Reklama Costa Coffee porušila zákon. Firma si v ní dělala legraci z nezralého avokáda

Magazín Magazín
5. 10. 2018 11:27
Měla to být příjemná odlehčená reklama, která glosovala špatnou zkušenost s koupí nezralého avokáda. Řetězec kaváren Costa Coffee totiž ve svém rozhlasovém spotu pro britské publikum místo "avokád tvrdých jako kámen" nabízel své slaninové rohlíky a vaječné muffiny. Posluchači si ale stěžovali, že franšíza Brity odrazuje od konzumace ovoce a organizace pro kontrolu reklamy potvrdila, že reklama porušuje britský zákon.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Síť kaváren Costa Coffee chtěla Brity nalákat na svou vydatnou snídani, a tak do rozhlasového éteru vyslala humorný reklamní spot. V něm firma potenciální zákazníky ponoukala, aby se netrápili přípravou domácích pokrmů z avokáda a raději na snídani zavítali do některé z poboček kavárenského řetězce.

"A nyní skvělá nabídka! Avokáda, která si musíte doma nechat dozrát! Jistě, prvních osmnáct dní, tři hodiny a dvacet minut zůstanou tvrdá jako kámen, ale pak budou k nakousnutí. V poživatelném stavu vám bohužel vydrží jen deset minut," pustili se autoři reklamy ironickými narážkami do avokáda, aby následně nabídli řešení v podobě slaninových rohlíků a vaječných muffinů, které si lze objednat v Costa Coffee. 

Když však britské rozhlasové stanice začaly letos v červnu spot vysílat, brzy se ozvali dva posluchači, kteří si stěžovali, že reklama lidi odrazuje od nákupu čerstvého ovoce. Řetězec Costa Coffee následně vydal prohlášení, v němž se hájil tím, že chtěl svou reklamou pouze upozornit na "nešťastný problém s nepředvídatelností avokáda" a na novinky ve své snídaňové nabídce.

Představitelé sdružení britských komerčních rozhlasových stanic Radiocentre, kteří mají mimo jiné na starosti kontrolu vysílaných reklam, dali kavárenské franšíze za pravdu. "Jde o vtipný postřeh nad zkušeností, kterou jsme si všichni prošli, když jsme si koupili nepoživatelné avokádo," uvedli na adresu spotu.

Organizace Advertising Standards Authority, která rozhoduje, jestli jsou vysílané reklamy v souladu s britským zákonem, však následně přišla s jiným stanoviskem. "Uznáváme, že spot pracuje s nadsázkou, ale zároveň je zřejmé, že o avokádech mluví jako o špatné volbě pro snídani a zdůrazňuje, že slaninový rohlík nebo vaječný muffin představují lepší alternativu," zprostředkoval její verdikt list The Guardian.

Britský zákon o vysílání totiž jasně říká, že jakákoli srovnání pokrmů, která se na rozhlasových frekvencích objeví, nesmí publikum odrazovat od konzumace ovoce a zeleniny.

Podle platného rozhodnutí Advertising Standards Authority se tak spot ve vysílání už nesmí objevit, a firma Costa Coffee navíc dostala pokárání, aby se ve svých dalších reklamách vyvarovala podporování špatných stravovacích návyků.

Video: Podívejte se, jak si poradit s avokádem

Šéfkuchař Dalibor Navrátil nám ukázal, jak se dělá pravé mexické avokádové guacamole. | Video: Petr Šoukal
 

Právě se děje

Další zprávy