Pro konzumního ateistu nemají Vánoce význam, tvrdí filozof

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
14. 12. 2014 9:00
Rozhovor s filozofem Vladislavem Dudákem o smyslu Vánoc v konzumní společnosti plné ateistů.
"V zájmu komerce je, aby se co nejvíce odsunuly stranou ty hodnoty, které nelze konzumovat, tedy například vzájemná blízkost, láska či zamyšlení se nad životem.
"V zájmu komerce je, aby se co nejvíce odsunuly stranou ty hodnoty, které nelze konzumovat, tedy například vzájemná blízkost, láska či zamyšlení se nad životem. | Foto: Reuters

Rozhovor – Češi dnes slaví třetí adventní neděli, do Vánoc zbývá deset dní. Vánoční svátky mají být dobou poklidného rozjímání a zamyšlení, pravidelně jsou ale spojovány se stresem a předvánočním shonem.

V adventní čas jsme si povídali s filozofem, historikem, spisovatelem a učitelem Vladislavem Dudákem.

"Pro konzumního ateistu mají vánoční svátky obvykle malou hodnotu. Protože pro konzumní mentalitu mají malý nebo téměř žádný význam jakékoli obecnější hodnoty, neboť ty nelze zkonzumovat. Vánoční svátky vyprázdněné od hlubšího smyslu jsou ostatně cílem komerce," upozorňuje.

Aktuálně.cz:  Žijeme v částečně ateizované konzumní společnosti, ale Vánoce si stále připomínáme. Je to od nás jen "hra na Vánoce", nebo je to skutečné prožívání a vnímání Vánoc?

Vladislav Dudák: Jasně že od obojího trochu – jak sama říkáte, žijeme v částečně ateizované společnosti, tedy, když to obrátíme, tak i v částečně nábožensky založené společnosti. Ve skutečnosti ta i ta část naší společnosti může Vánoce prožívat oběma způsoby s jejich jemnějšími odstíny.

Vaše otázka má totiž všeobecnější význam: Dokážeme skutečně a opravdově prožívat? A myslím cokoli, nejenom Vánoce. A v tomto smyslu jsou vánoční svátky jakýmsi zřetelným indikátorem, jak na tom všeobecně jsme. Samozřejmě indikátorem nikoli přesným, co se týče jednotlivců, ale dosti přesným, co se týče výpovědi o společnosti jako celku.

A.cz: Co říkáte tomu, že mnoho lidí slaví Vánoce jaksi ze setrvačnosti a místo radosti vnímá spíše starosti – blíží se prosinec, to abych začal shánět dárky... Má vlastně význam držet tradici i takto uměle, skoro se sebezapřením?

Krásně jste zde použila sousloví "shánět dárky“. Slovesu "shánět“ jsme si navykli v době vlády KSČ, kdy téměř zcela nahradilo slova "nakupovat“, "vybírat" a podobně. Reportér s kamerou a mikrofonem se ptal: "Co právě sháníte?" Bylo to tak samozřejmé, že nikdo neuvažoval, co to o tehdejším trhu a režimu vypovídá.

Ale to slovo nám bohužel zůstalo i nyní. My dárky pro druhé, pro blízké lidi "nevybíráme", my je stále "sháníme", je v tom tedy ten "shon". To se pak nelze divit, že to přináší jen starosti a pocit ztraceného času. Když dárek "vybírám“, raduji se, protože to dělám pro někoho, koho mám rád. Když jej "sháním“, tak proto, že musím, protože "se to tak dělá“.

A.cz: Proč mnoho lidí na Vánoce žehrá, ale nemá odvahu je třeba vynechat?

To je samozřejmě také různé. Je například bohužel stále více lidí, kteří nemají Vánoce rádi kvůli špatným vzpomínkám ze svého dětství. Rodinná "vánoční traumata", rodičovské hádky a podobně, bývají pro děti mimořádně bolestná a mohou jim vánoční čas navždy negativně poznamenat. U někoho zase bývá módou dávat najevo, jak jsou mu Vánoce fuk. Ale kdoví, jak je to doopravdy. A někdo jiný – dovedu to zcela pochopit – navzdory svému negativismu ve skrytu duše třeba  touží po tom, aby to "letos bylo jiné, opravdové". A tak Vánoce stále slaví, aby mu snad něco nečekaného a krásného neproklouzlo mezi prsty.

A.cz: Čeká na zázrak?

Možná. K Vánocům přece patří čekání na zázrak. Koneckonců i komerce toho využívá, a tak již po léta můžeme o Vánocích, obvykle hned na Štědrý večer, vidět v televizi novodobou verzi PopelkyPretty Woman. To není náhoda, to je nabídka pro ty, kteří nevěří, ale pro jednou by chtěli uvěřit. Nemluvím teď samozřejmě o náboženské víře, ale o něčem obecnějším.

A.cz: Jaký mají podle vás Vánoce smysl pro konzumního ateistu? 

Pro konzumního ateistu mají vánoční svátky obvykle malou hodnotu, i když to subjektivně může cítit jinak. Protože pro konzumní mentalitu mají malý nebo téměř žádný význam jakékoli obecnější hodnoty, neboť ty nelze "zkonzumovat“. Vánoční svátky vyprázdněné od hlubšího smyslu jsou ostatně cílem komerce.

A.cz: V jakém smyslu?

Vizitka PhDr. Vladislava Dudáka

Spisovatel, historik a filozof Vladislav Dudák

Narodil se v roce 1958 v Řevnicích. Vystudoval filozofii a historii na Filozofické fakultě UK v Praze.

Sám sebe považuje za "nájemného filosofa" a přesně tak se cítí. Je mj. autorem a spoluautorem učebnic filozofie a společenských věd pro ZŠ a SŠ, spoluautorem VŠ skript Kapitoly z filosofie člověka a Kapitoly k filosofii vědy.

Je hlavním autorem dvousvazkové Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu a spoluautorem knihy Santiniho cesta za světlem. Byl vedoucím redaktorem humanitních oborů osmisvazkové Všeobecné encyklopedie Diderot.   

V zájmu komerce je, aby se co nejvíce odsunuly stranou ty hodnoty, které nelze konzumovat, tedy například vzájemná blízkost, láska, zamyšlení se nad životem, a aby se pokud možno proměnily v sentimentální, a tudíž snadněji zobchodovatelné klišé. Do popředí se naopak tlačí hodnoty konzumovatelné.

A.cz: Můžete to ilustrovat na nějakém příkladu?

Tak třeba si chci s někým blízkým dlouze a hezky popovídat, být s ním. Je-li to od srdce, pak nám k tomu milou atmosféru vytvoří i obyčejná svíčka připevněná nakapaným voskem na obrácenou skleničku od hořčice a blaze nás v celonočním povídání zasytí ulamovaný chléb s tvrdým sýrem. Jsem však ze všech stran přesvědčován, že "to pravé“ s přáteli zažiji jen v případě, že je ohromím elegantním svícnem, pohostím je jídlem z rakletovacího pekáče a otevřu k tomu značkové víno.

A.cz: A co teprve na Vánoce! Správné (alespoň podle reklam) jsou ty blyštivé, bohaté, opulentní...

Hlavně se všechno musí třpytit. Čím více vyprázdněnosti, tím více růžové barvy, lesku, sentimentu, virtuálně vykonstruovaných sladkých mezilidských vztahů, rozzářených očí. Poté, co projdu před Vánoci obchodním centrem, zazní mi jako neobyčejně osvěžující a osvobozující například písnička od Xindla X "Štědrý večer nastal, když jsem zrovna chlastal...“.

A.cz: Je pravda, že kvůli hypermarketům už člověku lezou trochu na nervy koledy. Ty bývaly vzácné, protože se na rozdíl od ostatních písniček hrály jen několik dnů v roce. Nyní je ale obchody ponížily na úroveň odrhovaček...

My máme proto v rodině moc rádi prastaré album Divadla Semafor Vánoční pohlednice. Jsou v něm zcela různorodé písničky – od lehce vánočně sentimentálních a posmutnělých přes veselé až po sebeironické a jemně, v dobrém, parodující. Jsou to písničky, které mohou oslovit snad každého – od věřícího po ateistu – a naladit jej na Vánoce.

 A.cz:  Ano. My zase z podobných důvodů posloucháme CD od Jablkoně  Hovada boží ("... a všechna ta hovada boží, teď nakupují zboží..."). Ale kdybychom to měli vzít ještě obecněji – jaký podle vás mají jakékoliv tradice smysl v dnešní postmoderní době?

Potřebujeme se o něco opřít, takoví jsme. Ale postmoderní doba téměř všechno rozmíchala, rozkvedlala do kaše protékající mezi prsty. Nalézt, vytyčit si orientační bod, měřítko, je důležité a tradice nám zde může pomoci. Samozřejmě že přílišné množství tradic, navíc uplatňované dogmaticky, nás může tísnit, svírat, znevolňovat, srážet z rozletu. Ale to není problém na pořadu dne. Náš problém je opačný: nám nehrozí, že bychom se zalkli tím, že nás někdo nebo něco omezuje, ale tím, že se stále více ocitáme ve vzduchoprázdnu, v němž sami sebe nedokážeme vymezit.

A.cz: Jaké jsou hlavní výhody společnosti ukotvené v tradicích, společnosti vědomé si svých starých zvyků, společnosti hrdé na své kořeny oproti společnosti, která si tyto vazby na kořeny buď vědomě zpřetrhala, nebo je alespoň náležitě "nepěstuje"?

Společnost, která respektuje své tradice, má obvykle pevnější kořeny, její členové se opírají o hodnoty, které jim osud nemůže jen tak vzít, jako to snadno může udělat s jejich hmotnými statky nebo zdravím. I taková společnost mívá své negativní výstřelky, například v podobě místy větší míry pokrytectví a namyšlenosti.  Ale je nesporně houževnatější, a když jde do tuhého, tak se tak snadno nezhroutí. Klasickým příkladem byla třeba britská společnost v době druhé světové války. 

A.cz: Na druhou stranu, nepřijde vám, že z tradic "vykloubená" společnost se přece jen ke svým zvykům, obyčejům a tradicím vrací? Nebo velmi pozvolný návrat od opulentních blyštivých Vánoc k jednoduchým "staročeským" je jen povrchní módní vlna?

Zcela jistě se společnost vrací k tradicím, či ještě přesněji – hledá je, znovu nalézá. A věřím, že to není jen módní vlna, jako byl onehdy třeba selský nábytek. Projevuje se to například i v otázkách víry. Tak často opakujeme ne zcela pravdivou informaci, že Česká republika je nejateističtější zemí, že jsme na to až zvráceně pyšní. Ve skutečnosti ale již před několika lety nastala určitá proměna.

A.cz: Jak byste ji popsal?

Vnímám to například i jako učitel. Téměř se již nesetkávám s militantními a hloupě agresivními výlevy proti náboženství, za obvyklého ztotožňování víry, náboženství a církve. Zatímco ještě před pěti lety mi studenti na pražském gymnáziu, kde učím, sdělovali jen mezi čtyřma očima, aby se to nedozvěděli spolužáci, že chodí do kostela, nyní se tím již netají a často o své víře mluví zcela otevřeně a ostatní spolužáci to považují za normální. Hodnoty zkrátka mají smysl a my lidé si to  zase začínáme více uvědomovat.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 3 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy