Reklama na pivo Bernard je rasistická, stěžují si lidé na Facebooku. Je to vyhrocené, tvrdí odborník

Zuzana Mocková Zuzana Mocková
18. 12. 2015 13:16
Pivovar Bernard uveřejnil na Facebooku vizuál k nové reklamě na tmavé dvanáctistupňové pivo, které propaguje kreslená polonahá černoška. Lidé na Facebooku, kde se objevily stovky převážně negativních komentářů, považují reklamu za silně rasistickou a sexistickou. Mediální analytik Filip Rožánek vnímá celou kauzu jako přehnaně vyhrocenou. Sám pivovar je z reakcí lidí překvapený, za vyzněním reklamy si ale stojí.
reklama na černou 12
reklama na černou 12 | Foto: Bernard / Facebook

Praha – Pivovar Bernard zvolil k propagaci svého tmavého piva vizuál, na kterém pózuje tančící černoška. Fotku umístil na svůj profil na Facebooku, kde ji rázem odsoudily stovky diskutujících. Lidé ji označili za rasistickou a sexistickou.

Pivovar kampaň stahovat nehodlá, za zbytečně vyhrocenou považuje celou situaci i mediální analytik. 

"U nás umí ženy tančit nejen kolem plotny. Pánové, volenka! Dámy, zadejte se! Naše ČERNÁ DVANÁCTKA čeká třeba právě na Vás," uvedl pivovar svou novou reklamu. Humpolecký výrobce piva je známý svými provokativními kampaněmi, ve kterých si ze sebe dělá legraci i spolumajitel Stanislav Bernard

"Asi hodně stojíte o kandidaturu na Sexistické prasátečko, co? No, za mě ji máte mít – rozhodně tohle nominuju," napsala na Facebook uživatelka Petra Němcová. A nebyla sama. "Na svých stránkách píšete, že k hodnotám které vyznáváte, patří spolupráce, odpovědnost a pozitivita. Já v téhle reklamě se silným rasistickým a sexistickým podtextem nevidím ani jedno," píše Klára Kolářová.

"Doufám, že tuto reklamu stáhnete a omluvíte se. Divím se, že si ještě toto v dnešní době může někdo dovolit," pohoršuje se další uživatelka.

Mnohým vadilo i spojení číslovky 12 s polonahou ženou. "Hodně nepovedený a pod úroveň. Máme mít chuť na dvanáctiletou? S Bernardem dneškem končím," zní pobouřený komentář Filipa Lachmanna.

Nad prudce negativní reakcí lidí ale kroutí hlavou mediální analytik a šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Filip Rožánek. "Reakce jsou v tomto případě zbytečně vyhrocené. Bernard napodobuje konceptem i výtvarnou stránkou reklamní styl pin-up girls, který byl rozšířený hlavně v první polovině dvacátého století. Pro svou propagaci ho používá od února letošního roku, je to tedy dlouhodobý výtvarný záměr. Motiv černošky použil bez pobouření veřejnosti už v březnu u piva Černá lavina," vysvětluje Rožánek.

Takové reakce jsme vůbec nečekali

Ve stejném duchu se na Facebooku vyjádřil i pivovar Bernard. "Rozhodně se nejedná o rasistickou nebo sexistickou reklamu a už vůbec nijak nesouvisí se současnou velmi tragickou situací ve světě," vysvětluje pivovar a omlouvá se těm, které vyznění reklamy jakkoli urazilo.

Marketingové oddělení společnosti Bernard udivilo, jaký efekt na sociálních sítích reklama vyvolala. "Popravdě jsme takové reakce vůbec nečekali. Nenapadlo by nás, že přijde taková vlna bouře," říká marketingová specialistka pivovaru Jana Voborníková s tím, že je nutné vnímat reklamu jako celek patřící do velké kampaně. 

Bernard nehodlá kampaň stahovat, podle vedení se totiž není za co stydět. Podobný názor má i mediální specialista Rožánek.

"Bernard se drží provokativního pojetí reklamy dlouhodobě, nijak tím nevybočuje ze svých zvyklostí. Jeho zpracování určitě nejde srovnávat třeba se dva roky starým vizuálem jednoho rodinného pivovaru, který lákal na "patnáctku" fotkou teenagerky, která si svůdně olizovala prsty s dodatkem, že čtrnáctka je ještě pod zákonem. Ve srovnání s tím Bernardovu reklamu tedy jako sexistickou nehodnotím," říká Rožánek s tím, že by reakce na sociální sítě neměla pivovaru uškodit. Cílová skupina podle něho pivo Bernard pít nepřestane.

Já se na to dívám s nadhledem, vy máte šmejdy, my máme šmejdy. Vyjádření polské velvyslankyně mě překvapilo, je malicherné takto reagovat, tvrdí polská novinářka Barbara Sierszula. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 21 minutami

Rozpočtová rada kritizuje Babišův návrh na konec superhrubé mzdy

Podoba a způsob předložení návrhu premiéra Andreje Babiše (ANO) na zrušení superhrubé mzdy a další rozvolnění rozpočtových pravidel představují závažné porušení základních pravidel procesu přípravy rozpočtu, vyplývá z vyjádření Národní rozpočtové rady. Vláda již schválila návrh rozpočtu na rok 2021, který s takovým zásahem do veřejných příjmů nepočítá. Podle rady je tak porušen princip úplnosti a reálnosti rozpočtu, proto nedoporučuje Sněmovně návrh přijmout.

Podle rady by pouze zásadním způsobem prohloubil nerovnováhu veřejných financí a nepřinesl by významnější pozitivní dopady na ekonomickou situaci v České republice.

Zdroj: ČTK
před 36 minutami

Stovka světových osobností volá po podpoře Tchaj-wanu, přidali se i Vondra a Halík

Zhruba stovka osobností z celého světa dosud podepsala apel na demokratické země, aby vyjádřily podporu Tchaj-wanu. Ostrovní země podle nich čelí ohrožení ze strany pevninské Číny, která Tchaj-wan považuje za svou vzbouřeneckou provincii a usiluje o jeho připojení ke svému území. Výzvu zorganizovala Mezinárodní koalice pro demokratickou obnovu, která vznikla při Nadaci Fora 2000.

Mezi signatáři výzvy jsou například šachový velmistr a představitel ruské opozice Garri Kasparov, polská režisérka Agnieszka Hollandová, bývalá slovenská premiérka Iveta Radičová, europoslanec Alexandr Vondra (ODS) nebo kněz Tomáš Halík. Autoři v textu připomínají, že Tchaj-wan se po konci Čankajškova autoritářského režimu v 80. letech stal demokratickou zemí, zatímco Čína zůstává autoritářským státem a v posledních letech v ní sílí zásahy proti etnickým menšinám, jako jsou Tibeťané či Ujgurové. Připomínají také čínské porušení mezinárodní smlouvy o zachování demokratických práv v Hongkongu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy