Otevřen první Beauty Free Shop na světě

Radek Wohlmuth
5. 12. 2005 17:00
V centru Prahy bude dnes večer slavnostně otevřen luxusní butik, který nemá obdoby.

V prodejně v Jungmannově ulici 29 vás přivítají pečlivě naaranžované výklady, dokonalé nasvícení, elegantní prvorepublikový interiér se skleněnými skříněmi obloženými teakovým dřevem a ochotný personál. Zboží je mezinárodní provenience, běžným standardem je profesionální design obalů a tam, kde je to na místě, by neměly chybět návody k použití. Vše je samozřejmě k prodeji. V čem se tedy BFS od ostatních exkluzivních obchodů liší? V podstatě v ničem. Snad jen, že skoro všechny nabízené věci jsou víceméně k ničemu.

sortiment obchodu
sortiment obchodu | Foto: Aktuálně.cz

Revoluční myšlenka

Šokující a převratná idea přepychového butiku neobvyklého typu vznikla už před několika lety, ale realizace byla z nejrůznějších důvodů oddalována a došlo k ní až letos na konci roku. Obchod byl otevřen v předvánoční době na místě poměrně hojně navštěvovaném Pražany i turisty proto, aby skutečně prodával a prosperoval. Ojedinělá a jedinečná kolekce nabízeného zboží nevznikla ani na zakázku, ani na základě jednotné speciální vývojové řady. Byla shromážděna - což možná někoho překvapí - od různých autorů a společností prostřednictvím otevřené mezinárodní e-mailové výzvy. Netrvalo to dlouho, přesně od 2. listopadu.

sortiment obchodu
sortiment obchodu | Foto: Aktuálně.cz

Jako na Manhattanu?

Veškerý artikl vznikl spontánně, což je zřejmé i z toho, že doba jednotlivých realizací není jednotná. Některé kusy se vážou i k polovině devadesátých let. Z konkrétních nabídek pak vybírali provozovatelé a nájemci butiku. Mezi kritéria patřilo například také to, aby předměty nebyly ve všech případech pouze unikáty, ale existovaly optimálně v malé sérii nebo odrážely styl klasických výrobků. Měly samozřejmě dobře vypadat, a to jak samy o sobě, tak v regálech. Na první pohled měly evokovat zboží, které se dá najít v těch nejlepších buticích na manhattanské Páté avenue.

sortiment obchodu
sortiment obchodu | Foto: Aktuálně.cz

Sériově vyráběná schizofrenie

Obchod je zaměřen na běžné spotřebitele, ať už přijdou cíleně, nebo náhodou podlehnou momentálnímu impulzu. Lákají vás bezúčelné elektrospotřebiče? Nemůžete žít bez sériově vyráběné schizofrenie? Neumíte si svůj byt představit bez vylamovací plastikové figurky mrtvé znásilněné ženy v životní velikosti? Chybí vám v lednici konzerva, která možná skrývá lidské maso? Pak právě vy jste ideálními zákazníky Beauty Free Shopu. Absurdní, vyzývavé, agresivní, ale především emotivně laděné zboží zřejmě nemá schopnost uspokojit poptávku většinové společnosti, ale své zákazníky si jistě najde.

sortiment obchodu
sortiment obchodu | Foto: Aktuálně.cz

Hit letošních Vánoc?

Svévolný experiment je společným projektem Eastern Aliance, Divusu a časopisu Umělec. Ve skutečnosti obchod představuje výběr některých současných umělců, jejichž díla jsou spojována se spotřebním zbožím, a jako takové je také prezentuje a prodává. Mezi českými autory nechybějí například Jiří Černický, David Černý nebo Krištof Kintera. BSP ale není galerijní projekt, není to ani v pravém slova smyslu výstava, jde opravdu o klasický obchod v centru, a každý detail interiéru i provozu tomu má odpovídat. Přímo na místě také nikdo nebude nikomu nic vysvětlovat. Je jen na zákaznících, aby se zorientovali - anebo ne. Jak se umělecká díla chovají v komerčním prostředí? Jak se zachovají návštěvníci, až zjistí, že jsou neočekávaně konfrontováni s uměním? A zjistí to vůbec? Kolik co stojí? O co jde? Je to fór? Švejkovina? Nebo opravdová šance nakupovat kvalitní umění od renomovaných autorů skoro jako v samoobsluze? Bude to hit letošních Vánoc? A co na to Jan Tleskač? Že je to jen cirkus? Možná, ale proč ne, vždyť celý svět je skoro odjakživa tak trochu šoubyznys.

#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy