Recenze: Allenova Půlnoc v Paříži opět nezklamala

Markéta Venyšová, smART FILM
5. 10. 2011 12:00
Allen pokračuje v sérii filmů z atmosferických měst starého kontinentu
Foto: Aktuálně.cz

* článek vznikl na stránce smART FILM v rámci [experimentálního facebookového deníku Fakt!](http://www.facebook.com/Fakt.Aktualne), který ve spolupráci s Aktuálně.cz vydávají studenti FSS Masarykovy univerzity

Recenze - Americký režisér, scénárista a herec Woody Allen dodává do kin už déle než čtyřicet let minimálně jeden film ročně. Při takovém tempu se nabízí otázka, jestli kvantita neubližuje kvalitě. Svým novým filmem Půlnoc v Paříži ale Allen opět nezklamal.

V posledních letech opustil Allen svůj milovaný Manhattan a filmy začal natáčet na starém kontinentě. Města si evidentně vybírá tak, aby co nejvíce korespondovala s dějem snímku.

Do Velké Británie, melancholické a na city zdrženlivé, zasadil režisér děj detektivního dramatu o chladné lásce z vypočítavosti Match Point - Hra osudu. Naproti tomu pro lásku uřvanou, vášnivou až hysterickou zvolil logicky Španělsko, kde natočil temperamentní drama Vicky Cristina Barcelona. Od Paříže by se nečekalo nic jiného, než velká romance. A přesně takový je i nový Woodyho film Půlnoc v Paříži.

Z Allenových filmů většinou divák cítí sexuální napětí. Ačkoliv se i Půlnoc v Paříži (jak už to u Woodyho bývá) točí kolem lásky, je tady prezentována spíše jako snově romantická než eroticky dráždivá. Hlavní postava lehce vykořeněného amerického spisovatele Gila o ní přemýšlí, mluví, rozebírá ji, pozoruje a analyzuje u jiných, ale žádných lechtivých scén či postelových hrátek se divák nedočká.

Foto: Aktuálně.cz

Gil (Owen Wilson) a jeho snoubenka Inez (Rachel McAdamsová) se do Paříže přijíždějí povyrazit. I tentokrát Allen podrobuje vztah dvojice zatěžkávací zkoušce. Gil v průběhu filmu zjišťuje, že s dívkou, kterou si má brát, má vlastně společnou jen zálibu v pita chlebu.

Zamyslete se nad tím

Allenův nový film se sice řadí do žánru romantická komedie, ale liší se od podobných děl přidáním dalšího rozměru - fantasy.

S každým odbitím půlnoci na kostelních hodinách přesouvá režisér životem unaveného Gila z dnešní postmoderny do dvacátých let dvacátého století ve Francii, aby zde načerpal nejen ispiraci pro svoji stále rozepsanou a nedokončenou knihu, ale hlavně, aby se zde setkal s Hemingwayem, Picassem, Dalím či Fitzgeraldem.

A právě v rozhovorech s nimi nabírá Gilův nejen profesní, ale i osobní život dříve ztracené otáčky.

"Já věřím, že skutečná láska přináší úlevu od smrti. Zbabělost pramení z žádné nebo nedostatečné lásky, což je to samé. A když se statečný muž dokáže podívat zpříma smrti do očí jako lovci nosorožců nebo toreador Belmonte, vděčí za to vášnivé lásce, díky které zažene myšlenky na smrt. Zamyslete se nad tím," říká v jedné ze scén Hemingway. 

Foto: Aktuálně.cz

Je věta "zamyslete se nad tím" určena pouze Gilovi? Nebo ji známý spisovate říká divákům? Možná, že se režisér snaží myšlenkami nasyceným filmem přehnaně moralizovat. Divák každopádně může z kina odcházet s hlavou plnou vyřčených myšlenek.

Po Paříži do Říma

Atmosféru dvacátých let v Paříži dokreslují ve filmu dobové kostýmy ve stylu Coco Channel, kulisy a stylová francouzská hudba. Ústřední kytarová melodie silně evokuje hudbu z Vicky Christina Barcelona.

V nelehké pozici se ocitla Rachel McAdamsová v hlavní roli odkopnuté snoubenky. Kdo by také toužil převzít žezlo po Scarlett Johannsonové, múze Allanových filmů v minulých letech? McAdamsová si však postavu Inez užívá a jak také později v rozhovoru přiznala, byla v sedmém nebi, když ji Allen s nabídkou oslovil. Její výkon je solidní. Panovačné, excentrické a povrchní Američanky jí sedí a nehraje je poprvé (Protivný sprostý holky).

Owen Wilson je znám spíše jako herec z "klasických" amerických komedií. V Půlnoci si ale střihnul roli rozervaného romantického snílka, který je okouzlen Paříží a vhozen mezi umělce dvacátých let. Hraje zamilovaného, okouzleného, zmateného, vykuleného, iritovaného… a ve všech polohách je přesvědčivý a hlavně přirozený.

Půlnoc v Paříži se stala šestým anglicky mluveným filmem, který letos v květnu zahájil festival v Cannes. A rozhodně se mu nevede špatně - ve Spojených státech je zatím Allenovým finančně nejúspěšnějším filmem.

Jakým směrem se bude Woodyho práce stáčet dál, uvidíme v připravovaném filmu Bop Decameron, který by se měl v kinech objevit příští rok. Zápletku tentokrát režisér rozehraje v Římě a po dlouhé době si opět ve svém filmu i zahraje. Tentokrát po boku Aleca Baldwina, Roberta Benigniho či španělské hvězdy Penélope Cruzové.

Hodnocení autorky: 80 %

 

Právě se děje

Další zprávy