Recenze: Gears of War 4 dává fanouškům znovu šanci zatnout do nepřátel ozubený řetěz

Otakar Schön
15. 10. 2016 9:52
Nový díl herní ságy Gears of War se drží osvědčeného receptu s novými hrdiny. Solidní příběh nabitý událostmi doprovází skvělé grafické zpracování i na PC. Hlavní hodnota hry se skrývá v hraní spolu i proti sobě s kamarády, doma i přes síť. Hra ale kromě nových nepřátel a zbraní ničím moc nenadchne. Gears of War 4 jsou totiž typické pokračování zavedené série – soustředí se na fanoušky, kteří u hry vydrží, a nabízí jím přesně to, na co jsou zvyklí. Novinek příliš není. Pro fanoušky série je to jasná koupě. Pro ostatní hra, kterou se vyplatí pořídit, až její cena klesne.
Podívejte se na trailer ke hře Gears of War 4

Gears of War patří mezi herní série, které zásadně ovlivnily celý herní průmysl. Přinesla důraz na příběh, prosadila pojetí střílečky z pohledu třetí osoby a hodně vsadila na možnost hrát ve dvou u jednoho počítače. Od nového dílu si fanoušci slibovali hodně, a měli k tomu ty nejlepší důvody.

Gears of War 4 se vrací k oblíbeným hrdinům a příběhu drobnou oklikou. Místo původních vojáků Koalice spořádaných vlád je hlavním hrdinou JD, Jason Dominic Felix, syn legendárního Marcuse Fenixe a Anyi Stroud. Změnil se i nepřítel, proti kterému je třeba bojovat.

Po zničení hrozby, kterou představovaly „Kobylky“ a zmutovaní lidé, se život na planetě Serra vrátil téměř do normálu. Vláda COG izolovala přežívající lidstvo do opevněných měst chráněných bojovými roboty. To se ale nelíbilo všem, a tak vznikly osady odpadlíků, kteří se nechtěli podrobit totalitární vládě.

Příběh Gears of War 4 začíná nájezdem skupiny odpadlíků na opuštěnou vojenskou základnu s cílem získat fabrikátor, elektronické zařízení schopné generovat elektrický proud a vyrábět zbraně a další vybavení. Skupina, kterou tvoří JD, jeho kamarád Del Walker a dcera vůdkyně odpadlíků Kait doprovázení „strýčkem Oscarem“, narazí na silný odpor v podobě robotů DeeBee, které proti nim vyslala premiérka Jinnová.

To, co začalo jako nevinná zlodějina motivovaná snahou o přežití, se ale rychle změní v něco vážnějšího. Na osadu odpadlíků zaútočí výsadky, které řídí premiérka, ale hráč stále netuší, co se děje. Pak se objeví nová hrozba, k úlevě hráčů, kteří v té době mohou být trochu unavení z boje proti tupým, ale nebezpečným robotům.

Noční útok neznámých bytostí zanechá osadu pustou, bez lidí. Trojice mladých hrdinů unikne zkáze, ale logicky se pokusí zjistit, co se stalo s odvlečenými obyvateli vesnice, hlavně s matkou Kait. Jediným vodítkem je přitom kus krystalu, který připomíná nerost, jímž se po smrti začala pokrývat těla Kobylek.

Příběh plný odkazů na slavnou minulost

Ano, popis úvodu do příběhu může vyvolat otázky a nepochopení. I když se Gears of Wars dají vnímat jako jednoduchá střílečka, vývojáři vybudovali rozsáhlý svět plný vymyšlené, ale propracované historie. Znalci předchozích dílů si tak příběh nové hry užijí řádově více než nováčci, pro které jsou výrazy jako Kyvadlové války, Kobylky nebo COG stejně vzdálené jako starověká Arménie.

Uvědomují si to i vývojáři ze studia The Coalition, takže samotnému příběhu předchází připomenutí předchozích válek, krátký návrat k ikonickým misím z předchozích dílů Gears of War. K tomu, abyste si hru užili, pomáhá i trojice hlavních hrdinů, ke které se časem přidají staří známí. Ostatně je zbytečné tajit, že se ve hře vrací Marcus Fenix. Marcus se ale musí spokojit s vedlejší rolí, hlavní je dynamika vztahů tří mladých hrdinů.

Celý herní příběh je intimnější, neukazuje válku v planetárním měřítku a rozsahu dlouhých týdnů nebo měsíců. Události se vejdou do jediného dne a otevírají cestu dalším pokračováním. Dobrou zprávou však je, že přehnaný patos a možná nepříjemně působící kombinace hrdinů z trailerů ve hře nemají místo a JD, Del i Kait jsou fajn parťáci na nějakých 15 hodin hraní.

Brutalita s příchutí klasiky

Jádrem příběhové části je střídání animovaných sekvencí, prozkoumávání herního světa a přestřelek, přesně v duchu Gears of War. Jakmile se před vámi objeví nějaké větší prostranství, na kterém jsou strategicky umístěné zídky nebo v pozdějších fázích hry organické hroudy, za kterými se lze schovat, je na čase nabít legendární útočnou pušku lancer s podvěšenou motorovou pilou místo bodáku.

Systém přestřelek se dočkal mírných změn, základ je stejný – schováte se za překážkou, odtud opatrně střílíte na nepřátele, kteří se povětšinou také kryjí, ale občas se vydají na zteč. Vedle robotů narazíte na nový typ nepřátel, kteří jsou nebezpečnější a vyžadují změnu strategie, rychlé přesuny a strategické využívání prostoru. A také strategické využití různých typů zbraní, které mají omezenou munici, ale umožňují zaútočit i na nepřátele schované za překážkami. Nakonec si autoři schovali i skutečně velké překvapení.

Novinkou je také možnost zaútočit na nepřítele, který se schovává na opačné straně bariéry, jednoduše ho přitáhnete k sobě a vykucháte nožem. Brutalita ke Gears of War patří. Motorová pila pod lancerem je podobně ikonická jako motorová pila v Doomu. Další novinkou v bitvách i mimo ně je drobná úprava systému pohybu. Postavy se mohou stále pohybovat buď pomalou chůzí, nebo během v pokrčeném stavu, v tomto režimu se nově naučily přeskakovat plynule překážky. Naopak klasické skákání na místě pro ně stále není.

Právě trvání na starém systému pohybu je věc, která Gears of War 4 škodí. V Uncharted 4 a Rise of Tomb Raider je pohyb plynulejší, přirozenější. I samotný systém bitev a snadno dostupné munice a speciálních zbraní odložených na „tom správném“ místě působí klasickým a trochu zastaralým dojmem. Příkladem hodným následování je The Division, hra podle námětu Toma Clancyho zasazená do New Yorku postiženého virovou epidemií. Ta totiž, alespoň v příběhovém režimu, zachází mnohem lépe se zbraněmi a prostory pro krytí, který často tvoří odstavené automobily a přirozené bariéry. A munici musíte nosit s sebou, nebo si pro ni dojít na základnu.

Příběh pro fajnšmekry, důraz na on-line

I přes tuto kritiku je příběhová část Gears of War 4 zábavná. Pro Microsoft a The Coalition je mnohem důležitější hraní ve více lidech. I příběh lze procházet ve dvou na jedné konzoli, ale hlavní roli hraje on-line .

Ve výsledku jsou Gears of War 4 typické pokračování zavedené série – soustředí se na fanoušky, kteří u hry vydrží, nabízí jím přesně to, na co jsou zvyklí, osvěžené několika novinkami. Pro fanoušky Gears of War je to jasná koupě. Pro ostatní hra, kterou se vyplatí koupit, až když její cena klesne. Zejména v přímém srovnání s Forzou Horizon 3 je znát rozdíl. Forza je fantastická, otevřená každému, Gears of War 4 mají omezenější zásah.

DOOM je hrůza, hnus, brutus, nádhera. Doom je zjevení. Legenda, která dala 3D střílečkám špatné jméno, se vrátila, a peklo zamrzlo. | Video: Otakar Schön