Hra Prince of Persia slaví 25 let. V čem byla průlomová?

Prokop Vodrážka Prokop Vodrážka
8. 10. 2014 7:45
Před čtvrt stoletím vznikla kultovní videohra Prince of Persia. Ve své době byla revoluční především svou animací i realističností prostředí.
Foto: archiv

Praha – Minulý týden uběhlo 25 let od vydání dnes již kultovní hry Prince of Persia. Příběh bezejmenného blonďáka v bílém overalu se dočkal několika pokračování i hollywoodské adaptace, přestože se videohra potýkala koncem 80. let s nezájmem veřejnosti. 

V USA se totiž po jejím vydání 3. října 1989 prodalo pouze asi sedm tisíc kopií. Komerční úspěch zaznamenala až se vstupem na evropský a japonský trh, kde se stala prodejním hitem, celosvětově si ji pořídily dva miliony lidí na 23 různých herních platformách.

Jak už sám název napovídá, příběh se odehrává ve staré Persii. Za nepřítomnosti sultána se zde zmocní vlády zlý vezír Jaffar. Sultánova dcera je uvězněna a Jaffar jí dává jednu hodinu na rozhodnutí: Buďto si ho vezme za muže, nebo zemře. Právě v tu chvíli začíná hra v roli prince, který má jakožto rival v boji o princezninu ruku během daného času utéct ze sklepení a zachránit ji.

Realismus i filmové animace

Za úspěchem hry stojí vizionářství programátora Jordana Mechnera, který představil tehdejším hráčům zcela nové prvky. "Hry na konci 80. let se vyznačovaly především veselými příběhy, ve kterých hráč provázel barevnou postavičku skrz fantaskní krajinu. Vrcholné dílo Jordana Mechnera však žánru představilo nový druh realismu, základy filmové animace i důmyslné hádanky," zavzpomínal na dobu vzniku novinář Mark Langshaw pro Digital Spy.

Revoluční metoda snímání pohybu
0:20
Revoluční metoda snímání pohybu | Video: Youtube

Za převratnou se v té době považovala také technika, skrze kterou Mechner vtiskl postavičce její pohyby. Pomocí techniky zvané rotoskopie zaznamenal pohyby svého mladšího bratra, které se staly předobrazem pro samostatné postavičky. Díky tomu zvládal princ akrobatické skoky, prudké otočky i krátké krůčky, které si dodnes vybavují tisíce nostalgických hráčů. Šlo vůbec o první videohru, která pracovala s dnes již běžně užívanou metodou snímání pohybu (tzv. motion capture).

Grafická uvěřitelnost ohromila i tehdejší kritiky, recenzent Computer Gaming World například napsal, že tvrzení na obalu hry lákající na záhadné lidské pohyby hrdiny je pravdivé. Hře navíc předpověděl, že změní herní průmysl stejně jako Hvězdné války ten filmový.

Nový dech

Na základě komerčního úspěchu vyšlo v roce 1993 pokračování, které nabídlo ve všech směrech výpravnější zážitek. Franšízu Prince of Persia vydávala od roku 2003 firma Ubisoft, která zpočátku spolupracovala na scénářích i s Jordanem Mechnerem. 

Videoherní klasika se v roce 2010 dostala díky producentovi Jerrymu Bruckheimerovi i na filmová plátna, v hlavních rolích se představili Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton a Ben Kingsley. Film s rozpočtem 200 milionů dolarů vydělal celosvětově 330 milionů, což producenty přinutilo k tomu, aby tuto videoherní klasiku již nechali v klidu odpočívat.

 

Právě se děje

Další zprávy