoupeních a skvělých diskusích na mé profesní FB stránce převládají ti, kteří mají zájem převzít zodpovědnost za své zdraví a primárně se starají o své tělo od výživy přes pohyb až po myšlení. Zdravá hmotnost je vedlejším výsledkem této správné péče.

A.cz: Hodně lidí drží dietu, ale přesto nehubnou. Kde je tedy chyba?

Protože jedí dietně, což neznamená zdravě. Vážně, zdraví a s ním spojená zdravá hmotnost jsou mnohem komplexnější než u nás propagovaná rovnice - snědené kalorie minus kalorie vydané. Naše chutě a chování ovlivňuje naše prostředí, kvalita spánku (uvolňují se v něm hormony ovlivňující pocit sytosti a hladu), fungování štítné žlázy (které například může být podle tradiční čínské medicíny narušeno užíváním hormonální antikoncepce), stres a samozřejmě obrovskou roli hraje pohyb stejně jako celodenní chování, sezení.  

A.cz: Co bychom měli považovat za alarmující znamení, které říká: Pozor, nežiješ zdravě?

Zdraví znamená nejenom nepřítomnost onemocnění, ale celkové prospívání. Zdravý jedinec se cítí dobře, má dostatek energie a chuti do pohybu, zábavy i práce. Když energie a chuť chybí, opakovaně se nám vrací i jen drobné zdravotní potíže. V tu chvíli bychom se měli zastavit a zamyslet se nad tím, jak bychom se o sebe měli lépe starat, než se objeví vážnější potíže.  

A.cz: V poslední době se čím dál víc lidí stalo vegetariány nebo vegany. Je tento způsob stravování vhodný i pro děti?

Nejen podle mě, ale podle mezinárodních výživových a lékařských organizací jsou správně plánované vegetariánské diety zdravé a mohou pomoci v terapii i prevenci nemocí. Postoj odborných organizací nejlépe vystihuje více než 20 let platné stanovisko Americké dietetické asociace, podle kterého dokonce i veganství, nejpřísnější forma vegetariánství bez obsahu jakýchkoliv živočišných potravin, může být zdravé a vhodné v každém věku, tj. i pro děti, těhotné ženy anebo sportovce.

A.cz: A jak v tomto ohledu vidíte tzv. vitariánství (stravování bez tepelného připravování)?

Z pohledu moderní medicíny jsou názory na konzumaci výhradně syrové stravy směsicí výhod a nevýhod. Například máme studie o větší zdravotní prospěšnosti některých potravin, jako jsou brokolice a česnek v syrovém stavu, ale i studie, které dokazují zvýšení zdravotní prospěšnosti jiných potravin, například fazolí a rajčat po jejich tepelné úpravě. Například Ayurvéda, ale i další východní učení doporučují konzumaci syrové stravy pouze jako součást zdravé, přirozené a převážně rostlinné energeticky a tepelně vyrovnané výživy, a to pro podporu očistných procesů organismu.

Podle východních učení mohou na syrové stravě nejvíce prospívat lidé z teplejších podnebí, lidé s nadbytkem "horka v těle" a alespoň krátkodobě lidi s nadváhou. Naopak lidé, kteří žijí v chladnějších podnebích, energeticky chladnější a slabší typy, stejně tak klienti s oslabeným trávením většinou potřebují zahřívající stravu.

A.cz: Kdo jsou lidé s "nadbytkem horka v těle" a energeticky chladnější typy?

Čínská medicína rozlišuje šest konstitučních typů: horký, chladný, suchý, vlhký, nedostatečný a nadměrný. Pro každý z těchto typů a jejich kombinace jsou vhodné jiné potraviny a způsoby jejich kuchyňské úpravy. Například člověka s horkým typem konstituce si můžeme představit jako manažera s načervenalým obličejem, který rychle mluví, rychle rozhoduje a má za sebou dva infarkty. Horký steak jej ještě více rozpálí, zvyšuje krevní tlak a přibližuje třetí infarkt, zatímco pravidelné pojídání salátů by mohlo zchladit jeho horkou konstituci a tím snížit riziko zdravotních potíží, které jsou pro něj typické.

Nebo studený typ je člověk, který je zimomřivý, nemá pocit žízně, upřednostňuje teplé nápoje, mluví pomalu a rozvážně. Obecně velmi zdravé zeleninové saláty přinášejí takovému člověku další chlad do těla, posilují jeho zimomřivost a oslabují konstituci. Studené konstituci proto naopak více prospěje šetrně tepelně upravená zelenina, polévky a jídla s vyšším podílem obilovin oproti zelenině.

A.cz: Rozdělujete i typy jídla podle sezony. Co to znamená?

Podle čínské medicíny se rok dělí na pět ročních období, mezi která patří i pozdní léto. Ke každému ročnímu období potom náleží zpravidla dva orgány, které potřebují v danou dobu největší podporu. Třeba k pozdnímu létu patří doba dozrávání, z orgánů slinivka, slezina a žaludek a z chutí sladká, která se nabízí v podobě dozrávajícího ovoce a zeleniny. Ale většina z nás nepotřebuje ani výživového poradce ani studium čínského a indického léčebného systému. Po několika týdnech až měsících, během kterých budeme jíst zdravé a přirozené lokální potraviny, poznáme sami, zda nám dělá dobře teplé, nebo studené jídlo nebo zda jsme salátový či steakový typ.

A.cz: Blíží se Vánoce. Ty jsou spojené jednak se stresem a jednak s přejídáním. Jak to udělat, abychom je přežili ve zdraví a s minimálním přírůstkem váhy?

Hlavně zpomalit, dostatečně si dopřávat spánku a zdravého pohybu.

A.cz: Jste rovněž součástí dvou pracovních skupin na ministerstvu školství. Na co v nich dohlížíte?

Jsem odborným garantem občanské iniciativy Skutečně zdravá škola, která prosazuje zdravou výživu ve školách. Ale upřímně si myslím, že ministerstvo nás spíš nuceně trpí. Po několika měsících intenzivní práce, poukazování na problémy výživy ve školách, shromažďování podpory rodičů a získání veřejného zájmu díky médiím jsme byli přizváni ke kulatému stolu pracovní skupiny zdravého životního stylu na ministerstvu školství, ale už nám např. nebylo nabídnuto místo v nově se tvořící skupině, které má intenzivněji pracovat na vyhlášce omezující prodej nezdravých nápojů a potravin ve školách.

A.cz: Co je tedy zásadním problémem školních jídelen?

Používání polotovarů, včetně těch s glutamáty, naprosto zbytečné podávání slazených nápojů anebo dokonce šťáv z koncentrátů s umělými sladidly, bezmasá jídla téměř výhradně v podobě dukátových buchtiček anebo těžce stravitelné a neoblíbené čočky na kyselo. Zeleniny málo a nejběžněji v unavené anebo převařené podobě, saláty s tradičně příšernou zálivkou ocet, cukr, sůl.

A.cz: A dá se vařit kvalitně a zároveň "levně"?

Určitě ano. Více než o cenu jde o organizaci času a nákupů. Základní potraviny jsou většinou levnější, ale především kvalitní potraviny s maximem živin lépe zasytí.

autor: Petra Jansová | 19. 12. 2014 21:42

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama