reklama
 
 

Práce z domova je trend. Kromě výhod má i úskalí

5. 5. 2013
Homeworking umožňuje kloubit práci s rodinou. Ale pozor na izolaci a sebekázeň

Praha - Homeworking, neboli práce z domova, patří v Česku k trendům poslední doby. V západní či severní Evropě pak je hojně rozšířen už řadu let.

Je stále populárnější mezi firmami i zaměstnanci zejména proto, že přináší možnost skloubit rodinný a pracovní život.

I tento progresivní přístup má ale svá úskalí a rizika. Pokud je dostatečně neošetříte, může přinést komunikační izolaci, nebezpečí pro citlivá firemní data nebo problémy s vedením týmu.

Právníci rovněž upozorňují na vágní legislativu, která ukládá zaměstnavateli stejné povinnosti pro zajištění bezpečnosti práce i v případě homeworkingu. Jenže toto riziko nemusí být až tak veliké, vzhledem k tomu, že nejběžnějším typem činnosti z domova je práce na počítači.

Pozor na komunikační izolaci

Práce z domu je skvělou možností pro firmu i zaměstnance. Je třeba pak ale bedlivě sledovat a analyzovat probíhající komunikační procesy, protože to, co si povíte ve společné kanceláři, žádný komunikátor nenahradí.

Manažer i zaměstnanec si mohou myslet, že například Skype osobní kontakt zastoupí, ale praxe říká, že je dobré tuto cestu stálé komunikace přes počítač nebo mobilní přístroj kombinovat s osobními schůzkami nebo poradami. Obě strany se také musí naučit, jak řešit konkrétní modelové situace, zda přes telefon, email nebo okamžitou domluvou osobní schůzky.

Fotoseriál: Mladí, vzdělaní a bez šance na dobrou práci:

"Tahle nevýhoda je jasná. Kontakt s lidmi a možnost prohodit s nimi alespoň pár vět mi určitě chybí. Elektronická komunikace to nenahradí. A navíc je z ní člověk tak přeprogramovaný, že když mi pak někdo něco při osobním kontaktu vypráví, vyskakují mi v hlavě různé smajlíky ze Skypu, co si během dne při pracovní konverzaci posíláme," líčí své zkušenosti ze sedmi let homeworkingu účetní Aneta.

Na práci z domova ale jinak nedá dopustit. Především jí umožňuje kloubit pracovní úvazek s péčí o dvě malé děti. "Má to ale i další výhody. Třeba úspora času. Když vezme manžel cestou do práce děti do školky, můžu vstávat pát minut před tím, než mi začíná pracovní doba," říká.

Chce to schopnost sebeřízení

Homeworking oproti klasické práci v kanceláři klade vyšší nároky také na zvládání některých "měkkých dovedností", k nimž patří zejména selfmanagement (sebeřízení), schopnost zorganizovat si čas a komunikační dovednosti.

V domácím prostředí může být složitější najít sílu k udržení vytyčeného časového plánu. Nejčastějším důvodem je nejasné vymezení pracovního prostoru a časového režimu práce/volno. Nejdůležitější tedy je si efektivně vymezit čas a prostor na práci a vše pak pečlivě dodržovat.

"Myslím, že tohle je trochu pověra, že doma se člověk málo na práci soustředí a nic neudělá. Odpadají totiž společné cigarety před sídlem firmy, hovory v kuchyňce při vaření kávy, hovory s kolegy z kanceláře. Člověk navíc neslyší desítky telefonních hovorů kolem sebe. Doma je jen on a jeho práce, takže udělat se dá naopak víc," oponuje programátor Marek, spravující z domova web jedné středně velké české firmy.

Homeworking zaměstnanců klade vyšší nároky i na jejich manažery. Ty musí uplantit jiné praktiky na vedení lidí, jejich motivaci, kontrolu i na komunikaci s nimi. Zjednodušeně řečeno, od manažera to chce důvěru, od zaměstnance zodpovědnost.

"Nevím, ale když srovnám, jak jsem k práci přistupovala v kanceláři a jak doma, přijde mi, že zodpovědnější jsem právě doma," říká Aneta, která tři roky vedla účetnictví firmy z jejího sídla a nyní již sedm let dělá tutéž práci z domova.

"Z práce jsem si občas poklábosila po telefonu s kamarádkou, vyřídila soukromé emaily, občas dopsala seminárku do školy. Jenže doma mám nad sebou takový ten neviditelný bič - pracuji z domova, budou mě o to víc kontrolovat, jestli se náhodou neflákám. Bojím se proto polevit a k ničemu raději neodbíhám," líčí své pocity.

Firemní data v nebezpečí

Mnoho firem není na homeworking a vzdálený přístup k citlivým datům technologicky připraveno.

Aby se totiž mohl zaměstnanec pracující z domova dostat k firemní poště či do interních systémů, musí být přístupné odkudkoliv. Jenže to vyžaduje tyto přístupy profesionálně zabezpečit.

S tím mohou mít mnohé firmy problém. O proto třeba některé na homeworking nepřistoupí.

Práce s výhledem, která ale mladé neláká:

Efektivně fungující homeworking může kvůli zabezpečení externího přístupu k datům přinést zvýšené náklady. Zaměstnance je rovněž často nutné vybavit firemním notebookem či mobilním telefonem.

"Notebook a mobil ale mnohdy bývá součástí výbavy všech zaměstnanců, nejen těch, co pracují z domova. A připojení mám domovní a platím si ho sám, stejně jako za balenou vodu, kávu, čaj, papíry, propisky a nebo třeba novou kancelářskou židli. Takže tady zase za mě zaměstnavatel ušetří," říká programátro Marek a s úsměvem dodává: "A svítím, topím a protáčím vodu také za svoje."

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hledáte volná pracovní místa?

autoři: Zuzana Hronová, Domácí | 5. 5. 2013

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama