Od marketingových kampaní k dřevěným figurkám, umělkyni inspiruje Shakespeare i Artěl

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
3. 4. 2020 16:22
Dřevěné figurky nemusí být jenom hračky, ale i interiérová umělecká díla, jak dokazuje Tereza Talichová. Ta před rokem představila svou první sérii figurek s hravým názvem Tititi. Nápad vzešel ze vzpomínek na umělecké družstvo Artěl, které vzniklo v první polovině 20. století. Série vloni získala první cenu na Designbloku a letos má šanci uspět i v ocenění Czech Grand Design.
Figurka s názvem Plavec.
Figurka s názvem Plavec. | Foto: Tititi, Tereza Talichová

"Figurky jsou zmenšeniny nás samotných," myslí si umělkyně. Kvůli dřevěným barevným panáčkům odešla 42letá kreativní ředitelka po patnácti letech z prostředí reklamních agentur a rozhodla se věnovat naplno svojí tvorbě a práci na volné noze.

Tereza Talichová v roce 2004 vystudovala konceptuální a intermediální tvorbu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a mimo jiné absolvovala také roční stáž na prestižní pařížské École supérieure des Arts Graphics et d’Architecture Interieure, kde se zabývala grafickou tvorbou pro interiéry. Díky benefičnímu projektu CowParade v roce 2004 se dostala do reklamního byznysu, kde zůstala až donedávna.

Podílela se například na úspěšné kampani Už nemohu mlčet na podporu Fondu ohrožených dětí. Její tým v roce 2007 vyhrál bronzovou sošku lva na prestižním mezinárodním festivalu reklamy Cannes Lions. Umělkyně ale neodešla z reklamy ze dne na den.

Roky si kreslila vizuální deník a postupem času ji nerealizované nápady inspirovaly také k vytváření soch a objektů, uvedla pro březnové číslo magazínu Esprit Lidových novin. Nápad na designové figurky se jí v hlavě zrodil teprve vloni.

Inspirace Artělem

První série vyhrála na Designbloku v kategorii Nejlepší kolekce bytových doplňků a je inspirována začátkem 20. století a družstvem Artěl. Nápady ji vnukly umělkyně Minka Podhajská a také Ladislav Sutnar.

Sama umělkyně dřevěné figurky dlouhodobě sbírá. Jako dítě přitom žádnou neměla. "Možná právě z této doby pramení můj hlad po vytváření figurek, protože jako dítě jsem žádnou konkrétní figurku neměla," říká.

Všichni originální malovaní panáčci vznikají jako kresba na papíře, kde si Tereza Talichová zaznamená jejich tvar a barvy. Nápady se pak promění v dřevěné objekty. Dřevo si chtěla umělkyně původně zpracovávat sama, dokonce si kvůli tomu na internetu objednala soustruh.

Odvezla si jej na chatu, kde si vytvořila provizorní studio a pomocí tutoriálů na YouTube se snažila vytesat požadovaný tvar. "Na UMPRUM jsem si vyzkoušela práci s různými materiály, ale zrovna dřevo jsem úplně opominula a na společné kurzy já moc nejsem," poznamenává Talichová s tím, že jí to vůbec nešlo. Nakonec se proto obrátila na odborníka, který jí poradil i s výběrem ideálního dřeva.

Jméno podle přezdívky z dětství 

První série vznikla z lípy a smrku. Do budoucna ale Talichová plánuje experimentovat s dalšími druhy dřeva a nebojí se ani těch exotických. Momentálně existuje 65 figurek s názvem Tititi ve dvou sériích. Jméno designové značky vzniklo podle její dětské přezdívky, kterou jí dodnes oslovuje její rodina.

A která figurka patří mezi její nejoblíbenější? "Paní Jokerová, pro někoho je to nepochopitelné, ale některé figurky vznikají s neuvěřitelnou euforií jako tato, která spojuje styl Pollocka s filmovým Jokerem," vysvětluje.

Desdemona.
Desdemona. | Foto: Tititi, Tereza Talichová

Panáčci Tititi se ale jmenují také Othello, Desdemona nebo Karkulka. Druhá série je navíc inspirována stylem Bauhaus a figurky pojmenovala podle slavných představitelích tohoto uměleckého stylu: Walter (Gropius), Henry (van de Velde) a Ludwig (van der Rohe).

Každá figurka je pouze jedna a výroba a zdobení jsou ruční. Tititi lze koupit za 1600 až 8900 korun, za nejvyšší cenu se momentálně prodává na Designbloku oceněná zlatavá Klimtka.

Figurka Klimtka.
Figurka Klimtka. | Foto: Tititi, Tereza Talichová

Figurky místo novoročního přání

Dřevění panáčci jsou podle Talichové primárně určeny dětem, ale ty je mohou půjčit i dospělým. Z dřevěné hračky se navíc díky originální malbě stává nadčasový designový objekt.

"Každá figurka je jen jednou, takže si koupíte například pana Zlatouška a máte jistotu, že neexistuje druhý," dodává Talichová. Aby byly figurky bezpečné, používá pouze atestované barvy a jejich velikost nepřesahuje 25 centimetrů.

Svoje umělecká díla prodává na webu, ale koupit se dají také například v obchodu Centra současného umění Dox v pražských Holešovicích.

Tři desítky figurek dokonce vyrobila i jako novoroční přání pro jednu firmu, které se objekty líbily. "Úžasný nápad, místo pohlednice dostanete jako přání do nového roku vlastní figurku," dodala umělkyně.

Podle ní si Tititi nejraději pořizují buď lidé, kteří "milují dobu Artělu a oceňují designový posun do současnosti, nebo lidé, kteří jednoduše hledají originální věci". Talichová se při jejich malování inspiruje současným uměním, jež transformuje s humorem do nového kontextu. Jak ale dodává: "Tititi by měly být hlavně zábava."

"Lásku si marketingovými triky nevybuduji"

Zkušenosti z reklamních agentury ji prosadit se s Tititi výrazně nepomohly. "Snažím se Tititi kvalitně prezentovat, mít graficky vyladěné vizualizace, vlastní design balení, to ano, ale lásku si marketingovými triky nevybuduji," říká.

I přes plné nasazení při tvorbě figurek se Tereza Talichová i dnes věnuje korporátní grafice pro různé firmy a reklamním kampaním. "Nejde se najednou odříznout od spousty kamarádů, takže se musím přiznat, že se mi stýskalo," vysvětluje.

Na Designblok se chystá i letos na podzim a návštěvníkům chce ukázat svoje figurky v malých scénách, ať už v pohádkovém světě Červené karkulky nebo operním prostředí inspirovaném Donem Giovannim.

 

Právě se děje

Další zprávy